طرز تهیه پیتزا گیاهی خوشمزه و سالم برای گیاهخواران

طرز تهیه پیتزا گیاهی با سوسیس گیاهی برای افراد وگان
آسان
3-4 نفر
آماده سازی
60 تا 90 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

پیتزا غذایی محبوب است که تقریبا در میان همه سنین طرفدار دارد. هر چند پیتزا را به شکل‌های مختلفی می‌توان درست کرد، اما بدون شک پیتزاهایی که سوسیس و کالباس دارند، بیشتر محبوب هستند و افراد زیادتری به آن‌ها تمایل نشان می‌دهند. البته، اگر گیاه‌خوار باشید، احتمالا با خود فکر می‌کنید که لذت خوردن چنین پیتزاهایی را به خاطر عدم استفاده از فرآورده‌های پروتئینی در رژیم غذایی خود باید کنار بگذارید و صرفا باید با پیتزاهای گیاهی کنار بیایید. در پاسخ، باید بگوییم که این‌چنین نیست و در ادامه، قصد داریم طرز تهیه یک پیتزای گیاهی خوشمزه با سوسیس و کالباس‌های گیاهی برند آژیل را به شما آموزش دهیم که حتی از بهترین پیتزاهایی که در فست‌فود محبوبتان خوردید هم خوشمزه‌تر خواهد بود.

مواد لازم برای تهیه پیتزا گیاهی

  • آرد همه منظوره ۴ فنجان
  • مخمر فوری ۴/۵ فنجان
  • شکر ۲ قاشق چای‌خوری
  • نمک ۱/۵ قاشق چای‌خوری
  • آب گرم ۱/۵ فنجان
  • روغن زیتون ۴ قاشق چای‌خوری
  • کالباس خرد شده خرید آنلاین ۱۵۰ گرم
  • سوسیس خرد شده خرید آنلاین ۱۵۰ گرم
  • قارچ به مقدار لازم
  • پیاز به مقدار لازم
  • گوجه فرنگی به مقدار لازم
  • سیر خرد شده ۴ حبه
  • فلفل قرمز به مقدار لازم
  • سس سویا به مقدار لازم
  • پنیر موزارلا به مقدار لازم

طرز تهیه خمیر پیتزا گیاهی

آماده کردن خمیر پیتزا گیاهی

آماده کردن خمیر پیتزا

اولین مرحله در طرز تهیه پیتزا گیاهی این است که خمیر پیتزا را آماده کنید. برای این کار در یک کاسه بزرگ یک فنجان آرد، مایه خمیر، شکر و نمک را اضافه کنید و هم بزنید تا خوب مخلوط شوند.

حالا آب گرم و ۲ قاشق از چهار قاشق روغن زیتون را به مخلوط اضافه کنید و با قاشق بزرگ خوب هم بزنید. به تدریج بقیه آرد را، هر بار یک‌دوم پیمانه، اضافه کنید تا خمیر شروع به گلوله شدن کند و از کناره‌های کاسه جدا شود. حواستان باشد که خمیر باید کمی چسبنده باشد اما خیلی خیس نباشد، بلکه باید طوری باشد که بتوانید آن را با دستان خود کنترل کنید.

اگر از همزن ایستاده با قلاب خمیر استفاده می‌کنید، خمیر را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه ورز دهید. اگر از همزن استفاده نمی‌کنید خمیر را روی سطح کمی آردپاشی شده منتقل کنید و با دست به مدت ۴ تا ۵ دقیقه ورز دهید تا یک توپ منسجم به دست آید.

حالا یک کاسه بزرگ را با روغن چرب کنید و خمیر را در آن قرار دهید. روی آن را با حوله بپوشانید و اجازه دهید خمیر حدود ۳۰ دقیقه وربیاید تا حجم آن دو برابر شود.

ریختن مواد پیتزا روی خمیر و پخت پیتزا گیاهی

پس از اینکه خمیر پیتزای گیاهی آماده شد، عملا چند مرحله ساده باقیمانده تا یک پیتزای خوشمزه داشته باشید.

پهن کردن خمیر پیتزا گیاهی

گام بعدی در طرز تهیه پیتزای گیاهی این است که پس از ور آمدن خمیر، خمیر را به آرامی ورز دهید تا پف کند، آن را روی سطح آردپاشی شده منتقل کنید و خمیر را به اندازه قالب پیتزا با وردنه یا دستتان باز کنید. دقت داشته باشید که مقدار مواد لازم گفته شده در این دستور برای دو یا سه قالب پیتزای استاندارد کافی هستند؛ اما به صورت کلی خمیر نباید از اندازه قالب پیتزای شما کمتر باشد.

