طرز تهیه شیرینی نارنجکی بدون فر بهتر از قنادی

طرز تهیه شیرینی نارنجکی بدون فر
متوسط
۲۴ نفر
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

شیرینی نارنجکی یا همان نون خامه‌‌‌ای همیشه بهترین گزینه برای پذیرایی به حساب می‌آید پس همیشه یک تعدادی از آن در منزل داشته باشید. اگر شما عاشق خامه و شکلات هستید در مطالب قبلی می‌توانید طرز تهیه نون خامه ای شکلاتی را بخوانید. این شیرینی خوشمزه و مخملی را بدون فر و بهتر از هر قنادی در منزل برای خود می‌توانید درست کنید. طرز تهیه شیرینی نارنجکی بدون فر را در ادامه برایتان خواهیم گفت تا آن را برای عزیزان‌تان درست کنید.

مواد لازم برای شیرینی نارنجکی بدون فر

  • آب یک فنجان
  • کره بدون نمک یک‌دوم فنجان
  • شکر یک‌و‌نیم قاشق غذاخوری
  • نمک یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • آرد همه‌منظوره یک فنجان
  • تخم‌مرغ سه تا چهار تخم‌مرغ
  • شکر به مقدار لازم

مواد لازم برای فیلینگ شیرینی نارنجی بدون فر

  • شیر یک‌و‌نیم فنجان
  • خامه غلیظ یک‌ و یک‌دوم فنجان
  • وانیل به مقدار لازم
  • شکر دو‌سوم فنجان
  • نشاسته ذرت یک‌چهارم فنجان
  • نمک یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • زرده تخم‌مرغ درشت شش عدد
  • کره سرد بدون نمک یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه فیلینگ شیرینی نارنجکی

۱. شیر و خامه را مخلوط کنید

مخلوط کردن خامه و شیر در طرز تهیه شیرینی نارنجکی بدون فر

در اولین اقدام نیاز است که به سراغ درست کردن فیلینگ آن بروید. پس در اولین مرحله از طرز تهیه فیلینگ شیرینی نارنجکی بدون فر باید یک قابلمه مناسب انتخاب کنید. شیر را به همراه یک‌دوم فنجان خامه و وانیل در آن مخلوط کرده و روی حرارت متوسط رو به بالا قرار قرار دهید. مواد را گاهی هم بزنید تا خامه حل شود. با به جوش آمدن مخلوط، حرارت را کم کرده و قابلمه را کنار بگذارید.

۲. مواد را مخلوط کنید

مخلوط کردن نشاسته ذرت، شکر، نمک و تخ« مرغ در تهیه فیلینگ شیرینی نارنجکی بدون فر

در دومین مرحله از طرز تهیه فیلینگ شیرینی نارنجکی، یک کاسه بزرگ انتخاب کنید تا در آن شکر، نشاسته ذرت و نمک گفته‌شده را با یکدیگر مخلوط کنید. زرده تخم‌مرغ را هم در ادامه اضافه کنید و آن‌قدر هم بزنید تا کمرنگ و یک‌دست شود. شیر را گرم کنید و یک‌دوم از آن را به آرامی داخل کاسه بریزید و با یکدیگر مخلوط کنید. شما باید باقی‌مانده شیر را با هم‌زن هم بزنید. مخلوط را از یک صافی رد کنید و داخل قابلمه بریزید.

۳. زرده تخم‌مرغ را آماده کنید

آماده‌سازی فیلینگ شیرینی نارنجکی

در سومین مرحله از طرز تهیه فیلینگ شیرینی نارنجکی باید مخلوط زرده تخم‌مرغ را بپزید به این معناکه آن را روی حرارت متوسط رو به بالا بگذارید. آن را مدام هم بزنید تا غلیظ شود و شروع به حباب زدن کند. با حباب زدن کاسترد، آن را از روی حرارت بردارید و به سراغ کره بروید. کره را با هم‌زن بزنید تا ذوب و مخلوط شود. کاسترد را به یک کاسه بزرگ‌تر منتقل کنید. کاسه را با پلاستیک خوب بپوشانید تا هوا وارد آن نشود. شما باید به آرامی پلاستیک را روی ظرف فشار دهید تا از پوسته‌پوسته‌ شدن آن جلوگیری شود. شما فیلینگ یا همان کاسترد شیرینی نارنجکی را از دو روز قبل یا حداقل دو ساعت قبل می‌توانید آماده کنید. اگر طعم کاسترد را برای فیلینگ این شیرینی دوست ندارید می‌توانید آن را با خامه پر کنید.

