طرز تهیه شیرینی اشکی با پیمانه بهتر از قنادی و بازار

طرز تهیه شیرینی اشکی با پیمانه
آسان
۱۲ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

شیرینی اشکی یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های خشک ایرانی محسوب می‌شود که در میان ایرانی‌ها بسیار طرفدار دارد. این شیرینی به دلیل ظاهر جذاب و متفاوت خود به عنوان شیرینی نعلی هم شناخته شده است. شیرینی اشکی با خمیر نرم و لطیفی درست می‌شود که تا مدت‌ها می‌توان آن را نگه داشت. با توجه به عطر و طعم شیرینی می‌توان آن را بهترین گزینه برای پذیرایی در دورهمی‌ها و میهمانی‌های نوروز به حساب آورد. در مطالب قبلی دستور تهیه شیرینی اشکی با روغن مایع را کامل بررسی کرده‌ایم که می‌توانید آن را بخوانید. در دستور این شیرینی رعایت مقدار مواد بسیار ضروری است پس می‌توانید در این‌جا طرز تهیه شیرینی اشکی با پیمانه را بخوانید تا بهتر از قنادی و شیرینی‌های بازار آن را درست کنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی اشکی با روغن مایع

  • آرد یک پیمانه و نصف
  • شکر یک‌سوم پیمانه
  • روغن‌مایع یک‌سوم پیمانه
  • بیکینگ‌پودر یک قاشق مرباخوری
  • تخم‌مرغ یک عدد
  • شکلات تخته‌ای ۵۰ گرم
  • ترافل رنگی به مقدار لازم
  • پودر پسته به مقدار لازم

طرز تهیه شیرینی اشکی با پیمانه

۱. شکر، تخم‌‌مرغ و وانیل را هم بزنید

مخلوط کردن شکر، وانیل و تخم‌مرغ در طرز تهیه شیرینی اشکی با پیمانه

شیرینی اشکی از آن دسته شیرینی‌هایی است که باید مقدارهای گفته‌شده را برای تهیه خمیر آن رعایت کنید تا خمیری نرم و لطیف داشته باشید. پس پیمانه‌ها را می‌توانید یک لیوان دسته‌دار فرانسوی در نظر بگیرید. مواد لازم را از ۳۰ دقیقه قبل بیرون بگذارید تا هم‌دمای محیط شوند. حال در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی اشکی با پیمانه باید شکر، تخم‌مرغ و وانیل گفته‌شده را داخل یک کاسه بریزید. مواد را با هم‌زن برای چهار دقیقه بزنید. در انتهای چهار دقیقه حجم مواد باید دو برابر و شکر کامل حل شده باشد. دقت داشته باشید هنگام هم زدن مواد حتما اطراف آن را دورگیری کنید. با این کار مخلوطی یکسان خواهید داشت. شیرینی دانمارکی با پیمانه از دیگر شیرینی‌هایی است که به راحتی می‌توانید در منزل آن را امتحان کنید.

۲. روغن و آرد را اضافه کنید

اضافه کردن آرد و روغن به مخلوط تخم‌مرغ در طرز تهیه شیرینی اشکی با پیمانه

در دومین مرحله از طرز تهیه شیرینی اشکی با پیمانه باید روغن، بیکینگ‌پودر و یک لیوان از آرد را به مخلوط تخم‌مرغ اضافه کنید. در این مرحله مواد را به آرامی با لیسک هم بزنید تا کامل یک‌دست شود. حال مابقی آرد را اضافه کنید سپس با دست ورز دهید. مواد را تا جایی ورز دهید که خمیر جمع شده و به دست نچسبد. در آخر به ریختن میزان آرد دقت داشته باشید که آرد را به اندازه بریزید تا خمیر ترک نخورد.

۳. فر را آماده کنید

روشن کردن فر برای طرز تهیه شیرینی اشکی با پیمانه

در سومین مرحله از طرز تهیه شیرینی اشکی با پیمانه باید فر را با دمای ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید. ۱۵ دقیقه زمان دهید تا خوب گرم شود. سینی فر را با کمی کره چرب کنید. در صورت داشتن کاغذ روغنی می‌توانید به جای چرب کردن، کاغذ روغنی داخل آن پهن کنید. حال به سراغ دیگر مراحل تهیه شیرینی اشکی بروید. در کنار این شیرینی خوشمزه می‌توانید تهیه شیرینی مربایی با پیمانه را هم خوانده و برای دورهمی‌هایتان درست کنید.

۴. خمیر را شکل دهید

حالت دادن به خمیر در طرز تهیه شیرینی اشکی با پیمانه

در چهارمین مرحله از طرز تهیه شیرینی اشکی با پیمانه باید کمی آرد روی سطح کار خود کمی آرد بپاشید. از خمیر به اندازه یک گردوی کوچک بردارید سپس آن را روی سطح کارتان قرار دهید بعد با دو دست به شکل لوله در بیاورید. حال دو طرف خمیر را به یکدیگر بچسبانید تا شکل اشک در بیاید. این کار را تا جایی تکرار کنید که خمیر تمام شود. حالا شما تعداد زیادی شیرینی اشکی دارید. از تهیه شیرینی کشمشی با روغن جامد برای پذیرایی در روزهای عیدتان غافل نشوید.

