طرز تهیه ترشی لیمو ترش بلوچی اصیل و فوق خوشمزه

طرز تهیه ترشی لیمو ترش بلوچی
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

جنوب ایران و بلوچستان به ترشی‌های خاص مثل ترشی انبه معروف است. ویژگی خاص غذاها و وترشی‌های این منطقه تند و تیز بودن آن‌هاست. پس اگر اهل ترشی‌های تند هستید قطعا طرز تهیه ترشی انبه و طرز تهیه ترشی لیمو ترش بلوچی برایتان جذاب باشد پس در ادامه همراه ما باشید تا طرز تهیه ترشی لیمو بلوچی یا ترشی لیمو ایرانشهر که معمولا بدون پوست لیمو تهیه می‌شود را مرور کنیم.

مواد لازم برای تهیه ترشی لیمو ترش بلوچی

  • لیمو ترش نیم کیلو
  • سیر ۲ تا ۳ حبه
  • نمک به مقدار لازم
  • فلفل قرمز و ادویه‌های بلوچی ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه ترشی لیمو ترش بلوچی

۱. آماده کردن لیموها

گرفتن پوست لیمو برای تهیه ترشی لیمو بلوچی

اولین مرحله از طرز تهیه ترشی لیمو ترش بلوچی این است که لیموها را آماده کنید. برای این کار ابتدا لیموها را خوب بشویید بعد بگذارید خوب خشک شود و در نهایت پوستش را بگیرید و هسته‌های آن را خارج کنید.

نکته: دقت داشته باشید چاقو، دستتان و البته لیموها در زمانی که آن‌ها را برش می‌دهید خشک باشد و رویش آب نباشد.

۲. مخلوط کردن مواد ترشی

طرز تهیه ترشی لیمو ترش بلوچی

حالا و در این مرحله لیموها را داخل شیشه مناسب بریزید و بعد سیر له شده، نمک و فلفل قرمز تند را اضافه کنید و در شیشه را ببندید. این ترشی را در آفتاب بگذارید و هر یک روز در میان درش را باز کنید و هم بزنید. این ترشی بعد از سه هفته الی یک ماه آماده مصرف است.

نکته: معمولا به ادویه‌ای که در بلوچستان برای تهیه ترشی لیمو استفاده می‌شود کالی مرچ می‌گویند. این ادویه ترکیبی از سیر، ریحان و فلفل هندی است.

نکته: اگر دوست دارید این ترشی سریع‌تر آماده شود می‌توانید لیمو را در غذاساز بریزید و میکس کنید و بعد داخل شیشه بریزید تا ۲ روزه در آفتاب رسیده و آماده شود.

نکات تکمیلی برای تهیه ترشی لیمو ترش

تهیه ترشی همیشه کار جذابی است بخصوص اگر حاصل کار ترشی خوبی از آب در بیاید. در ادامه بخشی از نکات تهیه ترشی لیمو ترش را مرور می‌کنیم.

انواع روش‌های تهیه ترشی لیمو ترش

ترشی لیمو ترش در نقاط مختلف ایران به شکل‌های مختلف تهیه می‌شود که برخی با پوست لیموست و در برخی دیگر پوست ترشی گرفته می‌شود.

اما به طور کلی طرز تهیه ترشی لیمو را می‌توان به روش شیرازی انجام داد که در آن معمولا آبلیمو و خردل هم ریخته می‌شود. حال اگر شما اهل ترشی‌های خیلی ترش نیستید می‌توانید برای تهیه ترشی لیموی خود مقداری شکر هم استفاده کنید. تا ترشی لیمو ترش ملس داشته باشید.

یکی دیگر از روش‌های رایج تهیه ترشی لیمو ترش این است که در آن روغن زیتون بریزید. برای تهیه ترشی لیمو ترش با روغن زیتون کافی است تمام مراحل بالا را طی کنید و در نهایت مقداری روغن زیتون هم به آن اضافه کنید.

در شهرهای جنوبی هم نوع متفاوتی از ترشی لیمو تهیه می‌شو که در آن سرکه ریخته می‌شود. برای تهیه ترشی لیمو ترش بندری علاوه بر سرکه، تخم گشنیز و آب لیمو هم به مواد اضافه می‌شود.

غذاهای بلوچی غذاهای متفاوت و خوشمزه

منطقه بلوچستان ایران منطقه‌ای با قدمت بالاست که سنت غذایی خودش را دارد یکی از دسرهای خاص این منطقه سیویی است که طرز تهیه سیوِیی آن را می‌توانید در کتاب کاله بخوانید.

دیدگاه ها