طرز تهیه سمبوسه گوشت و قارچ خانگی سریع با طرز پیچیدن آن

آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

سمبوسه، این غذای فست فودی خوشمزه، انواع مختلفی دارد. عده‌ای سمبوسه را به شکل سنتی و قدیمی آن یعنی طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی ترجیح می‌دهند و عده‌ای هم طرفدار مدل‌های جدیدتر، مثل طرز تهیه سمبوسه پیتزایی یا سمبوسه با گوشت و مرغ یا حتی پپرونی هستند. برای همین در این مطلب به سراغ طرز تهیه سمبوسه گوشت و قارچ خانگی سریع با طرز پیچیدن آن می‌رویم تا با آموختن آن بتوانید این غذای خوشمزه را برای اعضای خانواده یا دوستانتان پخته و در کنار هم نوش جان کنید.

مواد اولیه در طرز تهیه سمبوسه گوشت و قارچ خانگی

  • پیاز متوسط ۱ عدد
  • گوشت چرخ‌کرده گوساله ۲۵۰ گرم
  • قارچ ۲۰۰ گرم
  • فلفل دلمه‌ای ۱ عدد
  • نخودفرنگی ۱۵۰ گرم
  • پنیر پیتزا (در صورت تمایل) به میزان لازم
  • نان لواش به میزان لازم
  • نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و پودر کاری به میزان لازم
  • روغن سرخ‌کردنی به میزان لازم

مراحل طرز تهیه سمبوسه گوشت و قارچ خانگی

۱. آماده کردن مواد

مثل اکثر غذاهای ایرانی، در تهیه سمبوسه گوشت و قارچ هم کار با تفت دادن پیاز شروع می‌شود. برای این کار، پیازتان را نگینی خرد کرده و با قدری روغن توی ماهیتابه ریخته و سرخ کنید.

پس از اینکه رنگ پیازها طلایی شد، گوشت چرخ‌کرده را هم اضافه کنید و با استفاده از یک قاشق چوبی، گوشت‌ها را از هم باز کنید تا خوب توی ماهیتابه پخش شده و به اصطلاح گلوله‌گلوله نشوند.

طرز تهیه سمبوسه گوشت و قارچ

 

بعد از اینکه گوشت حرارت دید و رنگ آن تغییر کرد و از صورتی به قهوه‌ای تبدیل شد، قارچ‌ها و فلفل دلمه‌ای نگینی خرد شده را هم اضافه کنید. در این مرحله شعله را کمی بیشتر کنید تا آب قارچ‌ها کشیده شده و خوب سرخ شوند.

سپس نخودفرنگی‌ها را که از قبل پخته‌اید (می‌توانید از کنسرو آماده نخودفرنگی که آبکش کرده‌اید، استفاده کنید)، به همراه ادویه‌ها شامل نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر کاری هم اضافه کرده و به تفت دادن مواد ادامه بدهید. پس از گذشت چند دقیقه و ترکیب شدن مواد باهم و پختن گوشت‌ها، ماهیتابه را از روی حرارت بردارید.

 

طرز تهیه سمبوسه گوشت و قارچ

چنانچه تمایل دارید سمبوسه‌هایی کش‌دار و مملو از عطر پنیر پیتزا داشته باشید، آن را هم در این مرحله و تا زمانی که مواد هنوز داغ هستند، اضافه کنید.

نکته: برای اینکه قارچ‌ها سیاه نشوند و رنگ خود را حفظ کنند، می‌توانید از یک قاشق غذاخوری آب‌لیموی کارخانه‌ای یا تازه استفاده کنید و آن را همراه با قارچ‌ها، درون ماهیتابه بریزید.

۲. پیچیدن سمبوسه‌ها

هنر اصلی در تهیه هر نوع سمبوسه، پیچیدن آن است که برای خیلی‌ها کار دشواری محسوب می‌شود. اما فقط کافی است طرز پیچیدن آن را یک بار یاد بگیرید، تا برای همیشه در خاطرتان بماند.

برای نان سمبوسه بهتر است از نان لواش ماشینی یا کارخانه‌ای استفاده کنید که شکل صاف‌تر و در نتیجه دورریز کمتری دارد. همچنین خمیر یوفکای آماده هم گزینه خوبی محسوب می‌شود که نتیجه‌اش سمبوسه‌هایی ترد و نازک است.

