طرز تهیه سالاد سزار با مرغ گریل ؛ یک سالاد خوشمزه و خاص

طرز تهیه سالاد سزار با مرغ گریل
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

در قلمرو آشپزی مدرنِ ایرانی، غذاهای کمی مثل سالاد سزار جذابیت دارند. با این حال این سالاد محبوب با افزودن مرغ گریل شده دستخوش دگرگونی وسوسه‌انگیزی می‌شود. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه سالاد سزار با سالاد سزار با فیله سوخاری را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه سالاد سزار با مرغ گریل را بررسی خواهیم کرد.

مواد لازم برای تهیه سالاد سزار با مرغ گریل

  • آبلیموی تازه ۲ قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون ۱ قاشق غذاخوری
  • سس خردل ۱ قاشق چایخوری
  • سس ورچستر ۲ قاشق چایخوری
  • پنیر پارمزان رنده شده یک‌چهارم فنجان
  • سیر ۲ حبه
  • ماست یونانی ساده بدون چربی نصف فنجان
  • سرکه سیب ۲ قاشق چایخوری
  • رزماری تازه، خرد شده ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک ۳/۴ قاشق چایخوری
  • فلفل سیاه تازه آسیاب شده به مقدار لازم
  • سینه مرغ بدون استخوان ۵۰۰ گرم
  • کاهو ۱ کیلوگرم
  • نان کروتان ۴ برش
  • پنیر پارمزان رنده شده برای تزیین ۲ قاشق غذاخوری
  • گوجه گیلاسی و خیار برای تزیین به مقدار لازم

طرز تهیه سالاد سزار با مرغ گریل

۱. مرینیت مرغ

در اولین مرحله از طرز تهیه سالاد سزار با مرغ گریل ابتدا سرکه، روغن زیتون، پودر سیر، آویشن، پونه کوهی، نمک و فلفل را در یک کاسه کوچک بزنید تا خوب مخلوط شوند سپس مرغ را در یک ظرف کم عمق یا کیسه پلاستیکی قرار دهید و این مایع آماده برای مرینیت مرغ را به آن اضافه کنید، طوری که کاملا سطح مرغ را بپوشاند. مرغ را به مدت حداقل یک ساعت یا حداکثر ۱۲ ساعت در یخچال قرار دهید تا کاملا مزه‌دار شود.

۲. آماده کردن سس، کاهو و نان کروتان

هم‌زمان که مرغ را مرینیت کرده‌اید، زمان آن است که باقی مواد سالاد سزار با مرغ گریل شده را آماده کنید. پس ابتدا نان کروتان‌ را در فر یا تابه گریل کمی گریل کنید سپس سس را با مخلوط کردن همه مواد یعنی سیر، ماست، آبلیمو، سس خردل، رزماری، سرکه، سس ورچستر، روغن زیتون، پنیر پارمزان، فلفل و نمک با هم درست کنید تا یکدست و کرم رنگ شود. هم زمان که سس را آماده می‌کنید کاهوهای مورد نیاز برای سالاد را هم شسته، خوب خشک و بعد درشت خرد کنید.

طرز تهیه سس سالاد سزار را می‌توانید با جزییات بیشتر در کتاب کاله مطالعه کنید.

۳.گریل مرغ

گریل کردن مرغ برای سالاد سزار با مرغ گریل

مرغ را از مایع مرینیت خارج کنید، اضافه مایع آن را تکان دهید و باقیمانده مرینیت را دور بریزید. فر یا تابه گریل را گرم کنی سپس مرغ را در تابه یا سینی فر قرار دهید و حدود ۴ تا ۵ دقیقه از هر طرف یا تا زمانی که کاملا پخته شود و دیگر صورتی نباشد، بپزید.

۴. مخلوط کردن مواد

مخلوط کردن مواد سالاد سزار با مرغ گریل

بعد از این که مرغ گریل موردی نیاز برای تهیه سالاد سزارتان را آماده کردید در یک ظرف مناسب ابتدا کاهوی خرد شده را به همراه مقداری پنیر پارمسان پودری بریزید بعد مرغ و نان کروتان را اضافه کنید و در نهایت با سس آغشته و سرو کنید. نوش جان! برای تزیین هم می‌توانید از گوجه گیلاسی و البته خیار خرد شده هم استفاده کنید یا حتی مقداری شوید تازه بریزید.

نکات تکمیلی برای تهیه سالاد سزار با مرغ گریل

طرز تهیه سالاد سزار با مرغ گریل

سالاد سزار نوعی از سالاد است که می‌تواند نقش یک غذای کامل را داشته باشد و حتی اگر رژیم دارید هم از آن به عنوان یک وعده غذایی استفاده کنید کافی است طرز تهیه سالاد سزار رژیمی را در کتاب کاله بخوانید و همواره به نکات و فوت و فن‌های تهیه آن هم دقت داشته باشید.

جایگزین مواد سالاد سزار

برای تهیه سالاد سزار می‌توانید با توجه به ذائقه و رژیم خود، تغییراتی در موادش بدهید مثلا می‌توانید نوع پخت مرغ را عوض کنید یا حتی مواد بیشتری به سالاد اضافه کنید تا متنوع‌تر باشد.

جایگزین کردن انواع دیگر پروتئین به جای مرغ

اگر می‌خواهید مرغ سالاد سزار شما گریل نباشد، می‌توانید آن را در فر یا حتی در سرخ‌کن بپزید. طرز تهیه سالاد سزار با مرغ ساده را با جزییات کامل در کتاب کاله مطالعه کنید. البته اگر دوست دارید غیر از مرغ از پروتئین دیگری استفاده کنید هم دستتان باز است مثلا می‌توانید از ماهی سالمون، ماهی تن یا میگو به عنوان جایگزین مرغ استفاده کنید.

استفاده از سبزیجات و غلات در تهیه سالاد سزار

سالاد سزار از آن دسته سالادهاست که می‌توانید با توجه به ذائقه خود تغییراتی در موادش ایجاد کنید تا تنوعش بیشتر باشد. مثلا می‌توانید سبزیجاتی مثل کلم بروکلی، فلفل دلمه‌ای، گوجه گیلاسی، آووکادو یا خیار را هم به مواد سالاد اضافه کنید. البته برای غنی‌تر و مقوی شدن سالاد سزار حتی می‌توانید غلات مثل کینوآ یا پاستا پخته شده را به این سالاد اضافه کنید.

نکاتی برای کباب کردن ران مرغ بدون پوست

ران مرغ بدون استخوان که برای تهیه سالاد سزار استفاده می‌کنید، خیلی سریع و حدود ۴ دقیقه از هر طرف روی گریل می‌پزد! اما خوب است برای این‌که گوشت مرغ به تابه گریل نچسبد قبل از ریختن مرغ، تابه گریل خود را گرم کنید سپس مرغ را اضافه کنید تا مرغ نچسبد.

نحوه نگهداری سالاد سزار باقیمانده

در صورتی که سس سالاد را اضافه نکرده باشید، می‌توانید سالاد سزار با مرغ گریل خود را تا ۵ روز در یخچال نگهداری کنید. البته حتما سالاد سزار باقیمانده را در ظرف در بسته قرار دهید تا هوا داخلش نرود.

تاریخچه سالاد سزار

اول از همه خوب است بدانید که سالاد سزار هیچ ارتباطی به ژولیوس سزار، حاکم روم ندارد و آنقدرها هم قدیمی نیست. سالاد سزار کلاسیک از مکزیک سرچشمه گرفته است.

دیدگاه ها