طرز تهیه دسر کدو حلوایی با ۳ روش ساده و خوشمزه

متوسط
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

کدو حلوایی یا به اصطلاح خودمانی همان کدو تنبل، از جمله محصولات ویژه فصل پاییز است که آن را با شکل‌های مختلفی نیز تزیین می‌کنند. خواص کدو حلوایی بی‌شمار است. درصد بالایی از ویتامین، مواد معدنی و فیبر دارد، به حفظ ایمنی بدن کمک می‌کند و بر حفظ سلامت پوست و بهبود سلامت قلب تاثیر می‌گذارد. اگر می‌خواهید بیشتر از کدو حلوایی استفاده کنید و نمی‌دانید با آن چه غذاها و دسرهایی تهیه کنید، با این مطلب همراه باشید چراکه قرار است طرز تهیه دسر کدو حلوایی را با ۳ روش ساده و خوشمزه یاد بگیریم.

طرز تهیه پای کدو حلوایی

این پای کدو حلوایی، خوشمزه است و طعمی متفاوت دارد. پس آن را حتما در یکی از عصرهای پاییزی خود امتحان کنید.

طرز تهیه پای کدو حلوایی

مواد لازم برای طرز تهیه پای کدو حلوایی

  • کدو حلوایی پوست کنده و مکعبی خرد شده ۱ و ۱٫۲ پیمانه
  • شکر قهوه‌ای ۱ پیمانه
  • نشاسته ذرت ۱ قاشق غذاخوری
  • تخم‌مرغ ۱ عدد
  • شیر ۱ پیمانه
  • پودر دارچین ۱ قاشق چای‌خوری
  • پودر میخک آسیاب شده ۰٫۵ قاشق چای‌خوری
  • پودر زنجبیل ۰٫۵ قاشق چای‌خوری
  • پودر جوز هندی ۰٫۵ قاشق چای‌خوری
  • خمیر پای آماده یا خمیر هزارلا ۱ عدد

مراحل طرز تهیه پای کدو حلوایی

۱. پختن کدو حلوایی

کدو حلوایی را پس از شستن، پوست بگیرید و به تکه‌های مربعی تقسیم کنید. کدوها را در قابلمه بریزید و روی آن‌ها را تا جایی که سطح کدو حلوایی‌ها را بپوشاند، آب بریزید.

قابلمه را روی حرارت متوسط قرار داده و اجازه بدهید تا آب به جوش بیاید، سپس حرارت را قدری کم کرده و اجازه بدهید کدو حلوایی‌ها به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه یا تا زمانی که بپزند و نرم بشوند، روی حرارت باقی بمانند. سپس کدو حلوایی‌ها را از قابلمه خارج کرده و اجازه بدهید تا خنک بشوند.

مواد اولیه پای کدو حلوایی

۲. مخلوط کردن مواد پای

کدوهای حلوایی را پس از خنک شدن، به کمک دستگاه غذاساز خانگی، پوره کنید.

در یک کاسه با اندازه مناسب، تمام مواد شامل پوره کدو حلوایی، شکر قهوه‌ای، نشاسته ذرت، تخم‌مرغ، شیر، دارچین، میخک، زنجبیل و جوز هندی را باهم ترکیب کنید تا مواد صاف و یکدست شود.
کف قالب موردنظر خود را کمی چرب کنید. سپس خمیر مخصوص پای یا خمیر هزارلا را در آن قرار بدهید و مواد را به صورت یکنواخت، روی سطح خمیر پخش کنید.

تهیه پای کدو حلوایی

نکته: برای جلوگیری از پف کردن و ناهموار شدن سطح خمیر، روی آن را با کمک یک چنگال، سوراخ‌های ریز ایجاد کنید.

۳. پختن پای کدو حلوایی

فر را با دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت (۱۷۵ درجه سانتی‌گراد) گرم کنید. پای کدو حلوایی را در فر قرار داده و اجازه بدهید تا به مدت ۵۰ دقیقه یا تا زمان طلایی شدن خمیر، در فر مانده و بپزد. سپس پای موردنظر را از فر خارج کرده و پس از سرد شدن، نوش جان کنید.

