ماست ایسلندی و طرز تهیه آن در خانه

طرز تهیه ماست ایسلندی
متوسط
آماده سازی
60 تا 90 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

ماست ایسلندی یک ماست بدون چربی و غلیظ است که به دلیل میزان پروتئین بالا و چربی بسیار پایین نزدیک به صفر جزو بهترین محصولات لبنی دردنیا است. پروتئین این ماست ۳ برابر ماست‌های دیگر است و به دلیل داشتن پروتئین بالا و چربی بسیار پایین، ماست مناسب ورزشکاران است.

این ماست به دلیل غلظت بسیار بالا برای درست کردن انواع کیک، محصولات لبنی میوه‌ای، دسر و کوکی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما در قرن نهم به طور سنتی با کرم و قهوه سرو می‌شده است. اسکایر یک محصول لبنی سنتی ایسلندی است که کاملا ابریشمی است و در حالی که یک نوع ماست است، شبیه پنیر است. ماست ایسلندی توسط وایکینگ‌های باستانی در ایسلند ساخته شده است و از ماست‌های آمریکایی و اروپایی خیلی غلیظ‌تر است. این ماست به دلیل ساخته شدن از شیر بدون چربی همراه با محیط کشت زنده و پروتئین بالا کاملا پروبیوتیک است.

ماست ایسلندی در سال ۲۰۰۵ توسط شخصی به نام زیگی هلمرسون به مردم معرفی شد و از آن پس با نام زیگی به فروش می‌رسد. این محصول از برداشتن چربی از شیر کم چرب ساخته می‌شود، به طوری که شیر پس از به کار بردن مایه ماست قبلی در محیط گرم قرار داده می‌شود و پس از غلیظ شدن، آب آن بوسیله کیسه پنیر تخلیه می‌شود.

مواد لازم برای تهیه ماست ایسلندی

  • شیریک لیتر
  • مایه ماست ایسلندیدو قاشق غذاخوری
  • مایه پنیرسه قطره

طرز تهیه ماست ایسلندی

مرحله اول

مرحله دوم ماست ایسلندی
درجه حرارت شیر را بالا ببرید سپس آن را به آرامی به ۴۳ درجه سلسیوس برسانید. مقداری شیر گرم را به مایه ماست ایسلندی اضافه کنید و سپس آن را داخل قابلمه شیر گرم بریزید. (برای مایه ماست می‌توانید از مایه ماست ایسلندی کاله استفاده کنید تا بافت ماستی که در خانه آماده می‌کنید به محصول اصلی شبیه شود.)

حالا ۳ قطره مایه پنیر را به آب سرد بدون کلر اضافه کرده سپس به مواد قبلی اضافه کنید. قابلمه را ۱۲ ساعت کنار بگذارید تا به وضعیتی که در شکل می‌بینید در بیاید.

مهم این است که در زمان مناسب از هر مرحله به مرحله بعد بروید تا در نهایت به نتیجه دلخواهتان دست پیدا کنید.

مرحله دوم

مرحله سوم ماست ایسلندییک آبکش را به همراه یک کیسه پنیر دو لایه روی یک کاسه قرار دهید. ماده را به وسیله قاشق داخل کاسه بریزید و به هیچ وجه تا زمانی که به انتهای قابلمه نرسیدید مایع را سرریز نکنید چون مواد مغذی ظریف آسیب می‌بینند.

کیسه‌ای که در این مرحله انتخاب می‌کنید، اهمیت زیادی دارد چون غلظت نهایی ماست ایسلندی شما به بافت همین کیسه بستگی دارد. پس سراغ هر کیسه پارچه‌ای که در خانه دارید نروید.

مرحله سوم

مرحله پنجمماست دلمه شده را در یک محیط خنک قرار دهید تا برای چهار تا هشت ساعت به صورت دست نخورده باقی بماند و آب ماست کاملا خارج شود.

یادتان نرود که حرارت بالا بر طعم و بافت ماستتان تاثیر می‌گذارد. پس اشتباهات قابلمه را نزدیک شوفاژ یا در نقاط گرم آشپزخانه قرار ندهید تا بعد از گذشت این ساعات، نتیجه کارتان ناامید کننده به نظر نرسد.

مرحله چهارم

مرحله ششمماست را درون یک کاسه بریزید و با یک همزن برقی هم بزنید. یک قاشق سوپ خوری مایه پنیر اضافه کنید تا آن را به قوام ابریشمی برساند.

وقتی که ماست کاملا یکدست شد و به بافت دلخواهتان رسید، همزن را خاموش کنید. اگر قبلا تجربه مصرف ماست ایسلندی را داشته باشید، می‌دانید که نتیجه کار شما باید مایعی کاملا غلیظ و نسبتا سفت باشد.

در آخر هم می‌توانید ماست را به کمک یک شیرین کننده شیرین کنید تا خوشمزه تر شود. مقداری از ماست را برای درست کردن ماست بعدی کنار بگذارید.

دیدگاه ها