طرز تهیه سمبوسه با گوشت چرخ کرده به سبک بازاری

طرز تهیه سمبوسه با گوشت چرخ کرده
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

سمبوسه را می‌توانیم از محبوب‌ترین غذاهای حاضری و قدیمی‌ترین نسل از فست‌فودهای خیابانی بدانیم که هنوز قدمت و البته طرفدارانش را حفظ کرده است. سمبوسه را می‌توان به روش‌های مختلف و با مواد اولیه متفاوت، مثلا به صورت سمبوسه مرغ، سمبوسه بندری یا حتی سمبوسه پیتزایی تهیه کرد. در اینجا طرز تهیه سمبوسه با گوشت چرخ کرده را به روشی آسان آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای طرز تهیه سمبوسه با گوشت چرخ کرده

  • گوشت چرخ کرده ۳۵۰ گرم
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • رب گوجه‌فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
  • جعفری تازه ۵۰ گرم
  • سیر ۲ حبه
  • نان لواش یا خمیر یوفکا به میزان لازم
  • روغن مخصوص سرخ‌کردنی به میزان لازم
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم

مراحل طرز تهیه سمبوسه با گوشت چرخ کرده

۱. آماده کردن مواد داخل سمبوسه

برای آماده کردن مواد گوشتی داخل سمبوسه، ابتدا پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کرده و پس از ریختن در ماهیتابه، به همراه کمی روغن تفت بدهید تا به اصطلاح سبک شده و رنگ آن شیشه‌ای شود.

پس از تغییر رنگ دادن پیاز، سیر تازه را له کرده و به پیاز اضافه کنید. پس از بلند شدن عطر سیر، گوشت چرخ کرده را هم به ماهیتابه اضافه کرده و با کمک یک قاشق چوبی، گوشت را کاملا پخش کنید تا به هم نچسبیده و گلوله‌گلوله نشود. ادویه‌ها را هم در همین مرحله اضافه کنید.

گوشت چرخ کرده

پس از تغییر رنگ دادن و سرخ شدن گوشت‌ها، رب گوجه‌فرنگی را به ماهیتابه ریخته و اندکی به آن زمان بدهید تا رب خوب تفت بخورد و رنگ باز کند. سپس جعفری‌ها را که به صورت ساطوری خرد کرده‌اید، اضافه کرده و روی مواد ۱ لیوان آب بریزید و اجازه بدهید تا مایه گوشتی شما جا بیفتد.

نکته: در این دستور تهیه، طرز تهیه سمبوسه را فقط با گوشت چرخ‌کرده بررسی می‌کنیم. در صورت تمایل خودتان می‌توانید به این دستور مواد اولیه بیشتری مثل قارچ، سیب‌زمینی پخته، ذرت و نخودفرنگی اضافه کنید.

۲. پیچیدن سمبوسه‌ها

مرحله اصلی در تهیه سمبوسه، پیچیدن آن است که به قدری دقت و ظرافت نیاز دارد.

پس از اینکه مواد گوشتی، آب خود را کشید، ماهیتابه را از روی حرارت بردارید تا مواد قدری خنک بشوند. در انتخاب نان مناسب برای پیچیدن سمبوسه، هم می‌توانید از نان لواش و هم خمیر یوفکا استفاده کنید که نازک‌تر است. چنانچه انتخاب شما نان لواش است، پیشنهاد می‌کنیم از نان لواش ماشینی و کارخانه‌ای استفاده کنید که ابعاد منظم‌تری داشته و برش آن برای سمبوسه مناسب‌تر است.

پیچیدن سمبوسه

برای شروع پیچیدن سمبوسه‌ها، ابتدا نان‌ها را از طول به دو تا سه قسمت (بسته به اندازه نان) برش دهید تا مستطیل‌هایی بلند به ضلع ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر داشته باشید. هرچه ضلع مستطیل شما بیشتر باشد، اندازه سمبوسه‌ها بزرگ‌تر خواهد شد.

پس از بریدن نان‌ها، مستطیل به دست آمده را از ضلع، به صورت مورب به سمت طول آن تا کنید. به این صورت، یک مثلث توخالی خواهید داشت. داخل مثلث را با اندازه کافی از مواد سمبوسه پر کنید. سپس مثلث را در طول نان تا زده و چند دور، دور خودش بپیچید تا خوب بسته شود.

۳. سرخ کردن سمبوسه‌ها

پس از اینکه تمام سمبوسه‌ها را پیچیدید، روغن مخصوص سرخ‌کردنی‌ را در یک ظرف کوچک و گود مثل یک قابلمه کوچک یا شیرجوش، داغ کرده و سمبوسه‌ها را سرخ کنید.

سرخ شدن هر سمت سمبوسه فقط یکی دو دقیقه طول می‌کشد، پس حواستان باشد که سمبوسه‌ها را به محض طلایی شدن، برگردانید تا طرف دیگرشان هم سرخ شود. سپس آن‌ها را روی توری فلزی یا دستمال مخصوص روغن‌گیری قرار بدهید تا روغن اضافه‌شان خارج شود.

سمبوسه گوشت را می‌توانید با انواع سس مثل سس کچاپ سرو کنید. همچنین این سمبوسه را می‌توانید با جعفری تازه تزیین کنید.

سمبوسه گوشت

سوالات متداول در طرز تهیه سمبوسه با گوشت چرخ کرده

در این مطلب طرز تهیه سمبوسه با گوشت چرخ کرده را به صورت کاملا ساده بررسی کردیم. برای تهیه این غذا می‌توانید از گوشت چرخ‌کرده گوساله یا مرغ استفاده کنید و همچنین می‌توانید انواع مواد اولیه دیگر مثل قارچ، سیب‌زمینی و پنیر پیتزا را به آن بیفزایید. در ادامه، به برخی از سوالات رایج و متداول شما در خصوص تهیه این غذا پاسخ می‌دهیم.

طرز تهیه سمبوسه با گوشت چرخ کرده در فر چگونه است؟

برای پختن سمبوسه در فر، روی سمبوسه‌ها را به کمی روغن آغشته کنید و روی سینی فر قرار بدهید. سپس سمبوسه‌ها در فرِ از قبل گرم شده به مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه بپزید تا سمبوسه‌ها طلایی شوند.

طرز تهیه سمبوسه پیتزایی چیست؟

سمبوسه پیتزایی با مواد تشکیل‌دهنده پیتزا مثل انواع سوسیس و کالباس، پنیر پیتزا، فلفل دلمه‌ای و قارچ و ذرت تهیه می‌شود.

روش نگهداری سمبوسه‌ها در فریزر چگونه است؟

می‌توانید سمبوسه‌ها را به دو صورت، یعنی پیچیده ولی سرخ نشده و به صورت سرخ شده و آماده در فریزر نگهداری کنید. در روش دوم، آن‌ها برای مدت کمتری ماندگاری دارند و بهتر است سریع‌تر مصرف کنید. قبل از استفاده از سمبوسه‌های فریزری، آن‌ها را به دمای محیط برسانید و سپس سرخ کرده و یا گرم کنید. اگر سمبوسه‌ها را وقتی هنوز سرد هستند سرخ کنید، روغن بیشتری جذب می‌کنند و احتمالا مواد میانی سرد و منجمد باقی می‌ماند.

دیدگاه ها