برای شروع پیچیدن، ابتدا نان‌ها را از طول به دو تا سه قسمت (بسته به اندازه نان) برش دهید تا مستطیل‌هایی بلند به ضلع ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر داشته باشید. هرچه ضلع مستطیلتان بیشتر باشد، اندازه سمبوسه‌ها بزرگ‌تر خواهد شد.

پس از بریدن نان‌ها، مستطیلتان را از ضلع آن، به صورت مورب به سمت طول آن تا کنید. این‌طوری یک مثلث توخالی خواهید داشت. داخل مثلث را با اندازه کافی از مواد سمبوسه پر کنید. سپس مثلث را در طول نان تا زده و چند دور، دور خودش بپیچید تا خوب بسته شود. سمبوسه‌های پیچیده را توی یک سینی یا دیس مسطح کنار بگذارید و آنقدر به پیچیدن سمبوسه‌ها ادامه بدهید تا موادتان تمام شود.

طرز تهیه سمبوسه گوشت و قارچ

نکته: وقتی سمبوسه درست می‌کنید، باید مراقب باشید که آن‌ها را زیاد پر نکنید. در صورتی که مواد را بیش از گنجایش نان در دل سمبوسه پر کنید، نان شما پاره شده و هنگام سرخ کردن، مواد به داخل روغن می‌ریزند.

پس از اینکه تمام سمبوسه‌ها را پیچیدید، روغن مخصوص سرخ‌کردنی‌ را داغ کرده و سمبوسه‌ها را سرخ کنید. سرخ شدن هر سمت سمبوسه فقط یکی دو دقیقه طول می‌کشد، پس حواستان باشد که سمبوسه‌ها را به محض طلایی شدن، برگردانید تا طرف دیگرشان هم سرخ شود. سپس آن‌ها را روی توری فلزی یا دستمال مخصوص روغن‌گیری قرار بدهید تا روغن اضافه‌شان خارج شود.

در نهایت، سمبوسه‌ها را با انواع سس تند سرو کنید.

طرز تهیه سمبوسه گوشت و قارچ

سوالات متداول در طرز تهیه سمبوسه گوشت و قارچ خانگی

در این مطلب تلاش کردیم طرز تهیه سمبوسه گوشت و قارچ خانگی را به صورت کاملا سریع و آسان، همراه با نحوه پیچیدن آن و تمام فن و فن‌هایی که دارد، به شما آموزش بدهیم. در ادامه، به برخی از سوالات متداول شما پاسخ می‌دهیم.

طرز تهیه سمبوسه گوشت و قارچ در فر به چه صورت است؟

می‌توانید سمبوسه‌ها را در فر بپزید، اما به اندازه زمانی که سرخشان می‌کنید، ترد نمی‌شوند. برای پختن سمبوسه در فر، روی سمبوسه‌ها را به کمی روغن آغشته کنید و روی سینی فر قرار بدهید. سپس سمبوسه‌ها در فرِ از قبل گرم شده به مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه بپزید تا سمبوسه‌ها طلایی شوند.

آیا نگهداری از سمبوسه‌ها در فریزر امکان‌پذیر است؟

بله، می‌توانید سمبوسه‌های پیچیده ولی سرخ نشده را فریز کنید. برای این کار، سمبوسه‌های پیچیده شده را با احتیاط روی سینی فر که با کاغذ روغنی پوشانده‌اید (برای جلوگیری از چسبیدن آن‌ها به سینی) بچینید. سینی فر را در فریزر قرار بدهید و بگذارید تا سمبوسه‌ها یخ بزنند. سمبوسه‌های یخ‌زده را از فریزر خارج کرده و در کیسه پلاستیکی قرار بدهید و به فریزر برگردانید. سمبوسه را می‌توان تا ۶ ماه منجمد کرد. سپس برای استفاده، آن‌ها را از فریزر خارج کرده و پس از یخ‌زدایی، سرخ کنید.

طرز تهیه سمبوسه با مرغ و قارچ چگونه است؟

چنانچه به هر دلیلی تمایل به استفاده از گوشت قرمز نداشتید، می‌توانید به جای آن از مرغ استفاده کنید. به همین منظور، سینه یا فیله مرغ را چرخ کرده و طبق دستوری که در بالا توضیح دادیم، پیش بروید.

دیدگاه ها