تزئین رولت خامه ای خانگی با میوه، شکلات و ژله – ۱۱ ایده خلاقانه

تزئین رولت خامه ای
متوسط
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

رولت خامه ای در کنار دیگر شیرینی‌ها مانند شیرینی نون خامه ای طرفداران بسیاری دارد. رولت و نون خامه‌ای به‌خاطر تزئین و طعم متفاوت‌شان دو رقیب سرسخت در ویترین شیرینی‌فروشی‌ها محسوب می‌شوند. افراد گاهی به دلیل تنوع در سایز و شکل رولت‌خامه‌ای در انتخاب می‌مانند اما با دانستن روش تهیه و تزئین به راحتی می‌توانند آن را در منزل آماده کنند. در مطالب قبلی طرز تهیه رولت خامه ای به سبک قنادی را گفته‌ایم حال نوبت به تزئین رولت خامه ای می‌رسد که ۱۱ ایده خلاقانه را برایتان خواهیم گفت اما قبل از آن مروری کوتاه بر طرز تهیه رولت داشته باشیم.

مواد لازم برای تهیه رولت خامه ای

  • آرد همه‌منظوره ۹۳ گرم
  • پودر کاکائو ۳۹ گرم
  • بیکینگ‌پودر ۴ گرم
  • نمک یک پیمانه
  • تخم‌مرغ چهار عدد
  • شکر ۱۵۰ گرم
  • وانیل دو قاشق چای‌خوری
  • پودرقند ۱۵ گرم
  • بستنی با طعم دل‌خواه ۴۴۵ گرم
  • سس شکلات به مقدار لازم

طرز تهیه رولت خامه ای

۱. قالب و مواد را آماده کنید

مخلوط کردن تخم مرغ، پودر کاکائو و بیکینگ پودر

قبل از آن‌که به تزئین رولت خامه ای و ایده‌هایتان فکر کنید بهتر است ابتدا آن‌ را آماده کنید. پس فر را با دمای ۱۷۷ درجه سانتی‌گراد گرم و یک قالب ژله‌ای به اندازه ۳۸ در ۲۵ سانتی‌متر را با اسپری روغن کمی چرب کنید. کاغذ روغنی به اندازه قالب برش داده و داخل آن بیاندازید. آرد، پودر کاکائو، بیکینگ‌پودر و نمک را در یک کاسه مناسب با کمک هم‌زن مخلوط‌شان کنید. بعد از مخلوط کردن‌شان، کاسه را کنار بگذارید و به سراغ تخم‌مرغ‌ها بروید. آن‌ها را در ظرفی بشکنید و با هم‌زن و دور متوسط آن‌قدر بزنید تا مخلوط به رنگ زرد کم‌رنگ دربیاید. در ادامه شکر و وانیل را هم اضافه کنید و تا یک‌دست شدن مخلوط با دور متوسط به هم زدن ادامه دهید. نباید حفره‌ای از شکر در کاسه دیده شود.

۲. مواد را در قالب بریزید

ریختن مواد رولت خامه ای در قالب برای پخت

حال در ادامه تهیه رولت خامه مواد خشکی را که کنار گذاشته بودید را به مخلوط تخم‌مرغ‌ها اضافه کنید. با کمک یک قاشق فلزی به آرامی مواد‌ها را کامل با یکدیگر ترکیب کنید تا حجم خمیر، سبکی و لطافت آن حفظ شود. در این مرحله دقت داشته باشید که مواد را زیاد هم نزنید که هوای آن خارج شود. حال به آرامی و با کمک یک ملاقه خمیر را در قالب از قبل آماده شده بریزید، با کمک یک کفگیر می‌توانید روی آن را صاف کنید. قالب را به مدت ۱۲ دقیقه در فر بگذارید تا بپزد. کیک را بیرون بیاورید و با نوک انگشت خود به آن ضربه بزنید تا از پخت آن مطمئن شوید.

۳. کیک را رول کنید

رول کردن خمیر در تزئین رولت خامه ای

در این مرحله از پخت باید حوله تمیزی را انتخاب کنید و روی آن پودر قند بپاشید. اطراف قالب را با چاقو جدا کرده و کیک را روی حوله برگردانید. حوله را از انتها رول کنید. تا کیک‌تان گرم است باید آن را رول کنید چراکه بعد از سرد شدن دچار شکاف و ترک‌ می‌شود. بعد از گذشت ۳۰ دقیقه که کیک خنک شد رول کیک را به آرامی باز کنید و روی آن خامه بمالید. برای پخش یکسان خامه روی سطح کیک از پشت قاشق یا کفگیر می‌توانید کمک بگیرید. در این مرحله سرعت‌عمل بالایی داشته باشید چرا که ممکن است خامه در دمای محیط آب شود. در صورت تمایل از بستنی آب‌شده با طعم‌های مختلف هم به جای خامه می‌توانید استفاده کنید. حالا رول کیک‌تان را با پلاستیک بپوشانید و برای دو ساعت در یخچال بگذارید. در انتها بیرون آورده و به اندازه‌های دلخواه برش دهید. رولت‌ها را در ظرف موردنظر بچینید و روی آن را تزئین کنید. در ادامه به ۱۱ روش تزئین رولت خامه ای اشاره خواهیم کرد.

