طرز تهیه پنکیک پفکی خوشمزه و ساده برای صبحانه

طرز تهیه پنکیک پفکی
آسان
2-4 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

صبحانه مهمترین وعده غذایی است بنابراین خوب است برای تهیه صبحانه‌های متفاوت، پنکیک را هم در برنامه غذایی صبحانه خود قرار دهید. قبلا در کتاب کاله در مورد اهمیت و فواید صبحانه و طرز تهیه پنکیک بدون شیر صحبت کرده بودیم و اینجا می‌خواهیم در تکمیل صبحانه‌های مناسب، طرز تهیه پنکیک پفکی را به شکل ساده مرور کنیم.

مواد لازم برای تهیه پنکیک پفکی

  • روغن آفتابگردان یا کره ۲ قاشق غذخوری
  • آرد همه منظوره الک شده ۱ فنجان
  • بیکینگ پودر ۲ قاشق چایخوری
  • شکر ۴ قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ بزرگ ۱ عدد
  • عصاره وانیل خالص ۱ قاشق چای‌خوری
  • شیر ۳۰۰ میلی لیتر

طرز تهیه پنکیک پفکی

۱. مواد خشک را با همزن بزنید

مخلوط کردن مواد خشک پنکیک

اولین مرحله از طرز تهیه پنکیک پفکی این است که مواد خشک را که شامل آرد، بیکینگ پودر و شکر است را با لیسک مخلوط کنید.

۲. مواد خیس را با همزن بزنید

مخلوط کردن مواد مرطوب برای تهیه پنکیک

حالا در ظرفی دیگر کره و شیری که کمی گرمش کرده‌اید را با هم مخلوط کنید و اجازه دهید کره در شیر گرم آب شود. در این مرحله از طرز تهیه پنکیک پفکی مواد مرطوب را به ترکیب کره و شیر اضافه کنید و هم بزنید تا خوب با هم ترکیب شوند.

۳. مواد خشک و مرطوب را با هم ترکیب کنید

مایه برای تهیه پنکیک پفکی

الان نوبت آن رسیده که مواد خشک را به مخلوط مواد خیس اضافه کنید تا ترکیب شوند. یادتان باشد که خمیر باید کمی گلوله باشد.

۴. پنکیک پفکی را بپزید

پخت پنکیک پفکی در ماهیتابه

حالا و در آخرین مرحله از طرز تهیه پنکیک پفکی در یک ماهیتابه مناسب که مقداری با کره چرب کرده‌اید، مایه پنکیک را بریزید و بگذارید روی حرارت متوسط بپزد و خوب پف کند.

نکات تکمیلی برای تهیه پنکیک پفکی

پختن پنکیک کار ساده‌ای است فقط کافی است نکات و فوت‌وفن آن را کامل بدانید و کمی حوصله به خرج دهید. در ادامه بخشی از نکات مهم در طرز تهیه پنکیک پفکی را مرور می‌کنیم.

پنکیک را با حرارت متوسط بپزید

پنکیک را باید روی حرارت متوسط بپزید. درست است که مدت زمان بیشتری طول می‌کشد اما نتایج بهتری برای شما خواهد داشت. (یک ماهیتابه نچسب برای داشتن یک پنکیک خوب قطعا لازم است.)

استفاده از روغن برای پخت پنکیک پفکی

کره بعد از چند بار می‌سوزد. برای پنکیک طلایی، روغن را گرم کنید و سپس قبل از اضافه کردن خمیر، آن را با دستمال کاغذی پاک کنید.

بهترین زمان نگهداری پنکیک

مانند کرپ‌ها، پنکیک‌ها را می‌توان تا ۵ روز در یخچال و به مدت ۲ ماه در فریزر نگهداری کنید. کافی است آن‌ها را در یک کیسه فریزر یا یک ظرف دربسته برای نگهداری بگذارید.

گرم کردن دوباره پنکیک باقی‌مانده

پنکیک را می‌توانید هم در قابلمه گرم کنید که برای این کار بهتر است از قبل ماهیتابه را گرم کنید و بعد با حرارت کم اجازه دهید بپزد یا از توستر و مایکروویو استفاده کنید.

  • استفاده از توستر: پنکیک‌های خانگی را می‌توانید مستقیما داخل توستر بریزید و آن‌ها را کمی ترد کنید و لذت ببرید.
  • استفاده از مایکروویو: مایکروویو هم گزینه خوبی برای گرم کردن پنکیک است کافی است پنکیک را فقط حدود ۲۰ تا ۳۰ ثانیه گرم کنید.

رازهای تهیه پنکیک پفکی

جدا مخلوط کردن مواد خشک و تر: برای داشتن پنکیک‌های پفکی باید حتما مواد خشک و مواد خیس را ابتدا جدا از هم با هم مخلوط کنید و بعد با هم ترکیبشان کنید.

مخلوط کردن بیش از حد خمیر: مخلوط کردن بیش از حد خمیر پنکیک، حباب‌های هوای زیادی را در خمیرتان خالی می‌کند و باعث می‌شود پنکیک‌هایتان به پنکیک‌های سبک و پفی که می‌خواهید تبدیل شوند ثانیا، گلوتن تولید می کند و گلوتن زیاد باعث ایجاد پنکیک سفت می‌شود.

استفاده از بیکینگ پودر کهنه: بکینگ پودر معمولا ۹ ماه تا یک سال ماندگاری دارد. برای بررسی این‌که آیا بکینگ پودر شما هنوز تازه است، کافی است نصف قاشق چایخوری بیکینگ پودر را در یک فنجان آب هم بزنید. اگر واکنش فوری مشاهده کردید استفاده از آن همچنان خوب است. اگر نه، باید به فکر تعویض آن باشید.

رطوبت محیط: بر اساس مشاهداتی تهیه پنکیک در آشپزخانه بسیار مرطوب منجر به تولید خمیری نرم‌تر می‌شود بنابراین اگر در مکانی هستید که خیلی مرطوب است، سعی کنید خمیر خود را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در یخچال قرار دهید تا مطمئن شوید که خیلی مایع یا آب نشود.

استراحت ندادن به خمیر: اجازه دهید خمیر شما قبل از پختن استراحت کند، به دانه‌ای نشاسته موجود در آرد اجازه می دهد تا منبسط شوند و در نتیجه در پنکیک هوای بیشتری ایجاد شود.

دیدگاه ها