طرز تهیه دسر پاناکوتا شکلاتی

آسان
5 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

دسر پاناکوتا یک دسر معروف ایتالیایی است که در قدیم با مخلوط سفیده تخم‌مرغ و عسل و خامه تهیه می‌شد. زمانی ‌که این دسر به مرور زمان وارد منوی رستوران‌ها و هتل‌ها شد و در کشورهای دیگر طرفدار پیدا کرد، عناصر اصلی آن تغییر یافت. در حال حاضر مهم‌ترین مواد تشکیل دهنده آن خامه و شیر و پودر ژلاتین است که دسر پاناکوتا را نزدیک به خانواده پودینگ‌ها با پایه خامه، قرار می‌دهد. خواستگاه این دسر منطقه پیمونت ایتالیا است که کم‌کم در تمام اروپا و جهان رواج پیدا کرد. کلمه پاناکوتا یک کلمه ایتالیایی و به معنی خامه پخته شده است. دسر پاناکوتا با طعم‌های مختلف مثل وانیل و قهوه و شکلات، همچنین میوه‌های مختلف طعم‌دار می‌شود که در اینجا به طرز تهیه پاناکوتای شکلاتی می‌پردازیم.

مواد لازم برای تهیه دسر پاناکوتا شکلاتی

  • شیر پرچرب کالهیک‌ونیم پیمانه
  • پودر ژلاتین دو قاشق سوپ‌خوری
  • خامه صبحانه۱۵۰ گرم
  • شکر قهوه‌ای۱۰۰ گرم
  • شکلات تخته‌ای۶۰ گرم
  • پودر کاکائویک قاشق سوپ‌خوری

طرز تهیه دسر پاناکوتا شکلاتی

مرحله اول

یک قابلمه تهیه کرده و آن را روی شعله قرار دهید.

مرحله دوم

شیر را درون قابلمه ریخته و قبل از به جوش آمدن شیر، به آن شکر قهوه‌ای، شکلات تخته‌ای خرد شده یا رنده شده و پودر کاکائو اضافه کنید و مقداری هم بزنید تا مواد داخل شیر حل شوند.

مرحله سوم

بعد از این که مواد دسر پاناکوتا کمی داغ شدند، به مخلوط پودر ژلاتین اضافه کنید و تا زمانیکه ژلاتین کاملا در مواد حل شد، آن را هم بزنید.

مرحله چهارم

بعد از مخلوط شدن مواد دسر پاناکوتا، به آن خامه اضافه کنید و روی حرارت ملایم شعله گاز، دسر را هم بزنید تا مواد تشکیل دهنده آن کاملا یک‌دست شوند.

مرحله پنجم

حال مواد دسر پاناکوتا را که تقریبا به غلظت و رنگ شیرکاکائو درآمده‌اند، در قالب‌های سیلیکونی یا فلزی بریزید.

مرحله ششم

بعد دسر پاناکوتای خود را  به مدت یک تا دو ساعت داخل یخچال قرار دهید. بعد از این‌که دسر بسته شد دور تا دور قالب را با چاقوی پهن از دسر جدا کرده و آن را به ظرف دسر منتقل کنید؛ سپس سرو کنید.

نکات مهم تهیه دسر پاناکوتا

  • گاهی وقت‌ها به علت سفت شدن شکلات و شکر قهوه‌ای، آن‌ها را استفاده نمی‌کنید و دور می‌اندازید. نکته قابل توجه این است که در تهیه دسر پاناکوتا می‌توانید از همین شکر و شکلات سفت استفاده کنید؛ چرا که با هم زدن و حرارت دیدن در شیر حل می‌شوند و قابل استفاده هستند.
  • برای جلوگیری از سفت شدن شکر قهوه‌ای و شکلات، هنگام نگه داری، روی این مواد یک دستمال مرطوب قرار دهید یا آن‌ها را در یک پلاستیک زیپ‌دار قرار دهید تا در مجاورت با هوا قرار نگیرند و سفت نشوند.
  • در تهیه دسر پاناکوتا می‌توانید از شکر معمولی به جای شکر قهوه‌ای استفاده کنید، ولی طرز تهیه سنتی و بین‌المللی آن با شکر قهوه‌ای ‌است؛ چرا که این شکر طعم و رنگ مخصوصی دارد که باعث خوش طعم‌تر و خوش رنگ‌تر شدن این دسر می‌شود.
  • شکلات تخته‌ای را حتما خرد یا رنده کنید؛ چرا که باعث تسریع در حل شدن آن می‌شود. اگر شکلات را خرد نکنید ممکن است به علت حرارت دیدن طولانی مدت مواد، شیر بجوشد و دسر خراب شود.
  • اگر از قالب فلزی استفاده می‌کنید، حتما از قبل آن را داخل آب گرم و سرد قرار دهید تا دسر به آن نچسبد. بهترین قالب برای تهیه دسر پاناکوتا قالب سیلیکنی است.
  • اگر به جای پودر ژلاتین از ورق آن استفاده می‌کنید، به ازای دو قاشق سوپ‌خوری پودر ژلاتین، سه ورق ژلاتین به‌کار ببرید. هم‌چنین از قبل آن‌ها را داخل آب سرد بخیسانید تا به راحتی در شیر حل شوند.
+++

دیدگاه ها