طرز تهیه شیرینی پنجره ای رنگی مخصوص و آسان

طرز تهیه شیرینی پنجره ای رنگی
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

شیرینی پنجره‌ای مانند دیگر شیرینی‌های خانگی عید به دلیل ماندگاری بالا معمولا بهترین گزینه به حساب می‌آید. افراد این شیرینی خوشمزه را به بافت ترد و پنجره‌ای بودن ظاهرش می‌شناسند. خانم‌ها بیشتر بر این باور هستند که نان پنجره‌ای، دستور تهیه‌ای سخت و دشواری دارد که سخت در اشتباه هستند. شما در این مطلب می‌توانید طرز تهیه شیرینی پنجره ای رنگی را بخوانید و برای جشن‌های مخصوص‌تان به آسانی آن را درست کنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی پنجره ای رنگی

  • آرد سفید ۱۰۰ گرم
  • نشاسته گل ۵۰ گرم
  • تخم‌مرغ شش عدد
  • گلاب هشت قاشق غذاخوری
  • رنگ خوراکی مجاز رنگ زرد، قرمز، سبز به مقدار لازم
  • پودرقند به مقدار لازم
  • هل به مقدار لازم
  • روغن سرخ‌کردنی به مقدار لازم

طرز تهیه شیرینی پنجره ای رنگی

۱. خمیر شیرینی پنجره ای را آماده کنید

شیرینی پنجره‌ای مانند کیک یزدی، از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های یزد محسوب می‌شود که هر ایرانی باید دستور تهیه آن را بداند. در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی پنجره ای رنگی برای تهیه خمیر نیاز است که نشاسته و گلاب را داخل کاسه بریزید و هم بزنید تا نشاسته به خوبی حل شود. در ادامه تهیه خمیر شیرینی، تخم‌مرغ‌ها را در کاسه‌ای جداگانه بشکنید. آن‌ها را آنقدر هم بزنید تا از لختگی درآیند. حال تخم‌مرغ‌های زده‌شده را به مخلوط نشاسته و گلاب اضافه کنید. آن‌ها را هم خوب مخلوط کنید و به سراغ مرحله بعدی بروید.

۲. آرد را به مخلوط اضافه کنید

شما در دومین مرحله از طرز تهیه شیرینی پنجره ای رنگی باید مقدار آرد گفته‌شده را دو تا سه بار الک کنید. آرد الک‌شده را در چند مرحله به مخلوط اضافه کنید. مواد را آن‌قدر هم بزنید تا یک‌دست شده و گلوله‌ای از آرد داخل آن باقی نماند. با یک‌دست شدن مخلوط، نوبت به اضافه کردن رنگ‌های ژله‌ای خوراکی می‌رسد. در این مرحله از طرز تهیه شیرینی پنجره‌ای باید سه کاسه متوسط انتخاب کنید. خمیر را به سه قسمت مساوی در کاسه‌ها بریزید. دو قطره از رنگ خوراکی داخل کاسه‌ها ریخته و هم بزنید. شما در این مرحله باید دقت داشته باشید که بیشتر از یک یا دو قطره رنگ خوراکی نریزید چراکه شیرینی‌تان تیره‌رنگ می‌شود.

۳. خمیرهای رنگی را آماده کنید

خمیر شیرینی پنجره ای رنگی

در سومین مرحله از طرز تهیه شیرینی پنجره ای رنگی باید یک کاسه بزرگتر انتخاب کنید. حال با کمک شخصی دیگر به آرامی خمیرهای رنگی را از اطراف داخل کاسه بریزید. در این مرحله سرعت ریختن خمیرها باید یکسان باشد تا از هر سه رنگ به صورت مساوی داخل کاسه داشته باشید. در آخر مراقب تکان خوردن کاسه خمیر رنگی باشید تا رنگ‌ها با یکدیگر قاتی نشوند. پیشنهاد ما به شما قرار دادن کاسه بزرگتر کنار حرارت و دست‌تان است تا رنگ‌ها با یکدیگر مخلوط نشوند.

۴. شیرینی را قالب بزنید

 

در چهارمین مرحله از طرز تهیه شیرینی پنجره ای رنگی یک تابه مناسب را تا نصفه روغن بریزید و روی حرات بگذارید. با داغ شدن روغن، قالب را درون آن بگذارید تا کمی داغ شود. قالب‌ شیرینی پنجره‌ای نباید خیلی داغ یا خیلی سرد باشد چراکه خمیر به آن می‌چسبد. در ادامه قالب را در مرکز تلاقی رنگ‌ها فرو ببرید. قالب را تا دیواره داخل خمیر فرو ببرید. آن را داخل روغن ببرید به نحوی که قالب کف تابه قرار بگیرد اما نباید آن را خیلی فشار دهید. بعد از گذشت چند ثانیه، شیرینی از قالب جدا می‌شود. پشت و روی آن را در روغن برای یک تا دو دقیقه سرخ کنید. شیرینی‌تان بعد از سرخ شدن باید از حالت نرمی بیرون بیاید.

