طرز تهیه نون خامه ای به سبک قنادی با تمامی ترفندها

طرز تهیه نون خامه ای
متوسط
۱۲ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

شیرینی تر یا همان شیرینی خامه‌‌ای در میان خانواده‌های ایرانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و بیشتر برای سرو در میهمانی‌ها از آن استفاده می‌شود. در دنیای آشپزی شکل‌های مختلفی از این شیرینی وجود دارد که کوچک و بزرگ به آن علاقه دارند. طرز تهیه رولت خامه ای یکی از ده‌ها شیرینی خامه‌‌ای است که می‌توانید در کتاب کاله بخوانید. طرز تهیه نون خامه ای را این‌جا بخوانید تا یکی دیگر از این شیرینی‌های خوشمزه را برای خود و عزیزان‌تان آماده کنید.

مواد لازم برای تهیه نون خامه ای

  • کره ۵۰ گرم
  • خامه ۳۵۰ گرم
  • تخم‌مرغ ۴ عدد
  • بیکینگ‌پودر یک‌چهارم چای‌خوری
  • آرد ۱۲۵ گرم
  • شیر ۲۰۰ گرم
  • وانیل یک‌پنجم قاشق چای‌خوری
  • شکر یک قاشق چای‌خوری

طرز تهیه نون خامه ای

۱. شکر را آب کنید

مخلوط کردن شکر و کره در طرز تهیه نون خامه ای

در اولین مرحله از طرز تهیه نون خامه ای باید قابلمه‌ای مناسب انتخاب کنید. کره را در آن انداخته تا آب شود. بعد از آب شدن کره، شکر را اضافه کنید. مخلوط کره و شکر را مدام هم زده تا یک‌دست شود. شیر را اضافه کرده و تا جوش آمدن آن منتظر بمانید. حین جوش آمدن شیر، مواد را مدام هم بزنید تا شکر کامل حل شود. این را به خاطر داشته باشید در صورت نبود شیر، یک پیمانه آب سرد هم می‌توانید جایگزین کنید. با این مواد طرز تهیه رولت خامه ای دیگری را هم می‌توانید امتحان کنید.

۲. آرد را اضافه کنید

اضافه کردن به کره و شکر در تهیه خمیر نون خامه ای

در دومین مرحله از طرز تهیه نون خامه ای به سراغ آرد بروید. آرد را سه بار الک کنید تا حباب‌های اضافی آن گرفته شود سپس به مخلوط شیر و کره اضافه کنید. مخلوط را با قاشق مدام هم بزنید تا ته نگیرد. بعد از گذشت پنج دقیقه که خمیر شکل گرفت آن را در یک طرف ظرف جمع کنید. اگر این مخلوط را روی حرارت زیاد هم بزنید احتمال ترک خوردن شیرینی‌ها بعد از پخت وجود دارد.

۳. تخم مرغ و دیگر مواد را اضافه کنید

اضافه کردن تخم مرغ به مایه خمیر در طرز تهیه نون خامه ای

در ادامه طرز تهیه نون خامه ای خمیر را از روی حرارت برداشته و به ظرف دیگری منتقل کنید. برای خنک شدن خمیر داخل همان ظرف یا ظرفی دیگر با کمک کفگیر آن را از هم باز کنید. در روشی دیگر کمی آن را ورز دهید. تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی جداگانه شکسته و با هم‌زن آن‌ها را بزنید.

خنک کردن خمیر نون خامه ای

تخم‌مرغ‌ها را در چهار مرحله به خمیر اضافه کرده و آن‌قدر هم بزنید که جذب شوند. در روشی دیگر می‌توانید آن‌ها را دانه‌دانه اضافه کرده و یک دقیقه با هم‌زن بزنید تا کامل یک‌دست شود. در این مرحله خمیر نون خامه‌ای نباید شکننده باشد. حال بیکینگ‌پودر و وانیل را اضافه و خوب مخلوط کنید. دقت داشته باشید که خمیر نباید بیش از حد روی حرارت بماند و به روغن نیفتد.

۴. خمیر را درون قیف بریزید

قیف زدن نون خامه‌ای در نون خامه ای

خمیر آماده‌شده را با کمک قاشق درون یک قیف بریزید. بهتر است از ماسوره بامیه یا شکوفه در طرز تهیه نون خامه ای استفاده کنید. البته برای فرم دادن بهتر به خمیر براق و کش‌دارتان ماسوره‌های m1 یا d2 هم قابل استفاده است. این نکته را حتما در نظر داشته باشید که ماسوره‌های ساده به شیرینی شما شکل و شیاری نخواهند داد. حال داخل سینی فر کاغذروغنی بیاندازید و خمیر را با فاصله از هم به شکل دایره قیف بزنید. اندازه‌ نون خامه ای‌ها به خودتان بستگی دارد.

۵. سینی را داخل فر بگذارید

پخت نون خامه ای در فر

فر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید. حال سینی خمیر را داخل طبقه اول فر بگذارید. ۴۰ تا ۳۰ دقیقه زمان دهید تا حجم نون خامه‌ای‌ها دو برابر شود. بعد از پخت متوجه تغییر رنگ طلایی آن‌ها خواهید شد. بعد از ۴۰ دقیقه سینی را بیرون بیاورید. زمان دهید تا کامل خنک شوند.

