طرز تهیه رولت خامه ای خانگی به روش آشپزهای حرفه‌ای

طرز تهیه رولت خامه ای
متوسط
12 نفر
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

رولت خامه‌ای یک دسر پرطرفدار در بین خانواده‌های ایرانی و به خاطر بافت خامه‌ای و ولطیفی که دارد از شیرینی‌های پرفروش است. رولت خامه‌ای در واقع یک کیک سبک و مرطوب است که با خامه وانیلی پر می‌شود. به خاطر محبوبیت زیاد رولت خامه ای، دستورهای پخت متفاوتی مطابق با سلیقه‌های مختلف وجود دارد. از جمله طعم‌های پرطرفدار رولت، شکلاتی و نسکافه‌ای است که البته دستور تهیه متفاوتی ندارد و تنها با اضافه کردن کمی پودر شکلات یا نسکافه به همان مواد رولت وانیلی تهیه می‌شوند. در این دستورالعمل، طرز تهیه رولت خامه ای را با تمام نکاتش در اختیارتان قرار داده‌ایم تا یک عصرانه خانگی شیرین را با دستپخت خودتان تجربه کنید.

مواد لازم در طرز تهیه رولت خامه ای

  • تخم مرغ بزرگ هفت عدد
  • شکر 170 گرم
  • عصاره وانیل یک قاشق چای‌خوری
  • آرد همه منظوره (الک شده) 113 گرم
  • شکر (برای پاشیدن روی پارچه)دو قاشق غذاخوری
  • کره پاستوریزه دویچه مارکن کالهبه مقدار لازم

مواد لازم برای تهیه خامه رولت

  • خامه صبحانه پرچربیک‌ونیم فنجان
  • شکر چهار قاشق غذاخوری
  • عصاره وانیل یک قاشق چای‌خوری
  • گلاب (اختیاری) یک تا یک‌ونیم قاشق چای‌خوری

پیشنهادات تزئینی در طرز تهیه رولت خامه ای

  • خامه اضافی (برای تزیین روی رولت) به مقدار لازم
  • پودر کاکائو به مقدار لازم
  • شکلات خرد شده یا تراشیدهبه مقدار لازم

مراحل طرز تهیه رولت خامه ای

مرحله اول

اولین قدم برای تهیه رولت خامه ای، روشن کردن فر و تنظیم دما روی 180 درجه سانتی‌گراد است. به اندازه کف قالب فر کاغذ روغنی برش بزنید و داخل قالب قرار دهید. روی کاغذ را با کره چرب کنید و روی آن را دوباره کاغذ روغنی بکشید. پس از آن، دوباره کاغذ روغنی و کناره‌های قالب را چرب کنید.

مرحله دوم

در این مرحله، تخم مرغ‌ها و شکر را داخل یک کاسه بزرگ بریزید. به مدت یک تا دو دقیقه مواد را با دور متوسط هم بزنید تا مایه روشن و سفیدرنگی به دست آورید.

طرز تهیه رولت خامه ای-11

طرز تهیه رولت خامه ای-12

مرحله سوم

در این مرحله وانیل را اضافه کرده و دور همزن را کمی بیشتر کنید. به هم زدن ادامه دهید تا مخلوط کم‌رنگ‌تر شده و حجم آن سه برابر شود. بعد از آن که مایه حجیم شد، سرعت همزن را کم کرده و آرد را به تدریج به آن اضافه کنید. همزمان با اضافه کردن تدریجی آرد، همزدن را ادامه دهید. همزدن نباید بیشتر از یک دقیقه طول بکشد. در این صورت کیک‌ خوب پف نمی‌کند.

طرز تهیه رولت خامه ای-21

طرز تهیه رولت خامه ای-22

مرحله چهارم

بعد از آن که همزدن تمام شد، بلافاصله مایه کیک را داخل قالب بریزید. به کمک یک کاردک مایه رولت را به آرامی به گوشه‌های قالب هدایت کنید تا کل قالب به طور یکسان از خمیر پوشانده شود. به مدت 12 دقیقه خمیر را داخل فر از پیش گرم شده قرار دهید. تا زمانی که قسمت بالایی خمیر طلایی و قهوه‌ای رنگ شود، رولت باید در فر بماند.