۵. شیرینی پنجره ای را تزئین کنید

تزئین شیرینی پنجره ای رنگی

در آخرین مرحله از طرز تهیه شیرینی پنجره ای رنگی ، شیرینی‌های سرخ‌شده را از تابه بیرون بیاورید. آن‌ها را به صورت وارونه روی کاغذ روغنی یا آب‌کش قرار دهید تا روغن اضافه شیرینی‌ها گرفته می‌شود. در طرز تهیه شیرینی پنجره‌ای رنگی بر خلاف دیگر دستورها خمیر را قبل از قالب زدن هم نزنید چراکه رنگ‌ها قاتی می‌شوند. در نهایت پودر قند و پودر هل را با یکدیگر ترکیب کنید و روی شیرینی‌هایتان بپاشید و با چند عدد گل‌سرخ خشک‌شده در ظرف سروتان تزئین کنید. پیشنهاد ما به شما درست کردن شیرینی بهشتی کنار دیگر شیرینی‌های عیدتان است.

دستور تهیه شیرینی پنجره ای رنگی

نکات تکمیلی پخت شیرینی پنجره ای رنگی

شیرینی پنجره‌ای که سابقه آن به کشور نروژ برمی‌گردد برای اولین بار در شهر یزد درست و دستور آن به دیگر شهرها پخش شد شیرینی پنجره ای مانند دستور تهیه کیک اسفنجی با شیر و کیک اسفنجی با ماست، آن را هم می‌توان با یکی از آن‌ها درست کرد. نکات گفته‌شده در ادامه هم غافل نشوید.

قالب شیرینی پنجره ای

انواع قالب های شیرینی پنجره ای رنگی

سرعت عمل در ریختن خمیرهای مساوی از هر سه رنگ در کاسه، فرو بردن صحیح قالب در مرکز کاسه و آغشته کردن کامل دیواره به مایه شیرینی مهم‌ترین نکاتی هستند که در قالب زدن باید آن دقت داشته باشید. نکته آخر آن‌که خمیر باید کامل به دیوارها آغشته شود چراکه اگر تنها به سطح رویی آن برسد، شیرینی به سختی از آن در روغن جدا می‌شود. در کنار این شیرینی خوشمزه بزدی از قطاب یزدی هم غافل نشوید.

استفاده از قالب

قالبی که در دستور تهیه شیرینی پنجره‌ای استفاده می‌کنید حتما این نکته را در نظر داشته باشید که قالب باید در روغن شناور باشد. قالب پنجره‌ای‌تان را هربار قبل از فرو کردن در مایه، آن را چرب و داغ کنید تا ببه راحتی قالب و جدا شود.

نگه داری شیرینی پنجره ای

نحوه نگه‌داری شیرینی پنچره ای

شما با هر دستوری که شیرینی پنجره‌ای را درست می‌کنید آن را تا دو ماه به راحتی می‌توانید در محیط خشک و خنک نگه دارید به شرط آن‌که شیرینی‌ها را در یک ظرف بزرگ و عمیق نگه دارید. شیرینی‌ها بسیار ترد هستیند پس مراقب باشید که در ظرف تحت فشار قرار نگیرند تا خرد شوند.

مایه شیرینی پنجره ای رنگی

شما در دستور تهیه شیرینی پنجره ای رنگی باید مراقب باشید تا مخلوط چند رنگ‌تان با یکدیگر قاتی نشوند چراکه ظاهر بدی به شیرینی‌ مخصوص‌تان می‌دهد. بهترین کار آن است که مواد را در ظرف اصلی بسیار کم بریزید و هربار آن را تکرار کنید تا مایه شیرینی تمام شود به این‌ خاطرکه مایه قابل مخلوط کردن نیست و ته‌نشین می‌شود. پیشنهاد ما به شما درست کردن شیرینی نخودچی برای میهمانی‌ و جشن‌هایتان است.

عدم جدایی شیرینی پنجره ای از قالب

مهم‌ترین دلیل جدا نشدن خمیر از قالب، نگه‌داری قالب برای مدت طولانی در روغن و پخت مایه شیرینی در آن است. شما باید یک لحظه قالب داغ را داخل مایه بزنید و سریع آن را داخل روغن ببرید تا به راحتی جدا شود. شیرینی نارگیلی هم از دیگر شیرینی‌های آسان است که نباید از آن غافل شوید.

دیدگاه ها