طرز تهیه باسلوق ژله ای مجلسی با عکس مرحله به مرحله

باسلوق ژله ای
متوسط
10 نفر
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

باسلوق ژله‌ای از آن دسته شیرینی‌های سنتی ایرانی است که اتفاقا طرز تهیه بسیار راحتی دارد. به مناسبت‌های مختلف مثل: دورهمی‌های دوستانه، مهمانی‌های خانوادگی، ایام عید یا حتی برای شب یلدا، باسلوق یکی از شیرینی‌های محبوب است.

باسلوق ژله‌ای به خاطر بافت آدامسی و چسبناکش و همینطور به خاطر رنگی بودنش یکی از آن هله هوله‌های باب دل کودکان است. به خصوص اگر با پودر ژله تهیه شده از غضروف حیوانی تهیه شده باشد به یک دسر سالم تبدیل می‌شود که برای جلوگیری از پوکی استخوان پیشنهاد می‌شود.

این باسلوق رنگی رنگی را می‌توانید در کنار یک لیوان چای خوش‌عطر در مهمانی‌های خانوادگی یا دورهمی‌هایتان سرو کنید و از طعم شیرین و دلچسب آن لذت ببرید. برای شروع ابتدا تمام مواد اولیه این دسر را آماده کنید.

درست کردن باسلوق‌ خانگی ساده‌تر از چیزی است که تصورش را می‌کنید. البته درست کردن هیچ غذایی در آشپزی بدون دنبال کردن دستور تهیه امکان‌پذیر نیست. فرامش نکنید که حتی حرفه‌ای‌ها در آشپزی هم طبق اندازه‌های درج شده در دستور تهیه پیش می‌روند.

اگر برای بار اول است که باسلوق درست می‌کنید، ما را تا انتها همراهی کنید تا پیمانه‌ها و روش تهیه یک دسر سنتی ایرانی دستتان بیاید.

مواد لازم برای تهیه باسلوق ژله ای

  • پودر ژله (طعم دلخواه) یک بسته
  • شکر یک پیمانه
  • نشاستهنصف پیمانه
  • آب سرد یک‌و‌نیم پیمانه
  • کره پاستوریزه دویچه مارکن کالهیک قاشق غذاخوری
  • گلابدو قاشق غذاخوری
  • پودر قند یا پودر نارگیل (برای تزیین)به مقدار لازم

طرز تهیه باسلوق ژله ای مجلسی

مرحله اول

برای تهیه باسلوق ژله ای ابتدا نشاسته را با یک و نیم لیوان آب سرد مخلوط کنید. نشاسته را آنقدر هم بزنید تا در آب به طور کامل حل شود.

طرز تهیه باسلوق نشاسته ای رنگیطرز تهیه باسلوق در منزلباسلوق ژله ای

مرحله دوم

پس از آن که نشاسته در آب حل شد پودر ژله را به مخلوط نشاسته و آب اضافه کنید. بعد از آن شکر را اضافه کنید و خوب هم بزنید.

باسلوق ژله ای-1

مرحله سوم

سپس، مخلوط را روی حرارت ملایم گاز بگذارید و آرام آرام هم بزنید تا مواد کاملا در آب حل شوند. پس از 15 دقیقه گلاب را اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید. به همزدن روی شعله ادامه دهید تا مواد ته نگیرند.

باسلوق ژله ای-2

مرحله چهارم

حدود 20 تا 30 دقیقه طول می‌کشد تا مواد به غلظت کافی برسد، در آخر کره کاله را اضافه کنید. همچنان به همزدن ادامه بدهید تا مواد خوب حل شده و مخلوط یکدستی به دست بیاید. وقتی احساس کردید مواد خوب حل شده‌اند، می‌توانید آن را از روی حرارت بردارید.
باسلوق ژله ای-3

مرحله پنجم

کف قالب یا ظرفتان را پلاستیک یا سلفون بکشید و مایه باسلوق را روی آن بریزید. یا این که می‌توانید به جای گذاشتن پلاستیک کف قالب را چرب کنید و مواد را داخل قالب بریزد. این کار برای آن است که موادتان به قالب نچسبد. باسلوق را به مدت چهار تا پنج ساعت داخل یخچال گذاشته و اجازه دهید به خوبی سفت شود و در اصطلاح خودش را بگیرد.

باسلوق ژله ای-4

 

مرحله ششم

پس از آن که باسلق شما به اندازه کافی سفت شد، می‌توانید قالب را از یخچال بیرون بیاورید و پلاستیک را از کف قالب خارج کنید. باسلوق‌ها را به صورت مربع یا لوزی مانند تصویر زیر برش بزنید. در سینی‌های جداگانه پودر نارگیل و پودر قند بریزید و تکه‌های ژله‌ای باسلوق را در آن‌ها بغلتانید. اگر مایل هستید باسلوق‌ها گرد شوند، کافیست قبل از این که تکه‌های باسلوق را داخل یخچال قرار دهید، دستانتان را کمی چرب کنید و باسلوق را به صورت گرد فرم دهید. پس از در یخچال ماندن مانند قبل می‌توانید پودر نارگیل و پودر قند را روی باسلوق‌ها بپاشید. باسلوق‌های لوزی یا گرد را در ظرف مناسبی بچینید. دسر خوشمزه شما آماده سرو است. نوش جان!

باسلوق ژله ای-5

باسلوق ژله ای-6

نکات مربوط به درست کردن باسلوق ژله ای

  • باسلوق ژله ای را می توانید پیش از سرو، با مغزهای مختلف مثل مغز گردو و پسته تزیین کنید.
  • از هر طعم پودر ژله که دوست داشته باشید می‌توانید استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم از چند طعم ژله استفاده کنید تا باسلوق‌ها رنگ‌های مختلفی بگیرند و میز پذیرایی شما رنگی‌تر باشد.
  • مقدار شکر را می‌توانید به دلخواه اضافه کنید. پودر ژله به خودی خود شیرین است و باسلوق‌هایتان در نهایت شیرینی پودر ژله‌ را به خواهند گرفت. اما شیرینی اضافی را می‌توانید بنا بر ذائقه‌تان اضافه کنید.
  • باسلوق های رنگی را که تهیه کردید می‌توانید برای چند هفته در ظرف در بسته در یخچال نگهداری کنید.
  • طرز تهیه این دسر خوشمزه به طرز تهیه شیرینی باسلوق سنتی تبریز در منزل بی‌شباهت نیست. اگر هم به دنبال درست کردن یک شیرینی راحت در منزل هستید تا همراه با چای میل کنید، شیرینی گرجستانی چورچخلا پیشنهاد ویژه ما به شماست.

دیدگاه ها