طرز تهیه رولت خامه ای-13

طرز تهیه رولت خامه ای-14

طرز تهیه رولت خامه ای-31

مرحله پنجم

در این فاصله که رولت در فر قرار دارد، کاسه و همزن را شسته و داخل یخچال قرار دهید تا خنک شوند. یک پارچه تمیز بزرگ را روی یک سطح صاف پهن کنید و دو قاشق غذاخوری شکر را به طور مساوی روی آن بپاشید. این کار باعث می‌شود کیک به پارچه نچسبد. کیک پخته شده را از فر خارج کنید. دور قالب را چاقو بزنید و کیک را از کناره‌ها جدا کنید. سپس، آن را روی پارچه آماده شده برگردانید. کاغذ روغنی را به آرامی جدا کنید. در صورت نیاز از چاقو یا کاردک برای جدا کردن کاغذ از کیک استفاده کنید.

طرز تهیه رولت خامه ای-41

طرز تهیه رولت خامه ای-42

طرز تهیه رولت خامه ای-43

مرحله ششم

در این مرحله از طرز تهیه رولت خامه ای، به کمک یک پارچه شروع کنید کیک را از سمتی که راحت هستید گرد کنید. به چرخش ادامه دهید تا کل کیک رول شود. سپس، کیک را به آرامی به یک قفسه پخت منتقل کنید تا حدود 20 تا 30 دقیقه در دمای اتاق سرد شود.

طرز تهیه رولت خامه ای-51

طرز تهیه رولت خامه ای-52

طرز تهیه رولت خامه ای-53

مرحله هفتم

کاسه سرد شده را از یخچال بیرون آورید. خامه صبحانه و شکر را داخل کاسه بریزید و با سرعت کم هم بزنید. سپس، گلاب و وانیل را اضافه کنید و با سرعت کم به همزدن ادامه دهید. بیش از حد خامه را هم نزنید تا بافت خامه خراب نشود. وقتی خامه‌ رولت آماده شد، دمای کیک‌ را اندازه بگیرید، اگر هنوز گرم بود آن را داخل یخچال قرار دهید تا به طور کامل خنک شود.

طرز تهیه رولت خامه ای-81

طرز تهیه رولت خامه ای-82

مرحله هشتم

کیک خنک شده را به آرامی باز کنید. خامه زده شده را به طور مساوی روی کیک بمالید و دوباره با دو دست کیک را رول کنید.

طرز تهیه رولت خامه ای-61

مرحله نهم

به کمک یک چاقوی اره‌ای تیز رولت را در اندازه‌های مساوی برش دهید و قبل از تزئین به مدت 24 ساعت داخل یخچال قرار دهید. برای تزئین می‌توانید از مقداری خامه فرم گرفته و میوه برش‌زده استفاده کنید.

طرز تهیه رولت خامه ای-71

طرز تهیه رولت خامه ای-72

طرز تهیه رولت خامه ای-83

طرز تهیه رولت خامه ای-84

طرز تهیه رولت خامه ای-85

نکات طرز تهیه رولت خامه ای

  • می‌توانید به جای این که خودتان در منزل خامه رولت را آماده کنید، از خامه قنادی آماده استفاده کنید.
  • برای تزئین می‌توانید از مقداری پودر قند، شکلات یا حتی گردو استفاده کنید.
  • اگر تصمیم دارید گلاب را اضافه کنید، حتما به اندازه آن دقت کنید. مقدار گلابی که به مایه رولت اضافه می‌کنید به کیفیت و عطر گلاب بستگی دارد. اگر زیاد باشد، عطر خامه بیش از اندازه می‌شود که طعم و مزه رولت پخته شده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دیدگاه ها