تزئین رولت خامه ای

بعد از آن‌که شیرینی را طبق دستور بالا آماده کردید نوبت به تزئین آن می‌رسد تا برای سرو در میهمانی‌تان آماده کنید. رولت یکی از شیرینی‌‌هایی است که به راحتی با مواد موجود در یخچال می‌توانید به آن جلوه دیگری دهید. با این‌حال ما در ادامه به چند روش اشاره می‌کنیم تا از آن‌ها الهام بگیرید و در نهایت با سلیقه خودتان آن‌ها را تزئین کنید.

۱. تزئین رولت خامه ای با سس شکلاتی

تزئین رولت خامه ای با سس شکلاتی

یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای تزئین رولت ریختن سس شکلاتی یا گاناش روی آن‌ها است. برای این کار فقط کافی است کمی کاکائو را بن‌ماری کرده و روی آن‌ها بریزید. در نهایت می‌توانید تکه هایی از شکلات کاکائویی یا شیری هم روی آن بگذارید. برای دانستن فوت و فن‌های تهیه این سس خوشمزه می‌توانید در کتاب کاله طرز تهیه سس شکلاتی برای روی کیک و طرز تهیه گاناش شکلاتی را بخوانید.

۲. تزئین رولت با خامه و ماسوره شیرینی پزی

تزئین رولت با خامه فرم گرفته

از دیگر تزئین‌های ساده‌ای که برای رولت می‌توان به کار برد استفاده از خامه و ماسوره‌های شیرینی‌پزی است. با آن‌که این شیرینی با خامه رول می‌شود اما می‌توانید آن را با خامه هم تزئین کنید بی‌آنکه طعمش دل‌تان را بزند. بعد از آن‌که سر‌و‌ته رول خود را خامه‌کشی کردید با کمک انواع ماسوره‌ها می‌توانید روی آن شکوفه بزنید. بهتر است در تزئین رولت خامه‌ای از ماسوره ۱M استفاده کنید. با کمک ماسوره، شکل‌ها و اندازه‌‌های مختلفی می‌توان روی رولت‌ زد و آن را تزئین کرد. با توجه به سلیقه و خلاقیت‌تان کمی رنگ خوراکی هم می‌توانید داخل خامه بریزید یا از خامه شکلاتی برای تزئین رولت‌ها استفاده کنید. طرز تهیه خامه شکلاتی برای روی کیک و طرز تهیه خامه کیک با نشاسته را در کتاب کاله بخوانید.

۳. تزئین رولت خامه ای با برلیو و خرده میوه

تزئین رولت با بریلو

بریلو نوعی سس براق است که برای تزئین کیک‌ها و شیرینی از آن استفاده می‌شود. این سس براق در رنگ‌ و طعم‌های مختلف وجود دارد که در منزل به سادگی می‌توانید آن را درست کنید. برای تهیه آن نشاسته ذرت را با مقداری آب خیس کنید. آب و شکر را جداگانه روی حرارت آب کنید. در نهایت نشاسته را به همراه کمی آب لیمو‌ترش به مخلوط شکر اضافه کرده و هم بزنید. مخلوط روی حرارت را آن‌قدر هم بزنید تا مایع شفافی به دست بیاید. در صورت رنگی کردن ژله، آن را می‌توانید به دو قسمت تقسیم و به آن رنگ خوراکی اضافه کنید. برای تزئین رولت‌های خامه‌ای می‌توانید تمام سطح یا مقداری از آن را بریلو بزنید و با خرده میوه‌هایی مانند موز، توت‌فرنگی، شاتوت، گیلاس و برش‌هایی از لیمو و پرتقال تزئین کنید.

۴. رولت خامه ای با ماکارون های رنگی

رولت خامه تی و ماکارون های رنگی

ماکارون یکی شیرینی رنگارنگ و خوشمزه فرانسوی است که با سفیده تخم‌مرغ و شکر تهیه می‌شود و وسط آن با خامه، مارمالاد یا مربا پر می‌شود. ماکارون‌های رنگارنگ بهترین گزینه برای تزئین رولت ‌های سفید خامه‌ای هستند. طرز تهیه شیرینی ماکارون را به راحتی در منزل امتحان کنید.

۵. تزئین رولت خامه ای با گل های طبیعی برای عروسی و تولد

رولت خامه و تزئین آن با گل طبیعی

رولت خامه‌ای در اندازه بزرگ یکی از بهترین گزینه‌ها برای جشن‌های تولد یا نامزدی محسوب می‌شود. در کنار تمام مواردی که برای تزئین رولت در بالا اشاره شد از گل‌های طبیعی هم می‌توانید استفاده کنید. گل‌ عروس، گل میخک، گل رز و گل بنفشه بهترین گل‌هایی هستند که در تزئین رولت خامه ای می‌توان آن‌ها را به کار برد. بهتر است هنگام تزئین اندازه، رنگ و نوع گل را نسبت با توجه به اندازه و طعم رول‌تان انتخاب کنید. در صورت استفاده برای مراسم نامزدی از دانه‌های مروارید خوراکی هم می‌توانید برای گل‌آرایی روی رول کمک بگیرید.

