طرز تهیه نان شیرمال شیرین و خوشمزه به سبک نانوایی

طرز تهیه نان شیرمال شیرین
متوسط
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

نان شیرمال هم مثل فطیر، از جمله محصولات سنتی کشورمان است که در جایی میانه نان و شیرینی قرار می‌گیرد و در هر استان به روشی متفاوت پخته می‌شود. عده‌ای آن را کم‌شیرین و مناسب برای صرف در کنار پنیر و گردو می‌پسندند و عده‌ای آن را شیرین‌تر و با رایحه هل و دارچین ترجیح می‌دهند. در این مطلب طرز تهیه نان شیرمال شیرین و خوشمزه را به سبک نانوایی‌ها می‌آموزیم. این نان می‌تواند گزینه‌ای بسیار مناسب برای صرف در وعده صبحانه یا به صورت میان‌وعده باشد.

مواد لازم برای طرز تهیه نان شیرمال شیرین

  • شیر گرم ۱٫۵ پیمانه
  • مخمر خشک ۲ قاشق چای‌خوری
  • شکر سفید ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
  • نمک ۱ قاشق چای‌خوری
  • گلاب ۲ قاشق غذاخوری
  • آرد نان یا آرد همه‌کاره ۳٫۵ تا ۴ پیمانه
  • روغن صاف یا روغن قنادی ۱٫۲ پیمانه
  • زرده تخم‌مرغ ۱ عدد
  • زعفران دم‌کرده ۱ قاشق چای‌خوری
  • دانه کنجد در صورت تمایل برای تزیین
  • سیاه دانه در صورت تمایل برای تزیین
  • پرک بادام درختی در صورت تمایل برای تزیین

مراحل طرز تهیه نان شیرمال شیرین

۱. آماده کردن خمیر

شیر گرم را در یک کاسه معمولی یا کاسه مخصوص همزن پایه‌دار بریزید. خمیرمایه خشک و ۱ قاشق غذاخوری از شکر را به آن اضافه کنید و اجازه بدهید تا به مدت ۵ دقیقه بماند تا خمیرمایه به عمل بیاید و کف کند.

نکته: چنانچه بعد از گذشتن این مدت مواد شما کف نکرد، احتمالا به معنای فاسد بودن خمیرمایه‌تان است.

پس از کف کردن مواد، باقیمانده شکر را به همراه نمک، گلاب و ۲٫۵ فنجان آرد الک شده، به مخلوط شیر و خمیرمایه و شکر اضافه کنید. مواد را با کمک همزن دستی یا برقی، هم بزنید تا یک توده چسبناک تبدیل شود. به این مواد مجددا ۱۵ دقیقه استراحت بدهید.

خمیر شیرمال

سپس همزمان را دوباره روی دور کند روشن کرده و آرد را به تدریج به مواد اضافه کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد. روغن صاف مخصوص قنادی را هم همین‌طور کم‌کم و به تدریج اضافه کنید تا به خورد مواد برود و روغن پس ندهد.

بعد از ترکیب شدن همه مواد باهم، خمیر را به روی سطح میز کارتان منتقل کنید و به مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه ورز بدهید تا صاف و براق و کشدار شود. در این مرحله، همین که خمیر به دستتان نچسبد کافی است و نیازی به اضافه کردن بیش از حد آرد نیست.

پس از ورز خوردن خمیر، داخل یک کاسه تمیز را کمی چرب کرده و سپس خمیر را درون آن قرار بدهید. روی کاسه را با یک دستمال یا حوله مخصوص آشپزخانه بپوشانید، سپس کاسه را در یک جای گرم قرار بدهید و اجازه بدهید تا خمیر به مدت ۱ تا ۲ ساعت استراحت کرده و حجم آن دوبرابر بشود.

نکته: برای اینکه نان شیرمال شما زعفرانی و زردرنگ بشود، می‌توانید ۱ قاشق چای‌خوری زعفران دم‌کرده به خمیر اضافه کنید.

۲. باز کردن خمیر

روی سطح میز کار خود را کمی چرب کنید، سپس خمیر را روی آن منتقل کرده و به ۸ قسمت مساوی تقسیم کنید. هر قسمت را به شکل یک گلوله کاملا گرد دربیاورید، سپس دوباره روی خمیرها را بپوشانید و اجازه بدهید تا به مدت ۲۰ دقیقه دیگر استراحت کنند.

بعد از گذشت این مدت، وردنه خود را کمی آردپاشی کنید تا خمیرها بهتر باز شده و به آن نچسبند. خمیرها را به صورت دایره‌هایی به قطر ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر و ضخامت حدود ۱ سانتی‌متر باز کنید.

باز کردن خمیر شیرمال

در یک کاسه کوچک، زرده تخم‌مرغ را با ۱ قاشق غذاخوری آب و ۱ قاشق چای‌خوری زعفران مخلوط کنید. سپس این مخلوط را با استفاده از برس مخصوص شیرینی‌پزی، روی خمیرها بمالید.

در این مرحله می‌توانید با کمک پشت یک قاشق چای‌خوری، چنگال یا حتی نوک انگشتان خود، روی سطح خمیرها فرورفتگی‌هایی ایجاد کنید تا در حین پختن شکل بگیرند. همچنین می‌توانید بنا به سلیقه خود، روی خمیرها را با کنجد، سیاه دانه یا حتی پرک بادام درختی تزیین کنید.

۳. پختن نان‌های شیرمال

فر یا ماکروفر خود را روی دمای ۲۰۰ تا ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد قرار بدهید و اجازه بدهید تا گرم بشود. روی سینی فر خود، کاغذ روغنی پهن کرده و خمیرها را با فاصله از هم، روی سینی قرار بدهید. سپس سینی فر را روی طبقه وسط فر قرار داده و به نان‌های شیرمال اجازه بدهید تا بپزند. پختن نان‌های شیرمال در این دمای فر، به حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارد.

در پایان این مرحله، باید روی نان‌ها برشته و قهوه‌ای-طلایی شود. این نان‌های شیرمال را می‌توانید تا ۳ روز در بک ظرف یا کیسه پلاستیکی دربسته و در دمای محیط نگهداری کنید.

نان شیرمال با کنجد و سیاه دانه

سوالات متداول در طرز تهیه نان شیرمال شیرین

در این مطلب، طرز تهیه نان شیرمال شیرین را به روش نانوایی‌ها بررسی کردیم تا بتوانید این نان خوشمزه و سالم را برای مصرف در وعده صبحانه و حتی میان‌وعده‌های خود تهیه کنید. در ادامه، به برخی از سوالات متداول و رایج شما در خصوص تهیه نان شیرمال پاسخ می‌دهیم.

طرز تهیه نان شیرمال بدون فر چیست؟

برای تهیه نان شیرمال روی گاز، یک تابه چدنی را به مدت ۵ دقیقه روی حرارت متوسط رو به بالا گرم کنید تا داغ شود. خمیر شیرمال را روی ماهیتابه قرار داده و به مدت ۲ تا ۳ دقیقه بپزید تا خمیر آن پف کرده و کف آن به رنگ قهوه‌ای روشن شود. سپس نان را برگردانید و طرف دیگر را هم به مدت ۲ تا ۳ دقیقه دیگر بپزید.

میزان ماندگاری نان شیرمال چقدر است؟

نان‌های شیرمال آماده شده را می‌توانید تا حداکثر ۳ روز در یک ظرف یا کیسه پلاستیکی دربسته، در یخچال یا دمای محیط نگهداری کنید. همچنین می‌توانید نان‌ها را تا حداکثر ۶ ماه در فریزر نگهداری کنید.

دیدگاه ها