۵. شیرینی را بپزید

پخت شیرینی اشکی با پیمانه در فر

در پنجمین مرحله از طرز تهیه شیرینی اشکی با پیمانه باید خمیرها را با فاصله از هم داخل سینی بچینید. سینی را در فر با همان دمای از قبل گرم‌شده به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید. با طلایی شدن زیر شیرینی‌ها، فر را خاموش کرده و سینی را بیرون بیاورید. کمی زمان دهید تا شیرینی‌ها خنک شوند. دقت داشته باشید که وقتی شیرینی‌ها هنوز داغ هستند ممکن است به هنگام برداشتن، خرد شوند پس با احتیاط شیرینی‌ها را بردارید. از تهیه شیرینی نعلی با پیمانه برای عزیزان‌تان در روزهای عید غافل نشوید.

۶. شیرینی اشکی را تزئین کنید

سرو شیرینی اشکی با پیمانه در فر

در ششمین مرحله از طرز تهیه شیرینی اشکی با پیمانه باید به سراغ شکلات تخته‌ای بروید تا با آن شیرینی‌هایتان را تزئین کنید. پس شکلات را داخل یک ظرف نشکن بگذارید. ظرف را روی حرارت کتری یا سماور قرار دهید تا به روش بن‌ماری آب شود. اگر شکلات‌تان کمی غلیظ بود یک تا دو قاشق چای‌خوری روغن‌مایع به آن اضافه کنید. در نهایت گوشه شیرینی‌ها را داخل سس شکلاتی کنید. سپس کمی پودر پسته یا ترافل رنگی روی آن‌ها بریزید.

دستور تهیه شیرینی اشکی با پیمانه

نکات تکمیلی تهیه شیرینی اشکی با پیمانه

شیرینی اشکی را می‌توان بهتر از قنادی و بازار در منزل تهیه کرد چراکه دستوری بسیار ساده دارد. این شیرینی خشک همانند شیرینی نارگیلی راحت و در سریع‌ترین زمان درست می‌شود. نکات تکمیلی زیر به شما در پیش بردن سریع‌تر مراحل تهیه آن کمک خواهد کرد.

تَرَک شیرینی اشکی

ترک روی شیرینی اشکی

برای تهیه شیرینی اشکی با پیمانه هم حتما به ظاهر آن را دقت کنید تا مبادا که ترکی روی آن باشد. برای این که شیرینی اشکی شما ترک نداشته باشند حتما هم به نسبت مواد و درست اندازه‌گیری مقادیر مواد دقت کنید هم به درستی خمیر را قالب زده یا حالت بدهید. اما در کنار این موارد باید حتما به دمای زیاد فر، زیاد بودن آرد، کمی روغن مایع و ورز نامناسب خمیر هم دقت کنید. از تهیه شیرینی بهشتی در کنار دیگر شیرینی‌های عید غافل نشوید.

پخت شیرینی اشکی در قابلمه

شیرینی اشکی یا نعلی را می‌توانید مانند شیرینی پفکی گردویی بدون فر داخل تابه یا قابلمه درست کنید. پس داخل تابه دو طرفه یا قابلمه‌تان کاغذ روغنی پهن کنید. شیرینی‌ها را داخل آن بچینید، در تابه را ببندید و فقط ۱۵ دقیقه زمان دهید تا کامل پخته شوند. البته استفاده از شعله‌پخش‌کن را هم فراموش نکنید. برای پخت شیرینی نعلی با پیمانه در توستر یا فر برقی باید دمای آن را ۲۰ درجه کم‌تر تنظیم کنید.

ظاهر شیرینی اشکی

ظاهر شیرینی اشکی می‌تواند به دو صورت متفاوت باشد؛ اشکی یا نعلی. اگر دو سر خمیر شیرینی را به یکدیگر بچسبانید، ظاهری مشابه اشک پیدا خواهد کرد، همان‌طور که در عکس بالا سمت راست مشاهده می‌کنید. از سویی دیگر با پهن کردن خمیر روی سطح کار، فرم دادن آن به شکل یک لوله ۱۰ سانتی‌متری و نچسباندن دو سر خمیر به یکدیگر، ظاهری مشابه نعل اسب پیدا می‌کند. 

جایگزین روغن مایع

شما در طرز تهیه شیرینی اشکی با پیمانه، کره یا روغن صاف قنادی را می‌توانید جایگزین روغن‌مایع کنید بی‌آن‌که در طعم و مزه آن تغییری به وجود بیاید. برای روزهای عیدتان شیرینی اسکار گردویی را هم می‌توانید درست کنید.

دیدگاه ها