طرز تهیه نان روغنی محلی و اصیل به سبک سنتی

طرز تهیه نان روغنی
متوسط
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

نان روغنی یا نان فطیر از خوشمزه‌ترین نان‌های ایرانی محسوب می‌شود که در شهرهای مختلف، دستورهای تهیه متفاوتی دارد. این نان به قدری خوشمزه است که می‌توان آن را در وعده صبحگاهی یا عصرانه نوش‌جان کرد. این نان‌های روغنی محلی از بهترین سوغاتی‌های شهرهایی مانند همدان، تبریز، بابل و سبزوار به حساب می‌آید که برای عزیزان‌تان می‌توانید بخرید. برای درست کردن نان روغنی محلی و اصیل به سبک سنتی می‌توانید طرز تهیه نان روغنی را این‌جا بخوانید.

مواد اولیه برای تهیه نان روغنی

  • آرد سفید سه لیوان
  • شیر ولرم یک‌دوم لیوان
  • آب ولرم یک‌دوم لیوان
  • تخم‌مرغ یک عدد
  • کره ۵۰ گرم
  • خمیرمایه یک قاشق غذاخوری
  • شکر یک‌دوم قاشق غذاخوری
  • نمک یک قاشق مرباخوری
  • کنجد به مقدار لازم

طرز تهیه نان روغنی

۱. خمیرمایه نان را آماده کنید

آماده کردن خمیرمایه در طرز تهیه نان روغنی

در اولین مرحله از طرز تهیه نان روغنی یک کاسه کوچک انتخاب کنید تا شیر، شکر و خمیرمایه را داخل آن ریخته و هم بزنید. روی ظرف را بپوشانید و آن را برای ۱۰ دقیقه در یک جای گرم بگذارید تا خمیر مایه‌تان عمل بیاید. پیشنهاد ما امتحان کردن نان سوروک یزدی با همین مواد است.

۲. مخلوط را آماده کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه نان روغنی تا عمل آمدن خمیر مایه باید یک ظرف دیگر را انتخاب کنید تا بتوانید در آن نمک، آرد و کره نرم‌شده را مخلوط کنید. در ادامه آب ولرم و خمیرمایه آماده‌شده را داخل ظرف ریخته و هم بزنید. مواد را ابتدا با قاشق به آرامی مخلوط کنید. بعد از جمع شدن خمیر، آن را با دست حسابی ورز دهید. دقت داشته باشید که چسبندگی خمیر مایه‌ نان قندی باید کم باشد و در صورت زیاد بودن چسبندگی حتما دو تا سه قاشق غذاخوری به مخلوط اضافه کنید.

۳. به خمیر استراحت دهید

استراحت خمیر نان روغنی

در سومین مرحله از طرز تهیه نان روغنی ، خمیر را برای ۱۰ دقیقه ورز دهید. یک ظرف گود را کمی با روغن چرب کنید سپس خمیر را در دستان خود گرد کرده و داخل ظرف بگذارید. روی آن را با یک دستمال بپوشانید و برای یک ساعت در یک مکان گرم بگذارید تا خمیر نان‌ روغنی‌تان پف کند. طرز تهیه نان سیمیت را هم در برنامه آشپزی‌تان بگذارید تا در روزهای تعطیل آن را امتحان کنید.

۴٫ سینی فر را آماده کنید

در چهارمین مرحله از طرز تهیه نان روغنی باید دستان خود را با کمی روغن چرب کنید و خمیر را روی سطح کار قرار دهید. سطح کار را از قبل کمی آرد بپاشید و خمیر را کمی ورز دهید تا پف آن بخوابد. پس از ورز دادن خمیر، سینی فر را کمی چرب کرده و مقداری آرد هم درون آن بپاشید. سینی را به آرامی بچرخانید تا آرد به همه جای سطح سینی برسد. طرز تهیه نان شیرمال مغزدار را برای عزیزان‌تان امتحان کنید.

۵. خمیر را قالب بزنید

در پنجمین مرحله از طرز تهیه نان روغنی بعد از ورز دادن خمیر، هر تعداد که می‌شود از آن چانه‌های کوچک جدا کنید. در ادامه چانه‌ها را به قطر یک سانتی‌متر باز کنید و با چنگال یا انگشتان خود روی آن طرح بیندازید. با این کار می‌توان نان روغنی را به سبک سنتی بپزید. برای پخت نان می‌توانید آن را یا قالب بزنید یا در سطح سینی فر کامل پهن کنید. در ادامه پخت، خمیر را مجدد برای ۱۵ دقیقه بپوشانید تا استراحت کند. در نهایت آن را با شیره انگور، زعفران، کنجد یا هر چیز دیگری که دوست داشتید رومال کنید. از درست کردن طرز تهیه نان شیرمال شیرین غافل نشوید.

۶. فر را آماده کنید

پخت نان روغنی در فر

در آخرین مرحله از طرز تهیه نان روغنی باید فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا خوب گرم شود. در نهایت سینی فر را برای ۳۰ دقیقه داخل فر بگذارید تا کامل پخته شود. پس از پخت نان می‌توانید گریل را برای چند دقیقه روشن کنید تا روی نان‌های روغنی‌تان طلایی شود. از طرز تهیه نان شیرینی کروسان غافل نشوید.

دستور تهیه نان روغنی

نکات تکمیلی پخت نان روغنی

نان راه پر پیچ‌و‌خمی را طی کرده است تا بتواند با طعم‌های بسیار بر سر سفره‌هایمان بنشیند. نان شیرمال، نان ایتالیایی و نان کَره‌ای از هزاران مدلی است که می‌توان آن‌ها را تست کرد. اگر شما قصد پخت نان روغنی در منزل را دارید به نکات گفته‌شده در ادامه توجه کنید.

طعم دار کردن نان روغنی

طعم دار کردن نان روغنی

در صورت تمایل به شیرینی بیشتر می‌توانید شکر نان روغنی را بیشتر کنید. از سویی دیگر انواع ادویه‌ و سبزیجات معطر هم می‌توانید جایگزین شکر کنید. زنجبیل یکی از آن ادویه‌ها است که به نان طعم تند و تیزی می‌دهد. طرز تهیه نان زنجبیلی سنتی را در کتاب کاله بخوانید.

پخت نان روغنی در تابه

پخت نان در تابه یکی از چند روش‌ پخت نان روغنی است که در صورت نبود فر می‌توانید از آن بهره بگیرید. در طرز تهیه نان روغنی در تابه باید تمامی مراحل را مانند بالا پیش بروید. در ادامه کف تابه را چرب سپس خمیر را در آن پهن کنید. حرارت گاز را کم کرده و در آن را دم‌کنی بگذارید. برای پخت نان ده دقیقه زمان کافی است تا یک طرف آن پخته شود، آن را برگردانید تا طرف دیگر هم پخته و برشته شود. از طرز تهیه نان شیرمال با توستر غافل نشوید.

نحوه رومال نان روغنی

انواع رومال کردن نان روغنی

رومال کردن نان روغنی با روش‌های بسیاری صورت می‌گیرد که در بالا به یکی از آن‌ها اشاره کردیم. در روشی دیگر هم می‌توانید از شربت بار یا عسل استفاده کنید تا به روش نان‌های بازاری برشته و طلایی شود. فقط به یاد داشته باشید در صورت استفاده از این روش، دیگر خرفه، کنجد یا سیاه‌دانه نپاشید تا نان‌تان تیره نشود. کنجد سفید بهترین جایگزین است. نان شیرمال ساده یکی دیگر از نان‌هایی است که به راحتی در منزل می‌توانید درست کنید.

دیدگاه ها