طرز تهیه مربای به با قند با تمامی نکات و ترفندها

آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
60 تا 90 دقیقه

مربای به یکی از خوش‌طعم‌ترین مرباهای ایرانی به حساب می‌آید که با دانستن نکات و ترفندهایش به راحتی در منزل می‌توان درست کرد. این مربای پاییزی را همانند مربای آلبالو در تمامی فصول سال می‌توانید برای وعده صبحانه‌تان مصرف کنید. شما در این مطلب می‌توانید طرز تهیه مربای به با قند را بخوانید تا از عطر و طعم آن لذت ببرید. البته طرز تهیه مربای نگینی را هم قبلا در کتاب کاله بررسی کرده بودیم، می‌توانید آن را هم مطالعه کنید.

مواد لازم برای مربای به با قند

  • به متوسط چهار عدد
  • خرده قند ۳۰۰ گرم
  • هل یک قاشق چای‌خوری
  • گلاب به مقدار لازم
  • زعفران به مقدار لازم
  • آب‌لیمو به مقدار لازم

طرز تهیه مربای به با قند

۱. به را آماده کنید

شستن و خرد کردن به در طرز تهیه مربای به با قند

در اولین مرحله از طرز تهیه مربای به با قند نیاز است که به‌های گفته‌شده را خوب بشویید تا پرزی روی آن‌ها باقی نماند. هر یک از به‌ها را با یک چاقوی تیز از وسط نصف کنید. تخم‌های آن را بیرون بیاورید. سپس با توجه به سلیقه خودتان آن را به صورت نگینی یا تکه‌های درشت‌تر برش دهید. حتی می‌توانید این میوه پاییزی را رنده و مربای به رنده شده خانگی درست کنید.

۲.به را بپزید

جوشاندن به خردشده در قابلمه در طرز تهیه مربای به با قند

در دومین مرحله از طرز تهیه مربای به با قند باید یک قابلمه مناسب انتخاب کنید. بهترین گزینه برای پخت این مربای پاییزی، قابلمه مسی است. دو لیوان آب داخل قابلمه بریزید. سپس به‌های خردشده را اضافه کنید. در این مرحله مراقب باشید که آب روی تکه‌های به را نپوشاند. سپس ۱۵ دقیقه زمان دهید تا با حرارت کم پخته شوند. مراقب باشید که هنگام پخت له نشوند.

۳. خرده قند را آب کنید

طرز تهیه شربت برای مربای به

در سومین مرحله از طرز تهیه مربای به با قند باید به سراغ خرده قندها بروید تا آماده‌شان کنید. پس دو لیوان آب داغ داخل قابلمه بریزید تا به جوش بیاید. خرده قندها را به آن اضافه کنید. ۱۵ دقیقه برای حل شدن آن‌ها زمان بگیرید. در صورت حل نشدن خرده قندها باید آن‌ها را با گوشت‌کوب له کنید. از آن‌جایی که خرده قندها معمولا همراه با گردو غبارهای ریز هستند پس شربت را از صافی رد کنید. حال شربت را داخل قابلمه بریزید تا برای ۱۵ دقیقه مجدد بجوشد. تنها مراقب باشید که شیره مربا خیلی غلیظ نشود. در تابستان از طرز تهیه مربای آلبالو نباید غافل شوید.

۴. آب قند را اضافه کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه مربای به با قند نوبت به پخت آن می‌رسد. پس باید آب قند را داخل قابلمه به پخته‌شده بریزید. در ادامه هل و زعفران را هم اضافه کنید تا برای پنج دقیقه با یکدیگر بجوشند. در نهایت حرارت قابلمه را کم کنید تا مربایتان طی سه ساعت به آرامی پخته شوند. حال که مربایتان آماده است، از روی حرارت بردارید تا خنک شود. در نهایت آن را در ظرف‌های موردنظر خود سرو و کنار بگذارید. از دیگر مرباهای خانگی که به شما پیشنهاد می‌شود پخت مربای انجیر خشک خانگی برای تمامی فصول سال است.

دستور تهیه مربای به با قند

نکات تکمیلی برای پخت مربای به با قند

مرباهای خانگی همیشه بخش جدایی‌ناپذیر فرهنگ ایرانی‌ها به حساب می‌آیند و با اکثر میوه‌ها می‌توان مربا درست کرد. میوه به یکی از همان میوه‌ها است که با ساده‌ترین دستورها و در سریع‌ترین زمان آماده می‌شود. نکات و ترفندهای گفته‌شده در ادامه به شما کمک خواهد کرد تا این مربای لذیذ را برای وعده صبحانه‌تان سرو کنید.

بهترین قابلمه برای پخت مربای به

بهترین قابلمه برای پخت مربای به با قند

قابلمه در پخت و رنگ گرفتن مربا‌های خانگی نقش مهمی دارد تا جایی که در تهیه انواع مرباهای خانگی باید از قابلمه تفلون یا لعابی استفاده کنید اما در تهیه مربای به برعکس است. در دستور تهیه مربای به با قند، قابلمه‌های مسی بهترین گزینه هستند چراکه به رنگ انداختن بهتر بِه کمک می‌کند. از خواندن دستور تهیه مربای گلابی کال غافل نشوید.