طرز تهیه شیرینی نارنجکی بدون فر

۱. قابلمه را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی نارنجکی بدون فر باید یک قابلمه بزرگ و مناسب انتخاب کنید. آن را به همراه سه پایه فلزی روی حرارت متوسط بگذارید و در آن را ببندید. شما باید ۲۰ تا ۲۵ دقیقه زمان دهید تا داخل قابلمه به خوبی گرم شود. حال کف قالب خود را کاغذ روغنی بیاندازید و آن را کنار بگذارید. حال به سراغ دیگر مراحل پخت بروید. پیشنهاد ما به شما در صورت نداشتن ترازو و پیمانه برای شیرینی نارنجکی، خواندن طرز تهیه نون خامه‌ای با لیوان است.

۲. مواد را آماده کنید

آماده کردن خمیر شیرینی نارنجکی در طرز تهیه شیرینی نارنجکی بدون فر

در دومین مرحله از طرز تهیه شیرینی نارنجکی بدون فر باید در یک قابلمه بزرگ آب، شکر، نمک و کره را بریزید تا روی حرارت متوسط رو به بالا جوش بیاید. باید بعد از جوش آمدن مخلوط بلافاصله قابلمه را از روی حرارت بردارید. حال آرد را کامل اضافه کنید. با قاشق چوبی مخلوط را آن‌قدر هم بزنید تا مخلوط یک‌دست شود. قابلمه را مجدد روی حرارت متوسط بگذارید و آن را ۶۰ ثانیه هم بزنید. از طرز تهیه نون خامه‌ای به سبک قنادی‌ها هم غافل نشوید چراکه تمام ترفندهای پخت این شیرینی خوشمزه را گفته است.

۳. تخم‌مرغ‌ ها را اضافه کنید

اضافه کردن تخم‌مرغ به خمیر در طرز تهیه شیرینی نارنجکی بدون فر

در سومین مرحله از طرز تهیه شیرینی نارنجکی بدون فر ، مخلوط را با کمک هم‌زن حدود ۲ دقیقه با سرعت متوسط بزنید تا مخلوط خنک شود. حال تخم‌مرغ‌ را یکی‌یکی به مخلوط اضافه و هم بزنید. حواستان باشد که کناره‌های کاسه را هر بار بعد از شکستن تخم‌مرغ تراشیده و به مخلوط اضافه کنید. مخلوط‌تان باید صاف و براق باشد و تخم‌مرغ‌ها کامل در آن ترکیب شده باشند. خمیر شیرینی نارنجک باید بعد از پره‌های هم‌زن به آرامی و پیوسته بیفتد. شما در این مرحله باید به این نکته دقت داشته باشید که در صورت چسبیدن خمیر به پره‌‌های هم‌زن حتما یک عدد تخم‌مرغ دیگر به مخلوط اضافه کرده و مجدد هم بزنید تا خمیر غلیظ شود.

۴. شیرینی نارنجکی را بپزید

قالب زدن شیرینی نارنجکی بدون فر

در چهارمین مرحله از طرز تهیه شیرینی نارنجکی بدون فر ، کاسترد یا خامه را داخل قیف شیرینی‌پزی ریخته و کنار بگذارید. با فاصله از یکدیگر شکوفه بزنید. سینی یا قالب حاوی نارنجک‌‌های شکوفه زده‌تان را داخل قابلمه و روی سه پایه فلزی قرار دهید. ابتدا حرارت قابلمه را برای ۱۵ دقیقه»متوسط سپس ۲۰ تا ۲۵ دقیقه کم کنید تا به آرامی پخته شوند. روی شیرینی نارنجک‌هایتان باید طلایی شوند. شما باید حواستان باشد که در این مدت‌زمان در قابلمه را باز نکنید چراکه پف شیرینی‌هایتان می‌خوابد. استفاده از شعله‌پخش‌کن و دم‌کنی فراموش نشود.

۵. نارنجکی ها را با فیلینگ پر کنید

در پنجمین مرحله از طرز تهیه شیرینی نارنجکی پفکی نوبت به پر کردن شیرینی با فیلینگ می‌رسد. ته شیرینی را تا نصفه با کمک نوک یک چاقوی تیز سوراخ کنید. کمی زمان دهید تا شیرینی‌های پفکی‌تان خنک شوند. خامه باقی‌مانده را آنقدر بزنید تا قله‌های سفتی در ظرف‌تان ظاهر شوند. کاسترد را از یخچال بیرون بیاورید. آن را هم بزنید تا خرد شده و به بافتی صاف برسد. حال خامه فرم‌گرفته را داخل ظرف کاسترد بریزید. مواد را داخل قیف شیرینی‌پزی بریزید. حال با کمک قیف، شیرینی‌تان را با فیلینگ پر کنید. شیرینی‌ها را داخل یخچال بگذارید تا کمی خنک شوند. در نهایت شیرینی‌ها را در ظرف موردنظر بچینید و روی آن‌ها را با سس شکلاتی تزئین کنید.

