طرز تهیه پنیر خانگی با مایه پنیر با تمام نکات ریز و درشت

پنیر خانگی با مایه پنیر
متوسط
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

پنیر در یخچال اکثر خانواده‌های ایرانی پیدا می‌شود و کمتر کسی است که در وعده صبحانه پنیر را از قلم بیندازد. کدبانوهای ایرانی از قدیم بسیاری از خوراکی‌های مورد استفاده خانواده را در منزل و به صورت خانگی تهیه می‌کردند. پنیر هم از این دسته مواد خانگی مستثنی نبوده است و آن را با روش‌های مختلف تهیه می‌کردند. حالا ما قصد داریم تا طرز تهیه پنیر خانگی با مایه پنیر را برای شما در کتاب کاله قرار دهیم تا اگر خواستید پنیر خانگی خودتان را تهیه کنید مراحل آن را بدانید. تهیه این پنیر خانگی با مایه پنیر خیلی ساده است و مطمئن باشید به یکبار امتحان کردنش می‌ارزد. در ادامه با طرز تهیه پنیر خانگی همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه پنیر خانگی با مایه پنیر

  • شیریک لیتر
  • مایه پنیرنصف قاشق چایی خوری
  • نمکبه مقدار لازم

طرز تهیه پنیر خانگی با مایه پنیر

مرحله اول

پنیر را می‌توانید با روش‌های مختلف در خانه تهیه کنید. پیش از این طرز تهیه پنیر تبریزی و تهیه پنیر با ماست و پنیر با آبلیمو را را به شما آموزش داده‌ایم اما امروز قصد داریم تا طرز تهیه پنیر خانگی با مایه پنیر را به شما آموزش دهیم. برای شروع ابتدا باید شیر را در ظرفی فلزی بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود. دقت کنید که حرارت شیر نباید طوری باشد که آن را به نقطه جوش برساند و باید تنها آن را به صورت ملایم گرم کند.

مرحله دوم

پس از اینکه شیر شما به دمای 90 درجه سانتی‌گراد رسید آن را از روی حرارت بردارید و در گوشه‌ای قرار دهید تا کمی از حرارت آن کاسته شود. دمای شیر شما باید کمی بیشتر از دمای بدنتان باشد یعنی زمانی که انگشتتان را در شیر فرو کردید گرما را حس کنید اما دستتان نسوزد.

مرحله سوم

حالا مایه پنیر و آب و نمک را با هم مخلوط کنید و منتظر بمانید تا قرص مایه پنیر در آب حل شود. سپس مایه پنیر را به شیر اضافه کنید. روی ظرف شیر را بپوشانید و آن را در محلی گرم قرار دهید. شما همچنین می‌توانید دور ظرف خود را با پارچه پشمی یا پتو بپوشانید تا آن را گرم نگه دارید تا به عمل بیاید و مایه‌ای زرد روی آن را بگیرد.

مرحله چهارم

پس از یکساعت در ظرف شیر را باز کنید و مایه زرد آن را خارج کنید و دور بریزید سپس پارچه‌ای توری را روی آبکش قرار دهید و شیر پنیر خود را درون آن بریزید و اجازه دهد تا آب از آن خارج شود. سپس پارچه را ببندید و محکم گره بزنید. پارچه را از ارتفاعی آویزان کنید یا جسمی سنگین مانند سنگ روی آن قرار دهید تا آب اضافی آن کشیده شود.

مرحله پنجم

پس از پنج ساعت پنیر را از توری خارج کنید و در ظرفی مناسب با آب نمک 13 درصد قرار دهید  و در یخچال نگهداری کنید. پنیر خانگی با مایه پنیر شما آماده است و می‌توانید آن را با نان تست، گردو و سبزی به عنوان صبحانه یا یک میان‌وعده سالم نوش جان کنید.

دیدگاه ها