طرز تهیه مربای آلبالو بدون شکر خانگی و خیلی خوشمزه

طرز تهیه مربای آلبالو بدون شکر
آسان
۲۲ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

مربای آلبالو معمولا یکی از پایه‌های ثابت سفره‌های ایرانی در وعده صبحانه است. این مربای خوش آب‌و‌رنگ کنار دیگر مرباها مانند انجیر یا توت فرنگی جلوه دیگری به سفره‌تان می‌دهد. با پیدا شدن سرو‌کله آلبالو در فصل تابستان بهترین بهانه برای درست کردن مربا و شربت آلبالو را دارید پس از آن غافل نشوید. شما در این مطلب طرز تهیه مربای آلبالو بدون شکر را خواهید خواند تا این مربای خانگی را درست کنید. این مربای خانگی خیلی خوشمزه که بدون شکر درست می‌شود بیشتر مناسب افرادای است که دچار دیابت هستند یا از رژیم غذایی خاصی پیروی می‌کنند.

مواد لازم برای تهیه مربای آلبالو بدون شکر

  • آلبالو بدون هسته ۴۸۰ گرم
  • آب ۱۷۰ میلی‌لیتر
  • دانه کتان آسیاب‌شده ۱۲ گرم

طرز تهیه مربای آلبالو بدون شکر

۱. آلبالوها را آماده کنید

جداسازی هسته‌های آلبالو در طرز تهیه مربای آلبالو بدون شکر

در اولین مرحله از طرز تهیه مربای آلبالو بدون شکر باید آلبالوها را تمیز شسته سپس هسته آن‌ها را جدا کنید. برای بیرون آوردن هسته آن‌ها می‌توانید از یک نی کمک بگیرید تا شکل ظاهری آلبالوها حفظ شود. در روشی دیگر با کمک چاقو، آلبالوها را از وسط نصف کرده و هسته را جدا کنید. پیشنهاد ما به شما درست کردن مربا با آلبالوهای تازه است در غیر این‌‌صورت مربای خانگی‌تان را می‌توانید با آلبالوهای فریزری هم درست کنید. شما با توجه به ذائقه و طبع بدن‌تان می‌توانید چای آلبالو خوش‌رنگ و ملس هم درست کنید.

۲. آلبالوها را بپزید

در دومین مرحله از طرز تهیه مربای آلبالو بدون شکر ، آلبالوها را به همراه آب داخل یک قابلمه مناسب بریزید. دقت داشته باشید که روی آلبالوها باید با آب کامل پوشانده شود. مربا را برای ۱۵ دقیقه با حرارت متوسط بجوشانید. در این مدت هرازگاهی آن را هم بزنید. در صورت مشاهده کف روی مربا حتما آن را با قاشق جدا کنید. حال مربا باید کامل یک‌دست شود پس یا آن را هم بزنید یا از مخلو‌کن استفاده کنید.  اگر بخواهید می‌توانید با این آلبالوهای خوشمزه و بدون هسته حتی ترشک آلبالو هم درست کنید.

۳. دانه‌های کتان را اضافه کنید

اضافه کردن تخم کتان در طرز تهیه مربای آلبالو

در سومین مرحله از طرز تهیه مربای آلبالوی بدون شکر، نوبت به اضافه کردن دانه‌های کتان می‌رسد. پنج تا هشت دقیقه زمان دهید که مربایتان بپزد. شما اگر طعم تخم کتان را دوست ندارید، آن را می‌توانید با دانه چیا جایگزین کنید. در این‌جا غلظت مربا کامل به خودتان بستگی دارد که آبکی یا غلیظ باشد. در صورت آبکی بودن، آن را برای چند دقیقه دیگر مجدد بجوشانید. هنگامی که مربایتان بپزد متراکم و براق‌تر به نظر می‌رسد البته ناگفته نماند که رنگ مربایتان کامل به نوع آلبالویتان بستگی دارد.

دستور تهیه مربای آلبالو بدون شکر

نکات تکمیلی پخت مربای آلبالو

خواص آلبالو بسیار است تا جایی که از آن علاوه بر مصرف به هنگام کم‌خونی، از آن برای تهیه غذا و دسرهای متعددی هم می‌توان استفاده کرد. آلبالو پلو مجلسی یا مارمالاد از همان مواردی است که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد. دستور تهیه این مربای خانگی بسیار آسان است تنها کافی است نکات گفته‌شده زیر را بدانید.

جایگزین شکر

شربت افرا و عسل جایگزین شکر در مربای آلبالو

مربای آلبالو را می‌توانید هم با شکر و هم بدون شکر درست کنید. طرز تهیه مربای آلبالو بدون شکر بیشتر مخصوص افرادی است که باید قند بسیار کمی را مصرف کنند؛ مانند ورزشکاران، بیماران دیابتی یا افرادی که به هردلیل از رژیم خاصی پیروی می‌کنند. ترش یا شیرینی مربا آلبالو هم کاملا به ذائقه خودتان بستگی دارد. پس می‌‌توانید از طعم‌دهنده‌هایی مانند عسل، شیره خرما، شکر رژیمی یا شربت افرا استفاده کنید.

نگه‌داری مربای آلبالو

نگه‌داری مربای آلبالوی بدون شکر

مربای آلبالو را در بهترین حالت می توانید یک هفته در یخچال نگه‌داری کنید. اگر شما در این مدت آن را نخوردید باید آن را در ظرف مناسبی بریزید و در فریزر بگذارید. با این کار می‌توانید تا یک ماه بلکه بیشتر هم آن را نگه دارید. مربای آلبالویتان ممکن است کپک بزند، نیاز است بعد از ریختن در شیشه را به مدت یک شبانه‌روز باز بگذارید. قبل از مصرف آلبالو بهتر است که طبع آلبالو و خواص آن را کامل بشناسید.

تلخی مربای آلبالو

تلخی مربای آلبالو به دلیل مصرف وانیل است. در طرز تهیه مربای آلبالو توجه داشته باشید که آن را در ابتدای پخت به آن اضافه نکنید و در آخرین لحظه اضافه و هم بزنید. با وجود آلبالو می‌توانید طرز تهیه مارمالاد آلبالو را هم امتحان کنید تا در پخت شیرینی و کیک از آن استفاده کنید.

سر رفتن مربای آلبالو بدون شکر

سر رفتن مربای آلبالو بدون شکر

مربای آلبالو هنگام پخت سر می‌رود و از قابلمه بیرون می‌ریزد؛ برای جلوگیری از این باید آن را با حرارت متوسط بپزید. پس کف روی مربا را مرتب بردارید. در انتها برای هم زدن حتما از یک قاشق چوبی استفاده کنید. اگر به مصرف آلبالو علاقه دارید، پیشنهاد ما به شما درست کردن کمپوت آلبالو است تا هر زمان که هوس کردید آن را نوش‌جان کنید.

دیدگاه ها