استفاده از قند و خرده قند در تهیه مربای به

شکر معمولا بهترین طعم‌دهنده برای مرباهای خانگی به حساب می‌آید اما در دستور تهیه مربای به می‌توان از قند یا خرده قند هم استفاده کرد. استفاده از قند در تهیه این مربا به بافت بهتر، شفاف‌تر شدن، دیرتر شکرک زدن و حفظ طعم اصیل مربای به کمک می‌کند. در صورت نبود قند از شکر دانه‌ریز استفاده کنید.

رنگ مربای به

رنگ مربای به پخته‌شده با قند

بستن در قابلمه و پخت مربای به روی حرات کم به خوش‌رنگ‌تر شدن آن همیشه کمک می‌کند. رنگ مربا معمولا با دو سه ساعت دم کردن کامل قرمز خواهد شد. گاهی ممکن است شهد آن رقیق باشد پس شعله گاز را کمی بیشتر کنید تا مربا به قوام دلخواهتان برسد. اگر رنگ نارنجی مدنظرتان است کمی بیشتر زعفران داخل قابلمه بریزید.

طعم دهنده های مربای به

طعم مربای به معمولا به ترش یا شیرینی بودن میوه و ذائقه خودتان بستگی دارد. در صورت شیرین شدن مربا باید مقداری آب‌لیمو داخل قابلمه بریزید تا طعم مربا را ملایم‌تر کند. اگر طعم‌های تند را برای این مربای گرم و پاییزی می‌پسندید از ادویه‌هایی مانند دارچین، وانیل، جوزهندی و زنجبیل استفاده کنید. اگر عطر و طعم مربای به را دوست ندارید می‌توانید طرز تهیه مربای توت سیاه را امتحان کنید.

زمان پخت مربای به

زمان پخت مربای به با قند

بعد از آن‌که طرز تهیه مربای به را پیش بردید، قابلمه را از روی حرارت بردارید و یک قاشق از مربا را داخل بشقاب ریخته و آن را برای پنج دقیقه داخل فریزر بگذارید. سپس آن را با انگشت خود تست کنید اگر به طرفین چروک شد و شهد آن حالت چسبناکی داشت مربایتان آماده است. در صورتی که از آن آب می‌چکید مجدد آن را برای پنج دقیقه دیگر بجوشانید. طرز تهیه مربای به را به همراه فیلم آن حتما در کتاب کاله بخوانید.

سرو مربای به

مربای به تنها یک گزینه برای صبحانه محسوب نمی‌شود چراکه می‌توان آن را به شکل مختلف سرو و استفاده کرد. یکی از بهترین شکل‌های سرو استفاده آن به شکل مارمالاد لایه‌های میانی یا تزئین کیک اسفنجی است. اگر می‌خواهید میهمانی‌تان را به بهترین شکل پیش ببرید آن را کمپوت کرده و سروشان کنید.

نگه داری مربای به

نگهداری مربای به در شیشه

این مربای خانگی را یک تا دو سال به راحتی در جای خشک و خنک می‌توانید نگه دارید به شرط آن‌که مربا را در ظروف شیشه‌ای تمیز و استریل‌شده بریزید. مربای به خانگی‌تان را در یخچال هم می‌توانید نگه دارید تنها این نکته را در نظر داشته باشید که رنگ مربا در طول زمان تیره‌تر خواهد شد. مربای گل محمدی یکی از خوش‌عطرترین مرباها است که درست کردن آن را بهتان پیشنهاد می‌کنیم.

کپک زدن مربا

در طرز تهیه مربای به با قند باید حواس‌تان باشد که مربا کپک نزد پس میزان آب را حتما در نظر داشته باشید که بیش از حد نباشد. از سویی دیگر شربت مربا باید به اندازه کافی غلیظ باشد. در صورت کم بودن شیرینی مربا می‌توانید قند یا خرده قند روی آن بریزید و چند دقیقه دیگر به مربا زمان دهید تا بجوشد.

مربای به رژیمی

طرز تهیه مربای به رژیمی

شما اگر به رژیم غذایی و سلامتی‌تان اهمیت می‌هید و از سویی دل‌تان مربای به برای وعده صبحانه‌تان می‌خواهد پیشنهاد ما استفاده از عسل و شیره انگور به جای قند است. از دیگر دستورهای رژیمی می‌توان به تهیه مربای آلبالو بدون شکر خانگی اشاره کرد که مزه آن دست کمی نسبت به دیگر مرباهای خانگی ندارد.

رنگ تیره مربای به

مربای به در طور زمان رنگ آن تغییره کرده و تیره می‌شود اما گاهی از همان ابتدا تیره هستند که برای جلوگیری از این کار باید ترفندهای زیر را به کار بگیرید:

  • بعد از نگینی خرد کردن میوه به، آن را برای چند دقیقه داخل آب بریزید و قبل از پخت آن را آب‌کشی کنید.
  • بعد از انتقال به قابلمه و موقع جوش خوردن آن را با کفگیر چوبی هم بزنید تا نچسبد و قهوه‌ای رنگ نشود.

اگر مربایتان به کف قابلمه چسبید یا قهوه‌ای رنگ شد باید حرارت را خاموش کنید و آن‌ها را جدا کرده و مابقی را داخل یک قابلمه تمیز بریزید. مجدد به آن آب اضافه کرده و تا رسیدن به غلظت دلخواه زمان دهید که بجوشد. شاید برایتان جالب باشد که با گردوی تازه می‌توانید مربا در منزل درست کنید پس طرز تهیه مربای گردو را در کتاب کاله بخوانید.

دیدگاه ها