طرز تهیه بزقرمه کرمانی مجلسی و اصیل به روش محلی

طرز تهیه بز قرمه کرمانی
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

بز قورمه یا بزقرمه یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه استان کرمان است که به دلیل داشتن نخود و گوشت بسیار مقوی و حاوی پروتئین است. مردم کرمان این غذای سنتی را با برنج و نان سرو می‌کنند. اگر به دنبال یک خورش سنتی بسیار متفاوت و خوشمزه هستید، بزقورمه را امتحان کنید. طرز تهیه بزقرمه کرمانی مجلسی و اصیل را اینجا بخوانید.

مواد لازم برای تهیه بزقرمه کرمانی

  • نخود ۱ لیوان
  • گوشت ۵۰۰ گرم
  • پیاز ۴ عدد
  • سیر ۵ حبه
  • زردچوبه، نمک و فلفل به مقدار لازم
  • کشک ۲ پیمانه
  • نعناع برای تزیین به مقدار لازم
  • گردو برای تزیین به مقدار لازم

طرز تهیه بزقرمه کرمانی

۱. آماده کردن و پختن نخود

خیساندن و پختن نخود

اولین مرحله از طرز تهیه بزقرمه کرمانی این است که نخود را خوب بشویید و بعد در آب بخیسانید. بهتر است این کار را یک روز قبل از درست کردن بز قرمه انجام دهید تا خوب نخود نفخ‌گیری شود. بعد از آن باید نخود را با مقداری آب در قابلمه بریزید و بگذارید خوب بپزد.

۲. آماده کردن گوشت و اضافه کردن نخود

پختن گوشت برای طرز تهیه بزقرمه کرمانی

دومین مرحله از طرز تهیه بز قرمه این است که گوشت را آماده کنید. بزقرمه اصیل کرمانی با گوشت بز تهیه می‌شود بهتر است گوشت سردست یا ران گوسفند برای بزقرمه استفاده شود. برای تهیه گوشت ابتدا پیاز را کمی تفت دهید و بعد سیر را هم بریزید و در نهایت گوشت را بریزید و بعد ادویه‌ را اضافه کنید و بگذارید بپزد بعد در نهایت در مراحل آخر پخت نخود را اضافه کنید و اجازه دهید همراه گوشت خوب بپزد تا زمانی که گوشت کاملا و راحت ریش ریش شود و اصطلاحا آبگوشت بزقرمه شما آماده شود.

۳. له و مخلوط کردن مواد بزقرمه

حالا در این مرحله از طرز تهیه بزقرمه بعد از این که استخوان گوشت را جدا کردید با گوشت‌کوب برقی یا دستی مواد را خوب مخلوط و له کنید. حالا در مخلوط به دست آمده کشک را اضافه کنید و هم بزنید. بزقرمه کرمانی شما آماده شود. ک

آماده کردن مواد برای تزیین

تزیین بزقرمه کرمانی

آماده کردن مواد لازم برای تزیین بزقرمه یکی از مراحل تهیه این غذای اصیل و خوشمزه است. پس ابتدا پیاز داغ را آماده کنید برای این کار پیاز را خرد کنید و بعد در روغن تا زمانی که طلایی شود سرخ کنید. همین کار را برای سیر هم انجام دهید تا سیر داغ لازم برای تهیه این غذا را داشته باشید. نعناع داغ و البته مقداری گردو را هم خرد کنید. این مواد را روی بزقرمه خود به شکل دلخواهتان بریزید و در نهایت بزقرمه خود را میل کنید. نوش جان!

نکات تکمیلی برای تهیه بزقرمه

درست کردن بزقرمه کاری است که حوصله می‌‌خواهد بنابراین خوب است برای پخت این غذای اصیلی کرمانی، نکات لازم را هم بدانید.

استفاده از سیب زمینی برای طرز تهیه بز قرمه

بزقرمه اصیل کرمانی سیب زمینی ندارد اما گاهی دقیقا همان آبگوشت را که سیب زمینی دارد بزقرمه می‌کنند. اگر دوست داشتید سری بعد که آبگوشت پختید همان را بزقرمه کنید و لذت ببرید. طرز تهیه آبگوشت را در کتاب کاله بخوانید.

گوشت مناسب برای تهیه بزقرمه کرمانی

گوشت بزقرمه در گذشته گوشت بز بود اما این روزها گوشت گوسفند یا گوساله استفاده می‌شود اما در هر صورت بهترین قسمت گوشت برای تهیه بز قرمه گوشت سردست یا گوشت ماهیچه است که چربی به رویش داشته باشد.

نحوه سرو بزقرمه

بز قرمه را یا با نان می‌خورند یا آن را کمی رقیق‌تر از روی اجاق برمی‌دارند تا بتوانند با برنج هم سرو کنند.

+++

دیدگاه ها