خواص کلم بروکلی ؛ خواص بروکلی برای پوست و چشم

کلم بروکلی متعلق به خانواده کلم و به نام‌های گل کلم سبز یا گل کلم بروکلی شناخته می‌شود. این گیاه فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. کلم بروکلی حاوی فلاوونوئید‌ها و سولفورافن‌هایی است که به همین دلیل این گیاه را به عنوان ضد سرطان می‌شناسند. این گیاه غنی از کلسیم و آهن است و حاوی ترکیباتی است که اعصاب را تقویت کرده و بینایی را بهبود می‌بخشد. بناباین بهتر است خواص کلم بروکلی را بیشتر شناخته و به رژیم غذایی‌تان روزانه‌تان وارد کنید. با ما همراه باشید.

خواص کلم بروکلی

بروکلی شانس اسپینای بیفیدا را کاهش می‌دهد

اسپینا بیفیدا یک اختلال مادرزادی ستون فقرات است. بسیاری از مطالعات علمی به این نتیجه رسیده‌اند که زنان بارداری که به طور منظم در رژیم غذایی خود بروکلی مصرف می‌کنند، احتمال به دنیا آوردن نوزادان مبتلا به اسپینای بیفیدا را بسیار کاهش می‌دهند.

با سرطان و تومور مبارزه می‌کند

کلم بروکلی غنی از بیوشیمیایی است. به همین خاطر باعث سرطان‌زایی و مقابله با سرطان می‌شود و این یکی از خواص اصلی کلم بروکلی است. سولفورفان موجود در بروکلی، اندازه، تعداد و ضرب تومورهای بدخیم را کاهش می‌دهد و مانع از وقوع تومور و ابتلا به سرطان می‌شود.

مواد شیمیایی Indole-3-Carbinol موجود در بروکلی سطح استروژن را تغییر می‌دهد و از خطر ابتلا به  سرطان پستان، کولون، اندومتر، کلیه، ملانوم، رکتوم، پروستات، مثانه، کلیه، پانکراس و سرطان تیروئید جلوگیری می کند. Indole-3-carbinol دارای قدرت قابل توجهی در برابر مبارزه با سرطان پستان است.

برای استخوان‌ها، دندان‌ها و حتی عضلات مفید است

کلم بروکلی منبع غنی از کلسیم است و مصرف منظم بروکلی برای رشد استخوان‌ها، دندان‌ها و عضلات مفید است و خطر پوکی استخوان را کاهش می‌دهد.

بینایی چشم را تقویت می‌کند

از خواص کلم بروکلی می‌توان به تقویت بینایی چشم اشاره کرد. لنز چشم انسان حاوی آنتی اکسیدان‌هایی مانند لوتئین و زاکسنتین است که متعلق به خانواده آنتی اکسیدانی است که کاروتنوئید نامیده می‌شود و برای دید بهتر مفید است. کاروتنوئید در کلم بروکلی فراوان است و این گیاه را به یک ماده مناسب برای سلامت چشم و بهبود بینایی تبدیل کرده است.

در واقع آنتی‌اکسیدان‌های موجود در بروکلی ز تخریب سلول‌های چشم، بروز بیماری آب مروارید و صدمه به عدسی چشم پیشگیری می‌کنند. بروکلی هم‌چنین دارای ویتامین A است که برای دید چشم بسیار مناسب است.

خواص بروکلی
خواص بروکلی

سیستم گوارش را تقویت می‌کند

این گیاه مانند سایر سبزیجات دیگر به هضم بهتر و سیری بیشتر کمک می‌کند. فیبر بالای کلم بروکلی در سالم نگه داشتن سطح باکتری‌های روده نقش دارد و سبب هضم بهتر مواد غذایی می‌شود.

سولفورافن موجود در بروکلی سبب می‌شود باکتری معروف هیلکوباکتر پیلوری که در معده وجود دارد بیش از حد رشد نکند یا به دیوار معده نچسبد؛ این خاصیت بیشتر در جوانه‌های بروکلی دیده می‌شود.

بدن را تقویت می‌کند

ویتامین C موجود در بروکلی با سرماخوردگی مبارزه می‌کند. محتوای فولیک غلیظ آهن سبب کاهش کم‌خونی می‌شود.

کلم بروکلی سیستم ایمنی بدن ما را تقویت می‌کند، چون حاوی کلسیم و بتاکاروتن، روی و سلنیوم است که تمام این مواد برای مقاومت بدن مفید هستند. این گیاه هم‌چنین برای بیماران دیابتی بسیار توصیه می‌شود چون حاوی فیبر محلول و غیرحلال و قند پایین است.

رگ‌های خونی را تقویت کرده و به سلامت قلب کمک می‌کند

کلم بروکلی در کنار خواص مختلفش به مهم‌ترین عضو بدن شما هم سود می‌رساند و علاوه بر پایین آوردن کلسترول خون، به تقویت رگ‌های خونی کمک می‌کند. سولفورافن موجود درکلم بروکلی خاصیت ضد التهابی دارد و از تخریب و صدمه به رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند.

ویتامین‌های گروه B هم در کلم بروکلی پیدا می‌شوند که این ویتامین به تنظیم و کاهش هموسیستئین کمک می‌کند. محققان دانشکده سلامت عمومی هاروارد بر این باورند که هموسیستئین یک نوع اسید آمینه است که پس از مصرف گوشت در بدن ایجاد می‌شود و مقدار زیاد آن می‌توان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش دهد.

چگونه از خواص کلم بروکلی بهره ببریم؟

کلم بروکلی را می‌توان به روش‌های مختلفی سرو کرد. می توان آن را بو داد، سوخاری کرد، بخار پز کرد و هم‌چنین می توان در فرم‌های آبمیوه و سوپ مصرف کرد. بهترین راه برای حفظ مواد مغذی کلم بروکلی و بهره بردن از خواص کلم بروکلی بخارپز کردن آن است.

دیدگاه ها