۶. خامه را آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه نون خامه ای نوبت به آماده کردن خامه می‌رسد. خامه‌ را با دور تند هم‌زن برای ۲۰ دقیقه خوب بزنید تا حالت پفکی به خود بگیرد. دقت داشته باشید که خامه‌تان باید پفکی و سفت باشد تا آب نیندازد. ته نون‌ها را کمی سوراخ کنید. خامه را داخل قیف بریزید. شما باید با کمک یک ماسوره بلند از کف نان‌ها، آن‌ها را از خامه پر کنید. حال آن‌ها را در ظرف موردنظر بچینید و با خرده‌های پسته و گردو تزئین کنید. از سس شکلاتی روی کیک هم برای ریختن روی نون خامه‌ای‌ها می‌توانید استفاده کنید.

شیرینی نون خامه ای
شیرینی نون خامه ای را به راحتی در منزل برای خود و عزیزان‌تان تهیه کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه نون خامه ای

نون خامه ای یکی از راحت‌ترین شیرینی‌هایی است که در منزل می‌توانید آن را برای خود و عزیزان‌تان درست کنید. با این حال دانستن نکات و ترفندهایی از پخت این شیرینی، کار را برای شما آسان‌تر خواهد کرد.

در طرز تهیه نون خامه ای از چه اسانس‌هایی می توان استفاده کرد؟

اسانس پرتقال و وانیل بهترین اسانس‌هایی هستند که در این شیرینی می‌توانید به کار ببرید. اگر با طعم گلاب و لیمو ترش مشکلی ندارید، هنگام تهیه خمیر کمی به آن گلاب و پوست لیمو‌ترش رنده‌شده اضافه و با یکدیگر ترکیب کنید.

آیا این شیرینی را در قابلمه می‌توان تهیه کرد؟

بله. شما به راحتی می‌توانیداین شیرینی خوشمزه را با همین مواد در قابلمه هم بپزید. برای آماده‌سازی این کیک در قابلمه نیاز است یک قابلمه بزرگ تهیه و سه پایه فلزی مایکروفر را در آن قرار دهید و نان‌های خامه‌ای را روی آن بچینید. ۲۰ دقیقه زمان مناسبی برای پخت است. استفاده از شعله پخش‌کن و دم‌کنی هنگام پخت فراموش نشود. پخت کیک اسفنجی را با خواندن طرز تهیه کیک اسفنجی در قابلمه امتحان کنید.

آیا شیرینی خامه‌ای را در توستر هم می توان پخت؟

پخت نون خامه ای در توستر

بله. یکی دیگر از روش‌هایی که برای پخت این شیرینی خوشمزه می‌توان به کار گرفت، استفاده از توستر است. برای پخت نون خامه‌ای در توستر درجه آن را روی ۲۰۰ بگذاید. کف سینی آن را کاغذروغنی پهن کنید و نان‌ها را با کمک قیف و فاصله از هم بچینید. در پخت نیاز است که المنت بالایی را خاموش و المنت پایینی را روشن کنید. با این‌حال برای آن‌که نون خامه‌ای‌ها خشک نشوند بهتر است ۱۰ دقیقه اول روی ۲۰۰ درجه باشد و ۱۰ دقیقه بعدی را روی ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد بگذارید. کیک اسفنجی را هم می‌توانید در توستر بپزید؛ طرز تهیه کیک اسفنجی در توستر را بخوانید.

چرا خمیر نون خامه‌ای پف نمی‌کند؟

خمیر این شیرینی باید سبک باشد. اگر خمیر در فر پف نکرد باید به میزان رطوبت خمیر شک کرد؛ چرا که خمیر به اندازه کافی سرد نشده است. یک قاشق را به صورت عمودی در آن فرو کنید در صورت نیفتادن آن، از سرد شدن آن خیال‌تان راحت باشد.

دلیل تغییر شکل نون خامه ای چیست؟

دلیل تغییر شکل نون خامه ای

نون خامه‌ای باید ترد باشد. ترک‌ها و شیارهای روی این شیرینی گاهی عمیق است که منجر به تغییر شکل آن می‌شود. دلیل آن پخش نشدن کامل و یکسان آرد در خمیر است. این نکته را در نظر داشته باشید که خمیر قبل از ریختن روی سینی و خنک شدن، کامل هم‌زده‌شده، یکسان و براق باشد. از سویی اگر خمیر زیاد حرارت ببیند روغن می‌اندازد و نان‌ها در فر بدشکل می‌شوند. طرز تهیه نون خامه‌ای شکلاتی را هم می‌توانید امتحان کنید.

چرا خمیر شیرینی از ماسوره بیرون نمی‌آید؟

مهم‌ترین دلیل آن چگونگی اضافه کردن تخم‌مرغ به مایه است. در پخت نون خامه‌ای این نکته را همواره در نظر داشته باشید که تخم‌مرغ باید کم‌کم اضافه شود. تا یک‌دست شدن و نرم شدن خمیر باید با هم‌زن آن را بزنید سپس مابقی تخم‌مرغ را کم‌کم اضافه کنید. دوباره این مراحل را پیش ببرید تا تخم‌مرغ‌ها تمام شوند. در صورت صحیح مخلوط کردن، خمیرتان غلظت مناسبی خواهد داشت.

دیدگاه ها