طرز تهیه شله زرد برای ۵ الی ۵۰ نفر

طرز تهیه شله زرد برای ۵۰ نفر
آسان
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
بیش 90دقیقه

در میان سفره‌های رنگارنگ ایرانی، شله زرد جایگاه ویژه‌ای دارد. این دسر اصیل و خوشمزه، نه‌تنها در اعیاد و مناسبت‌های مذهبی، بلکه در دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه هم زینت‌بخش سفره‌هاست. عطر و طعم دل‌انگیز زعفران و گلاب در شله زرد، خاطره‌ای خوش از ذائقه ایرانیان بر جای می‌گذارد و آن را به نذریی پربرکت تبدیل می‌کند. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه شله زرد برای ۶ تا ۱۰ نفر و طرز تهیه شله زرد نذری را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه شله زرد برای ۵۰ نفر را بررسی می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه شله زرد برای ۵۰ نفر

  • برنج ایرانی ۲/۵ کیلوگرم
  • شکر ۵ کیلوگرم
  • زعفران ۱ مثقال
  • گلاب ۲/۵ لیتر
  • کره ۵۰۰ گرم
  • هل ۱۰ عدد
  • دارچین ۲ تکه
  • خلال بادام ۵۰۰ گرم
  • خلال پسته ۲۵۰ گرم
  • آب به مقدار لازم

طرز تهیه شله زرد برای ۵۰ نفر

۱. آماده کردن برنج

اولین مرحله از طرز تهیه شله زرد برای ۵۰ نفر درست مثل طرز تهیه شله زرد ساده این است که برنج را آماده کنید. برای این کار بعد از شستن برنج، آن را خیس کنید و اجازه دهید به مدت ۲۴ ساعت آب خیس بخورد سپس آب آن را خالی کنید و برنج را آبکش کنید.

۲. آماده کردن زعفران

وقتی که برنج به میزان کافی خیس خوردن زمان آن رسیده که زعفران مورد نیاز برای تیهه شله زرد را دم کنید. برای این کار زعفران را با مقداری آب جوش و گلاب دم کنید.

۳. پخت برنج و اضافه کردن شکر

اکنون برای طرز تهیه شله زرد برای ۵۰ نفر، ابتدا برنج را بپزید برای این کار در یک قابلمه بزرگ، آب را به جوش آورید. سپس برنج را به آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید حدقال به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه برنج بپزد تا  نرم و له شود. بعد از اینکه برنج پخت، شکر را به تدریج به آن اضافه کنید و هم بزنید تا شکر حل شود.

۴. اضافه کردن زعفران و باقی مواد

در نهایت وقتی شکر خوب در برنج حل شد. اجازه دهید باز هم برنج حداقل به مدت نیم ساعت خوب بپزد و بعد زعفران دم کرده را اضافه کنید و هم بزنید تا رنگ زعفران به طور یکنواخت در شله زرد پخش شود. بعد هل‌ها را دانه کنید و به همراه دارچین به شله زرد اضافه کنید. در نهایت هم کره را به صورت تکه‌های کوچک به شله زرد اضافه کنید و هم بزنید تا کره ذوب شود و بعد گلاب را به تدریج به شله زرد اضافه کنید و هم بزنید.

۵. جا انداختن شله زرد

در آخرین مرحله حرارت را کم کنید و اجازه دهید ترکیب برنج زعفرانی به مدت یک تا ۲ ساعت جا بیفتد تا غلیظ و کشدار شود. بعد خلال بادام و خلال پسته را به شله زرد اضافه کنید و هم بزنید و بگذارید کمی خنک شود (البته نه آنقدر که سفت شود) بعد آن را در ظرف‌های مدنظر نذری خود بریزید و به شکل گرم سرو کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه شله زرد برای ۵۰ نفر

طرز تهیه شله زرد برای ۵۰ نفر

تهیه شله زرد، چه برای ۵ نفر باشد و چه برای ۵۰ نفر، کار ساده‌ای است. کافی است برنج، زعفران، شکر، گلاب، کره و هل و دارچین را با هم ترکیب کنید و با کمی صبر و حوصله، شاهد پخت این دسر خوشمزه و پربرکت باشید البته خوب است نکات و فوت و فن‌های مهم برای تهیه این دسر را هم بدانید و خوب رعایت کنید.

تهیه شله زرد با آرد برنج

شله زرد را می‌توانید با آرد برنج هم تهیه کنید. طرز تهیه شله زرد با آرد برنج یکی از روش‌های تهیه سریع و آسان شله زرد است که می‌توانید در منزل تجربه کنید.

نسبت مواد شله زرد

یکی از رازهای خوب شدن شله زرد رعایت نسبت مواد شله زرد است. پس حتما چه شله زرد را برای ۵ نفر درست کنید چه ۵۰ نفر به میزان مواد و نسبت آن‌ها دقت کنید.

به طور کلی به خاطر داشته باشید که برای شله زرد باید میزان شکر به برنج دو برابر باشد. یعنی اگر یک کیلو برنج استفاده می‌کنید باید ۲ کیلو شکر استفاده کنید. البته باز هم بسته به سلیقه خود می‌توانید میزان شکر را کمی کم کنید. اما نکته جالب این است که میزان گلاب به برنج نصف است.

میزان زعفران هم کاملا به سلیقه شما بستگی دارد اما یادتان باشد شله زرد با زعفران کافی خوشمزه و خوش‌رنگ می‌شود پس حتما به میزان کافی زعفران استفاده کنید.

میزان پخت مناسب برنج شله زرد

برنج شله زرد را باید تا حدی بپزید که کاملا نرم و له شود. اگر برنج سفت باشد، شله زرد شما سفت و دون دون می‌شود. برای اینکه مطمئن شوید برنج شله زرد شما خوب پخته است، می‌توانید چند دانه از آن را بچشید. اگر برنج زیر دندان شما سفت بود، باید به پخت آن ادامه دهید.

غلظت مناسب شله زرد

شله زردی خوب است که نه خیلی سفت باشد نه خیلی شل. بنابراین برای تنظیم غلظت شله زرد اگر خیلی شله زرد شما سفت شد حتما مقداری آب یا گلاب به آن اضافه کنید و هم بزنید تا شل شود و اگر شله زردتان شل بود حتما به پخت آن ادامه دهید تا غلیظ‌تر شود.غلظت شله زرد باید به گونه‌ای باشد که نه خیلی سفت و نه خیلی شل باشد.

استفاده از کره حیوانی برای طعم شله زرد

برای اینکه شله زرد شما عطر و طعم بهتری داشته باشد، می‌توانید از کره حیوانی به جای کره گیاهی استفاده کنید.

تزیین شله زرد نذری

برای تزیین شله زرد می‌توانید از خلال بادام، خلال پسته، کشمش، گل محمدی و زعفران استفاده کنید.

دیدگاه ها