تا زدن لبه‌های خمیر پیتزا گیاهی

در صورت تمایل، لبه‌ها را تا کنید تا یک پوسته یا اصطلاحا کراست در لبه‌های خمیر درست شود.

پهن کردن سس روی خمیر پیتزا گیاهی

یک گام مهم و کلیدی دیگر در طرز تهیه پیتزای گیاهی این است که پس از پهن کردن خمیر، کمی سس و پنیر به آن بزنید و سپس تاپینگ را روی آن بچینید. برای این موضوع می‌توانید از دستور طرز تهیه سس مارینارا خوشمزه و خانگی در کتاب کاله استفاده کنید، این سس را تهیه با یک ملاقه آن را روی پیتزای خود پهن کنید.

یا از ترکیب سس‌های مایونز و خردل آژیل استفاده کنید و طعمی متفاوت به پیتزای خود بدهید. پس از اینکه مقداری سس (در حد یک یا نصف ملاقه) روی خمیر خود پهن کردید، مقدار کمی پنیر هم روی سطح پیتزا بپاشید.

چیدن مواد روی پیتزای گیاهی

حال نوبت اضافه کردن تاپینگ و سپس پنیر گیاهی است. آنچه در مواد اولیه برای تاپینگ پیتزا یا روچین آن ذکر کرده بودیم را در اندازه‌های دلخواه خرد کرده و سپس آن‌ها را با سلیقه روی خمیر سس زده خود بچینید. تاپینگ پیتزا همیشه یک موضوع دلخواه است و می‌توانید در مورد آن ماجراجویی کنید، موادی متفاوت و اضافه‌تر استفاده کرده یا برخی مواد را حذف کنید.

اما برای یک پیتزای گیاهی استفاده از یک سوسیس و کالباس گیاهی مرغوب و البته خوش‌طعم مثل محصولات آژیل می‌تواند بسیار در طعم و غذای آماده شده نهایی اثرگذار باشد.

در آخر پیتزای گیاهی را به مدت ۱۲-۱۵ دقیقه بپزید در فری که قبلا با دمای ۴۵۰ درجه فارنهایت یا ۲۳۵ درجه سانتی‌گراد گرم شده منتقل کنید و تا زمانی که پوسته خمیر پیتزا قهوه‌ای طلایی شود و پنیر آب شود اجازه دهید داخل فر بماند بعد آن را بیرون بیاورید، برش بزنید و سرو کنید.

نکات تکمیلی طرز تهیه پیتزا گیاهی

پیتزا هم مانند هر غذای دیگری ترفندهای خود را دارد تا بدل به یک خوردنی خاص و جذاب شود. در ادامه چند مورد از این فوت و فن‌های کلیدی را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم تا بتوانید بهترین پیتزای گیاهی ممکن را تهیه کنید.

  • اگر می‌خواهید پیتزایی خوشمزه و در حد رستوران‌ها و فست‌فودی‌ها داشته باشید بهتر است خمیر را خودتان درست کنید. همچنین از پهن کردن خمیر با وردنه خودداری کنید. این‌کار باعث می‌شود حباب‌های هوا از خمیر شما خارج شده و در نهایت پس از پخت خمیری خشک و سفت داشته باشید. همیشه بهترین راه این است که خمیر را با دست پهن کنید.
  • می‌توانید خمیر را از قبل درست کرده، چانه‌های خمیر را در سلفون پیچیده و سپس آن‌ها را در فریزر بگذارید. هر وقت که خواستید پیتزا درست کنید خمیر آماده است و فقط لازم است از کمی قبل آن را بیرون از فریزر قرار دهید.
  • سس پایه پیتزا یا همان سسی که ابتدا روی خمیر زده می‌شود بسیار کلیدی است و می‌تواند نقش چشمگیری در طعم پیتزا ایفا کند. می‌توانید سس‌های مختلفی را ایفا کنید و ببینید کدامیک با ذائقه شما بیشترین سازگاری را دارند.
  • پس از آماده شدن خمیر، استراحت دادن به خمیر پیتزا و هم دما شدن آن با محیط را فراموش نکنید؛ این دو مورد نکته‌های کلیدی هستند برای اینکه خمیر پیتزای گیاهی شما به حد عالی برسد.

دیدگاه ها