۶. تزئین رولت خامه ای با پودر پسته

تزئین رولت خامه ای با خلال پسته

مهم نیست رول‌تان در چه اندازه‌ای برش خورده است تنها کافی است کمی پودر پسته روی آن بپاشید و یک گل محمدی کوچک کنار آن بگذارید. در صورت نداشتن گل محمدی از برش‌های میوه هم می‌توانید استفاده کنید. با این تزئین راحت، میهمانی خود را پیش ببرید.

۷. تزئین رولت خامه ای با فوندانت

تزئین رولت با فوندانت خوراکی

کیک تولد یا هر کیک اسفنجی دیگری با خمیر فوندانت به راحتی تزئین و جلوه دیگری به خود می‌گیرد. شما در تزئین رولت خامه‌ای با توجه به تم مراسم و جشن‌تان می‌توانید اشکال مختلف و زیبایی درست کرده و روی آن قرار دهید. کار با خمیر فوندانت نیاز به کمی صبر، حوصله و زمان دارد حتما آن را در نظر داشته باشید.

۸. رولت خامه ای با طرح‌‌های مختلف

تزئین رولت خامه ای با طرح‌های دلخواه

یکی دیگر از راه‌های تزئین که در منزل به راحتی قابل انجام است انداختن طرح روی رولت خامه ای است. این طرح‌ها به هر شکل و اندازه‌ای می‌توانند باشند. برای این کار از طرح موردنظر پرینت گرفته و داخل سینی فر بیاندازید. دقت داشته باشید که کاغذتان کامل اندازه سینی باشد یا حتی می‌تواند چند سانتی کوچک‌‌تر هم باشد. در ادامه کاغذ روغنی را روی آن بیاندازید. با کمک یک قیف قنادی نوک کوچک، داخل طرح‌ها را به آرامی پر کنید. سینی را به مدت ۱۰ دقیقه داخل فریزر بگذارید تا خمیر خودش را کامل بگیرد. بعد از آن‌که خمیر را از یخچال بیرون آوردید مابقی خمیر رولت خامه‌ای را روی آن ریخته و خامه‌کشی کنید. ادامه مراحل را مانند طرز تهیه رولت خامه ای پیش ببرید. در نهایت روی آن را خرده میوه یا دو سه شاخه گل کوچک هم می‌توانید تزئین کنید.

۹. رولت خامه ای با خرده ژله های رنگی

تزئین رولت با انواع ژله‌ها

ژله دسر راحتی است که با طعم های مختلف می‌توانید در منزل آن را به شکل‌های گوناگون درست کنید. بهتر است برای روی رولت‌ها از ژله‌‌هایی با طعم و رنگ متفاوت استفاده کنید تا بهتر خودش را نشان دهید. بعد از گرفتن ژله‌ می‌توانید آن را در هر اندازه که می‌خواهید برش داده یا قالب بزنید و رولت خامه‌ای‌تان را تزئین کنید. طرز تهیه ژله بستنی چند لایه را می‌توانید در کتاب کاله بخوانید.

۱۰. رولت خامه ای با ردولوت

رولت خامه‌ای تزئین شده با ردولت

نام‌گذاری این رولت تنها به دلیل رنگ قرمز آن است که در جشن‌ها و میهمانی‌هایی مانند شب یلدا و ولنتاین آن را درست می‌کنند. از آن‌جا که رنگ این کیک در شب یلدا به سرخی دانه‌های انار اشاره دارد آن را با دانه‌‌های انار و برش‌هایی از خرمالو تزئین می‌کنند. در شب ولنتاین هم این کیک قرمز‌ رنگ نماد قلب و عشق جاودان است که در ویترین شیرینی‌فروشی‌ها جلوه ویژه‌ای به خود می‌گیرند. طرز تهیه رولت انار برای شب یلدا را در کتاب کاله بخوانید.

۱۱. تزئین رولت خامه ای با آجیل و شکلات چیپسی

تزئین رولت خامه‌ای با انواع آجیل‌ها

در صورت داشتن هرگونه آجیل در منزل با توجه به سلیقه و ذائقه خود می‌توانید آن‌ها را برای تزئین رولت خامه‌ای به کار ببرید. بادام درختی، بادام زمینی و بادام هندی آجیل‌هایی هستند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

تصاویری از تزئین رولت خامه ای

در ادامه نمونه‌های دیگری از تزئین را آورده‌ایم که بتوانید به راحتی از آن‌ها ایده بگیرید. با این ایده‌ها به صورت خلاقانه‌تری در منزل می‌توانید برای تولد، عروسی و جشن‌هایتان شیرینی خود را تزئین کنید.

wikihow

دیدگاه ها