طرز تهیه مربای آلبالو فوری خانگی با طعم و رنگ بی نظیر

طرز تهیه مربای آلبالو فوری
آسان
۱۲ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

مربای آلبالو به دلیل طبع سرد و خنک خود در روزهای تابستان بهترین گزینه برای وعده صبحانه محسوب می‌شود. خواص آلبالو را نمی‌توان نادیده گرفت پس حالا که در بازار به وفور آلبالو وجود دارد از مربای آلبالو و ترشی آلبالو غافل نشوید. شما در این مطلب می‌‌توانید طرز تهیه مربای آلبالو فوری را بخوانید و آن را با دستور خانگی درست کنید.

مواد لازم برای تهیه مربای آلبالوی فوری

  • آلبالو یک کیلو و نیم
  • شکر یک تا یک کیلو و نیم

طرز تهیه مربای آلبالو فوری

۱. آلبالوها را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه مربای آلبالوی فوری باید آلبالوها را خوب بشویید و هسته‌شان را با کمک نی یا هسته‌گیر بگیرید. مراقب باشید که آلبالوهای تازه‌تان له نشوند. در این دستور با هسته‌ها کاری ندارید پس آن‌ها را دور بریزید. حال با پیدا شدن سرو کله آلبالو تازه در بازار، از تهیه مارمالاد آلبالو برای کیک‌ها و شیرینی‌هایتان غافل نشوید.

۲. مربا و شکر را آماده کنید

ریختن شکر لابه‌لای آلبالو

در دومین مرحله از طرز تهیه مربای آلبالو فوری باید همانند دستور مربای آلبالو بدون شکر خانگی، یک قابلمه مناسب انتخاب کنید. نیمی از آن را با آلبالو بپوشانید و روی آن را شکر بریزید. این کار را تا جایی ادامه دهید که آلبالو و شکر تمام شوند. در نهایت روی آلبالوها را شکر باید گرفته باشد. در طرز تهیه مربای آلبالو معمولا ظرف آلبالو و شکر را به مدت یک شبانه‌روز داخل یخچال می‌گذارند تا علاوه بر آب انداختن، آلبالوها هم رنگ خود را پس دهند. با این کار شربت آلبالو خوش‌رنگ خواهید داشت. در دستور تهیه مربای آلبالوی فوری آن را تنها برای چند ساعت در یخچال بگذارید کافی است.

۳. مربای آلبالو را بپزید

در سومین مرحله از طرز تهیه مربای آلبالوی فوری باید قابلمه را با شعله زیاد برای ۱۰ دقیقه روی حرارت بگذارید. با جوش آمدن مربا، حرارت را کم کنید تا آرام‌آرام جوش بخورد. هنگام پخت آلبالوها باید کف روی قابلمه را حتما بگیرید تا رنگ مربایتان تیره نشود. با گذشت ۳۰ دقیقه مربا به غلظت دلخواه می‌رسد. شما در این مرحله باید زمان دهید که کمی خنک شود سپس آن را در شیشه‌های تمیز و استریل‌شده بریزید. شما با توجه به فواید صبحانه خوردن بر سلامتی، می‌توانید مربای آلبالو را هم در کنار پنیر و خامه صبحانه جای دهید.

دستور تهیه مربای آلبالو فوری

نکات تکمیلی پخت مربای آلبالوی فوری

مربای آلبالو را مانند مربای هویج به راحتی و با روش‌های متفاوتی می‌توان درست کرد. شما اگر به دنبالی مربای خانگی با طعم و رنگی بی‌نظیر هستید حتما نکات زیر را رعایت کنید.

انتخاب آلبالو برای تهیه مربا

انتخاب آلبالو برای تهیه مربای آلبالوی فوری

در طرز تهیه مربای آلبالو فوری در انتخاب این میوه نوبرانه باید نهایت دقت را داشته باشید تا مربایتان خو‌ش‌رنگ و لعاب شود. از خواص آلبالو در سلامتی و رژیم غذایی افراد نمی‌توان غافل شد پس به هنگام خرید حتما آلبالوی درشت، سالم، قرمز و با کیفیت را انتخاب کنید. در آخر آن‌که از آلبالوهای پیوندی برای تهیه مربا هرگز استفاده نکنید چراکه رنگ‌و‌بوی دیگر آلبالوها را ندارند و به دلیل گوشتی بودن، کیفیت مربا را پایین می‌آورد.

دلیل تلخ شدن مربای آلبالو

یکی از دستورهای تهیه مربای آلبالو با وانیل است که نباید همان ابتدا داخل قابلمه ریخت چراکه تلخی بدی به مربا پس می‌دهد.

جلوگیری از شکرک زدن مربا

شما برای آن‌که مربایتان شکرک نزد می‌توانید در چند دقیقه آخر کمی آب‌لیمو به آن اضافه کرده و هم بزنید. مربا به دلایل مختلفی شکرک می‌زند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نگرفتن کف روی مربا
  • جوشیدن بیش از حد مربا
  • استفاده بیش از حد از شکر

دلایل کپک زدن مربا

شما اگر مربای آلبالو را در جای خنک نگه‌داری کنید نباید انتظار کپک را داشته باشید. با وجود نگه‌داری در دمای یخچال یا خنک اگر کپکی روی مرباهایتان دیدید حتما اشکال را در دلایل زیر پیدا کنید:

  • کم بودن شکر
  • نپختن کامل آلبالوها
  • قوام نیامدن شربت
  • جوشیدن کم شربت
  • استفاده از قاشق فلزی

پخت و خوش رنگ تر شدن مربای آلبالو

خوش رنگ شدن مربای آلبالو

مهم‌ترین نکته‌ برای پخت مربای آلبالو فوری استفاده از قابلمه لعابی است. در دستور تهیه آن، برعکس مربای به نباید در قابلمه گذاشته شود. شما برای جلوگیری از سر رفتن حتما از قابلمه‌ای با دو برابر ظرفیت استفاده کنید. نکته دیگر آن‌که از قاشق چوبی برای هم زدن استفاده کنید چراکه قاشق استیل منجر به آب انداختن مربا می‌شود.

دیدگاه ها