دستور تهیه شیریین نارنجکی بدون فر

نکات تکمیلی پخت شیرینی نارنجکی بدون فر

شیرینی نارنجکی همیشه انتخاب اول کوچک و بزرگ بوده است پس شما با دانستن ترفندهای پخت‌ش، آن را به راحتی در منزل می‌توانید درست کنید.

پخت شیرینی نارنجکی در توستر

دستور تهیه شیریین نارنجکی در توستر

یکی دیگر از دستورهای طرز تهیه شیرینی نارنجکی بدون فر، پخت شیرینی در توستر است. شما مراحل تهیه فیلینگ و شیرینی را پیش ببرید. توستر را گرم کنید. قالب توستر را با سینی کاغذ روغنی پهن کنید. شیرینی‌ها را پایپ کنید. شما باید ۲۰ دقیقه به شیرینی‌ها زمان دهید تا پخته شوند. شما در مطلب طرز تهیه نون خامه‌ای در توستر تمام ترفندهای آن را می‌توانید بخوانید.

پخت شیرینی نارنجکی در فر

نون خامه‌ای یا شیرینی نارنجکی را با فر هم می‌توان درست کرد و تغییری در مزه آن ایجاد نمی‌شود. مراحل گفته‌شده را پیش ببرید. فر را روشن کنید تا گرم شود. در سینی فر شیرینی‌ها را پایپ کنید بعد از پخت باید به کمک قیف شیرینی‌پزی، شیرینی نارنجک‌ها را از انتها ببرید و آن را با خامه یا کاسترد پر کنید. اگر برای میهمانی‌هایتان در کنار شیرینی نارنجکی، رولت هم درست کردید مطلب تزئین رولت خامه‌ای با میوه و شکلات را بخوانید تا از آن ایده بگیرید.

استفاده از ماسوره

بهترین ماسوره‌ای که برای پایپ کردن شکوفه‌های نارنجکی می‌توان از آن استفاده کرد، ماسوره آچاری است. ماسوره آچاری، ماسوره‌ای گرد و بزرگ است که خامه یا همان فیلینگ به راحتی از آن خارج می‌شود. شما برای بهتر فرم گرفتن خمیرتان می‌توانید از ماسوره‌های بامیه، شکوفه، m1 و d2 هم استفاده کنید. این نکته را حتما در نظر داشته باشید که ماسوره‌های ساده به خمیر شکل و شیاری نخواهند داد. از خواندن طرز تهیه رولت خامه‌ای با پیمانه غافل نشوید که بهترین مکمل کنار نون خامه‌ای برای پذیرایی محسوب می‌شود.

خمیری نشدن شیرینی نارنجکی

شیرینی نارنجکی بعد از بیرون آمدن از قابلمه یا فر معمولا حالت خمیری به خود می‌گیرد. شما برای جلوگیری از این کار باید با کمک خلال دندان در مرکز شیرینی، یک سوراخ ریز ایجاد کنید تا بخار آن خارج شود. حال اگر شیرینی‌تان کامل نپزد و ترد نباشد حالت وارفته و خمیری به خود می‌گیرد.

پف نکردن شیرینی

دلیل پف نکردن شیرینی نارنجکی بدون فر

قابلمه کامل گرم نشده است.

در قابلمه را زود باز کرده‌اید؛ یادتان باشد که بعد از پخت بهتر است خمیرها به مدت پنج دقیقه در فر بمانند.

حرارت را زیاد کرده‌اید و تنها پوسته نان‌ها طلایی شده‌اند و داخل آن‌ها مغزپخت و خشک نشده است.

نگه داری نون نارنجکی

خمیر نون‌ خامه‌‌ای را از دو روز قبل می‌توانید تهیه کرده و در دمای اتاق نگه دارید. دقت داشته باشید که روی آن را حتما بپوشانید و در دمای خنک نگه دارید. احتمال نرم شدن خمیرها بعد از ۲ روز وجود دارد. آن‌ها را قبل از پخت برای پنج دقیقه در فر یا قابلمه بگذارید.

میزان کالری شیرینی نارنجکی

میزان کالری شیرینی نارنجکی

نون خامه‌ای با آن بافت مخملی و طعم شیرینش یکی از پرکالری‌ترین شیرینی‌ها است که در اندازه‌های مختلف می‌توان آن را درست کرد. با توجه به کربوهیدرات نون خامه‌ای، خوردن آن به همه توصیه نمی‌شود. اگر شما رژیم غذایی خاصی را دنبال می‌کنید برای آشنایی با میزان کالری‌ این شیرینی مقاله کالری نون خامه ای را بخوانید.

دیدگاه ها