طرز تهیه پنیر خانگی با آبلیمو به ساده‌ترین روش در خانه

پنیر خانگی با آبلیمو
متوسط
8 نفر
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

شاید برای کودکان امروزی ماست و پنیر خانگی ملموس و آشنا نباشد، اما بسیاری از ما کیسه‌های پارچه‌ای آویزان از آب‌چکان یا ظرف‌های مخصوص پنیر درست کردن مادر و مادربزرگ‌هایمان را به خاطر داریم. در زمان قدیم بیشتر مادرها ماست و پنیر را با شیر تازه محلی تهیه می‌کردند. شاید بد نباشد ما هم به یاد آن روز‌ها امروز را به تهیه پنیر خانگی با آبلیمو اختصاص دهیم.

بلافت و طعم این پنیر بسیار نزدیک به پنیر لیقوان یا همان پنیر تبریزی است و شما می‌توانید برای مدت طولانی آن را در یخچال نگهداری و به عنوان صبحانه با نان داغ و گردو یا به عنوان عصرانه با سبزی تازه نوش جان کنید. با ما همراه باشید تا طرز تهیه پنیر خانگی با آبلیمو را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه پنیر خانگی با آبلیمو

  • شیر پر چرب کاله۱ لیتر
  • آبلیمو۱۰۰ میلی لیتر
  • ماست کاله (برای چاشنی)دو قاشق غذاخوری
  • نمکبه مقدار لازم

طرز تهیه پنیر خانگی با آبلیمو

مرحله اول

برای تهیه این پنیر خانگی خوشمزه در خانه باید توجه کنید که شیری که استفاده می‌کنید حتما تازه باشد؛ چرا که اگر شیر مورد استفاده شما تازه نباشد دلمه نمی‌شود. برای شروع ابتدا شیر پرچرب را درون قابلمه‌ای استیل بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا گرم شود. هر زمان که روی سطح شیر شما حباب تشکیل شد و شروع به جوشیدن کرد گاز را خاموش کنید و شیر را از روی حرارت بردارید.

مرحله دوم

ظرف شیر را به مدت10 دقیقه کنار بگذارید. سپس آبلیمو، نمک و ماست را به آن اضافه کرده و به آرامی مواد را ترکیب کنید و  هم بزنید و مجددا مواد را روی حرارت قرار دهید تا زمانی که آب اضافه آن خارج شود. وقتی شیر به واسطه حرارت از آب پنیر جدا و به اصطلاح دلمه شد گاز را خاموش کنید.

مرحله سوم

آبکشی را روی یک کاسه فرار دهید و پارچه‌ای تمیز روی آن بگذارید. سپس مواد را از صافی رد کنید و پارچه را با استفاده از یک ببندید و اجازه دهید تا به مدت یک تا دو ساعت همانطور بماند تا آپ پنیر گرفته شود و خمیر پنیر یا دلمه به دست آید.

مرحله چهارم

پس از گذشت این زمان پارچه را باز کنید و پنیر خانگی خود را درون ظرف دلخواهتان قرار دهید. حالا می‌توانید پنیر خانگی با آبلیمو ای که تهیه کرده‌اید را به هر شکلی که می‌خواهید در بیاورید و برای حفظ طعم و بافت آن در یخچال نگهداری کنید. نوش جان!

دیدگاه ها