طرز تهیه نان شیرمال ساده برای صبحانه ساده و سریع

طرز تهیه نان شیرمال ساده
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

نان شیرمال هم مثل فطیر یک نان سنتی با طعمی لذیذ و کمی شیرین است که تاریخچه‌ای طولانی دارد و بسیاری از مردم، این طعم را می‌پسندند. تهیه نان شیرمال که عمدتا در وعده صبحانه مصرف می‌شود، بسیار ساده است و نیازی به مهارت آشپزی پیشرفته‌ای ندارد. تنها کاری که باید انجام بدهید، این است که این دستورالعمل را دنبال کنید و خمیر را خوب ورز بدهید تا طعم اصیل شیرمال را تجربه کنید. تهیه نان شیرمال خانگی می‌تواند تجربه آشپزی سرگرم‌کننده و آموزشی باشد و به علاوه، گزینه‌ای مقرون به صرفه و سالم است. در این مطلب، طرز تهیه نان شیرمال ساده را یاد می‌گیریم.

مواد لازم برای طرز تهیه نان شیرمال ساده برای صبحانه

  • آرد مخصوص شیرینی‌پزی ۳۰۰ گرم
  • شکر سفید ۱۰۰ گرم
  • خمیرمایه فوری ۱٫۵ قاشق سوپ‌خوری
  • شیر نصف پیمانه
  • آب نصف پیمانه
  • تخم‌مرغ ۱ عدد
  • روغن مایع ۳٫۴ پیمانه
  • نمک نصف قاشق چای‌خوری
  • کنجد و سیاهدانه برای تزیین

مراحل طرز تهیه نان شیرمال ساده برای صبحانه

۱. روشن کردن فر و عمل آوردن خمیرمایه

اولین مرحله برای تهیه نان شیرمال ساده در خانه این است که فر را از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. یک کاسه آب را در فر قرار دهید و در یک ظرف دیگر، پودر مخمر فوری را با آب ولرم مخلوط کنید.

نکته: چنانچه آب شما برای به عمل آوردن مایه خمیر زیادی گرم باشد، باکتری‌های موجود در آن می‌میرند و مایه خمیر شما عمل نمی‌آید.

۲. مخلوط کردن مواد

در مرحله دوم، روی کاسه‌ای را که در آن خمیرمایه را عمل آوردید، با بشقاب بپوشانید و اجازه دهید مخلوط خمیرمایه و آب حباب بزند. در یک ظرف بزرگ دیگر، شیر، تخم‌مرغ، شکر و نمک را باهم مخلوط کنید.

۳. اضافه کردن آرد

در مرحله سوم، آرد را الک کرده و به تدریج نیمی از آن را به همراه مایه خمیر به ظرف اضافه کنید و خوب هم بزنید تا گلوله نشود و مواد یکدست شوند.

۴. درست کردن خمیر

در مرحله چهارم، روغن را به مخلوط اضافه کنید و آرد باقی‌مانده را به آرامی با آن مخلوط کنید تا خمیر یکدستی به دست آید.

خمیر نان

۵. ورز دادن خمیر

برای عمل آوردن خمیر نان، مقداری آرد را روی تخته کار یا سطح صاف آشپزخانه خود بپاشید. خمیر را از ظرف خارج کرده و با دست به مدت ۱۵ دقیقه خوب ورز دهید.

نکته: اگر خمیر سفت شد، مقداری شیر به آن اضافه کنید تا خمیر شما نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتر شود.

۶. استراحت دادن به خمیر

در این مرحله و پس از این‌که خمیر خوب ورز خورد و ترکیب شد، روی خمیر را با دستمال آشپزخانه بپوشانید و به مدت ۴۵ دقیقه در محیط گرم آشپزخانه به آن استراحت بدهید. حجم خمیر تا پایان این مدت باید دو برابر شده باشد که نشان‌دهنده ورز خوردن صحیح و کیفیت خوب خمیرمایه است.

خمیر شیرمال

۷. شکل دادن به خمیر

بعد از گذشت ۴۵ دقیقه و استراحت کردن خمیر، آن را از کاسه به روی میز کار برگردانید و با دست فشار دهید تا حباب‌های هوا از آن خارج شود. سپس با کمک ترازوی آشپزخانه، از خمیرتان گلوله‌هایی به وزن ۱۰۰ گرم جدا کنید.

با استفاده از وردنه، گلوله‌های خمیر را کمی صاف کنید یا به هر شکلی که دوست دارید، به خمیر شکل دهید. برای اینکه روی سطح نان شیرمال شما حالت براق پیدا کند، زرده یک عدد تخم‌مرغ را با ۲ قاشق غذاخوری شیر، کمی زعفران دم‌کرده و یک قاشق چای‌خوری روغن مخلوط کنید. این رومال را با استفاده از قلم موی مخصوص آشپزی، روی خمیرها مالیده و برای تزیین، روی آن کنجد و سیاهدانه یا مغز خشکباری همچون بادام و پسته بپاشید.

رومال شیرمال

۸. پختن شیرمال‌ها در فر

خمیرهای شیرمال را با فاصله از هم، روی سینی فر قرار دهید و داخل فر از قبل گرم شده، به مدت ۲۰ دقیقه بپزید. بعد از گذشت این مدت، اگر سطح شیرمال شما طلایی نشده بود، فر را روی حالت گریل گذشته و مجددا شیرمال‌ها را بپزید.

نکته: به خاطر داشته باشید که نان شیرمال به سرعت پخته می‌شود، بنابراین تا زمانی که در فر هستند، حواستان به آن‌ها باشد.

پس از اینکه شیرمال‌ها پختند، آن‌ها را از فر خارج کنید و پس از اینکه کمی سرد شدند، همراه با چای تازه‌دم نوش جان کنید. حتی چای ماسالا هم گزینه مناسبی است تا همراه با این نان خوش‌طعم مصرف کنید.

نان شیرمال

سوالات متداول در خصوص طرز تهیه نان شیرمال ساده

در ادامه، به برخی از سوالات متداول در خصوص طرز تهیه نان شیرمال ساده که ممکن است برای شما هم پیش بیاید، اشاره می‌کنیم.

نان شیرمال سنتی مربوط به کدام کشور است؟

طبق اسناد تاریخی مختلف، نان شیرمال از ایران سرچشمه گرفته و از طریق جاده ابریشم به هند، پاکستان و افغانستان و ترکیه سفر کرده است.

مواد لازم برای طرز تهیه نان شیرمال ساده چیست؟

نان شیرمال با ساده‌ترین مواد موجود در خانه تهیه می‌شود. آرد مخصوص شیرینی‌پزی، شکر، روغن، شیر، تخم‌مرغ، خمیرمایه و کمی نمک، مواد تشکیل‌دهنده اصلی این نان خوشمزه هستند.

طرز تهیه نان شیرمال با توستر چگونه است؟

چنانچه در خانه فر ندارید، می‌توانید نان شیرمال خود را در دستگاه اون توستر هم تهیه کنید. برای این کار، دستگاه اون توستر را از قبل گرم کرده، سپس خمیر نان شیرمال را در آن قرار بدهید و تا زمان پختن خمیر و طلایی شدن روی سطح آن، به پختن ادامه بدهید.

دیدگاه ها