طرز تهیه دسر کدو حلوایی ساده

این یکی از ساده‌ترین دسرهایی است که می‌توانید با کدو حلوایی تهیه کنید. این دسر، مواد اولیه چندانی هم ندارد و با در دسترس‌ترین مواد، تهیه می‌شود.

دسر کدو حلوایی

مواد لازم برای طرز تهیه دسر کدو حلوایی ساده

  • کدو حلوایی نیم عدد
  • شکر ۱ پیمانه
  • چوب دارچین ۱ عدد
  • چوب میخک ۲ عدد
  • پودر پسته در صورت تمایل برای تزیین

مراحل طرز تهیه دسر کدو حلوایی ساده

۱. پختن دسر کدو حلوایی

برای تهیه این دسر ساده، ابتدا باید کدو حلوایی خود را شسته، پوست کنده و سپس خرد کنید. چنانچه قصد دارید این دسر را در مهمانی‌های خود سرو کنید، می‌توانید تکه‌های کدو را قالب زده و به اندازه‌های یک‌شکل و همسان دربیاورید. در غیر این صورت، همین که کدوها را به اندازه‌های مناسب خرد کنید، کافی است.

پختن کدو حلوایی

کدوها را در یک قابلمه با اندازه مناسب ریخته و شکر را هم روی کدوها بریزید. اجازه بدهید ترکیب کدو و شکر، چند ساعتی در دمای محیط بماند تا شکرها آب بیندازند. پس از آن، قابلمه را بدون در، روی شعله متوسط رو به کم قرار بدهید و صبر کنید تا دانه‌های شکر به خوبی حل بشوند. چنانچه کدوی شما هنوز آب نینداخته بود، می‌توانید ۱ پیمانه آب به قابلمه اضافه کنید.

پس از حل شدن شکرها، چوب دارچین و چوب میخک را هم به قابلمه اضافه کنید. صبر کنید تا کدوها در ترکیب آب خود و شکر بپزند، اما مراقب باشید که ته نگیرند.

۲. سرو کردن دسر کدو حلوایی

پس از پختن کدوها و غلیظ و کاراملی شدن شکر موجود در قابلمه، دسر خود را از روی حرارت بردارید.

کدوهای حلوایی پخته شده را در ظرف‌های موردنظر ریخته، سپس کمی از کارامل موجود در قابلمه، روی کدوهای حلوایی بریزید. سپس می‌توانید روی دسر خود را با پودر پسته و یا غنچه گل محمدی تزیین کنید.

طرز تهیه چیزکیک کدو حلوایی

یکی دیگر از دسرهای خوشمزه‌ای که می‌توانید با کدو حلوایی تهیه کنید، دسر کدو حلوایی با بیسکویت یا همان چیزکیک کدو حلوایی است. با این طرز تهیه هم همراه باشید.

چیزکیک کدو حلوایی

مواد لازم برای طرز تهیه چیزکیک کدو حلوایی

  • بیسکویت پتی‌بور یا دایجستیو ۱ بسته
  • کدو حلوایی نیم عدد
  • شکر ۱ پیمانه
  • پنیر خامه‌ای ۲۰۰ گرم
  • عصاره وانیل ۱٫۲ قاشق چای‌خوری
  • تخم‌مرغ ۲ عدد
  • پودر دارچین ۱٫۲ قاشق چای‌خوری
  • پودر جوز هندی ۱٫۲ قاشق چای‌خوری
  • کره آب شده ۳٫۴ پیمانه

مراحل طرز تهیه چیزکیک کدو حلوایی

۱. درست کردن لایه بیسکویتی

درست کردن این دسر، مشابه درست کردن چیزکیک است. پس ابتدا لازم است تا پایه بیسکویتی آن را تهیه کنید. همچنین این دسر را هم می‌توانید به صورت تک‌نفره و هم به صورت یکپارچه تهیه کنید.

برای این کار، بیسکویت را در دستگاه غذاساز خانگی ریخته، یا با گوشت‌کوب دستی، خوب پودر کنید. سپس بیسکویت‌ها را در یک کاسه ریخته و با کره آب شده مخلوط کنید تا یک‌دست شود.

لایه بیسکویتی چیزکیک

لایه بیسکویتی به دست آمده را کف ظرف مورد نظر بریزید و ظرف را به مدت ۱ ساعت در یخچال قرار بدهید تا خودش را بگیرد.

۲. درست کردن لایه چیزکیکی

برای درست کردن لایه چیزکیکی، پنیر خامه‌ای، شکر و وانیل را در یک کاسه بزرگ با همزن برقی بزنید تا یکدست شود. همچنین تخم‌مرغ‌ها را یکی یکی به مواد اضافه کنید و بعد از هر بار اضافه کردن، خوب هم بزنید تا با سایر مواد ترکیب شوند.

مخلوط آماده شده را روی لایه بیسکویتی بریزید.

۳. درست کردن لایه کدو حلوایی

کدو حلوایی را شسته و تخم‌های آن را خارج کنید. سپس آن را پوست کنده و به صورت قطعات مرکبی خرد کنید. کدوها را به همراه کمی آب و نیم پیمانه از شکر، در قابلمه بریزید و اجازه بدهید تا دانه‌های شکر حل شده و کدوها خوب بپزند.

پس از نرم شدن کدوها و غلیظ شدن مخلوط آب و شکر موجود در قابلمه، کدوها را از قابلمه خارج کرده، در دستگاه غذاساز ریخته و پوره کنید.

پوره به دست آمده را روی لایه بیسکویت و چیزکیک بریزید. فر را از قبل با دمای ۳۲۵ درجه فارنهایت (۱۶۵ درجه سانتی‌گراد) گرم کنید. چیزکیک خود را در فر از قبل گرم شده بپزید تا لبه‌های آن ترد شده و پف کنند. برای پخت این چیزکیک، ۳۵ تا ۴۰ دقیقه زمان لازم است. پس از گذشت این مدت، چیزکیک خود را از فر خارج کنید، روی توری سیمی قرار دهید و ۱ تا ۲ ساعت در دمای اتاق خنک کنید.

طرز تهیه چیزکیک کدو حلوایی

پس از گذشت این مدت، چیزکیک کدو حلوایی شما آماده است. می‌توانید روی آن را با کمی پودر دارچین تزیین کرده و سپس سرو کنید.

سوالات متداول در طرز تهیه دسر کدو حلوایی

در این مطلب با ۳ روش مختلف تهیه دسر کدو حلوایی شامل دسر کدو حلوایی ساده، دسر پای کدو حلوایی و چیزکیک کدو حلوایی آشنا شدیم. در ادامه، به برخی از سوالات متداول و رایج شما در خصوص تهیه انواع دسر کدو حلوایی پاسخ می‌دهیم.

دسر کدو حلوایی ساده چگونه تهیه می‌شود؟

دسر کدو حلوایی ساده با در دسترس‌ترین مواد یعنی کدو حلوایی، شکر و طعم‌دهنده‌هایی چون دارچین و میخک تهیه می‌شود.

طرز تهیه دسر کدو حلوایی با بیسکویت پتی بور چیست؟

برای تهیه دسر کدو حلوایی با بیسکویت پتی بور ابتدا باید کدو حلوایی را جداگانه پخته و پوره کنید. سپس بیسکویت‌های پتی‌بور را هم پودر کرده و دسر موردنظر را به صورت لایه‌لایه، از ترکیب لایه بیسکویتی، لایه خامه‌ای یا پنیری و لایه کدو حلوایی، بچینید.

بهترین نوع کدو حلوایی برای تهیه انواع دسر چیست؟

برای تهیه انواع دسر کدو حلوایی، بهتر است از کدو حلوایی‌های کشیده که رنگ کم‌رنگ‌تری هم دارند، استفاده کنید.

دیدگاه ها