خوراکی‌های معجزه‌آسا برای افزایش قد

قد بلند یکی از فاکتور‌هایی است که اکثر افراد خواهان آن هستند. عوامل مختلفی مثل تغذیه، شرایط اقلیمی و ژنتیک روی رشد قد انسان تاثیرگذارند؛ اما مهم‌ترین فاکتور قابل کنترل برای رشد قد تغذیه است. پیروی از یک رژیم غذایی مناسب باعث می‌شود، یک فرد از حداکثر استعداد ژنتیکیش استفاده کند. به گفته متخصصان امکان افزایش قد بعد از مرحله بلوغ بسیار کم است. درنتیجه والدین مهم‌ترین نقش را در افزایش قد فرزندان خود ایفا می‌کنند. در این مقاله بار دیگر با خوراکی‌هایی که باعث افزایش قد کودکان‌تان خواهد شد، آشنا می‌شوید. ناگفته نماند مصرف این خوراکی‌ها بعد از ۲۵ سالگی و بسته شدن صفحات رشد هم بی‌تاثیر نیست. با ما همراه باشید.

افزایش قد با فراورده‌های لبنی

وقتی صحبت از افزایش قد می‌شود، هیچ چیز جای لبنیات را نمی‌گیرد. شیر و سایر فراورده‌های لبنی مثل ماست، پنیر به خاطر داشتن مواد مغذی مثل کلسیم، پروتئین و ویتامین‌های مختلف برای افزایش قد ضروری‌اند. بنابراین اگر نگران رشد قدی فرزندانتان هستید، روزانه حداقل ۲ لیوان شیر و سایر فراورده‌های لبنی را داخل رژیم غذایی آن‌ها بگنجانید.

افزایش قد با لبنیات

تخم مرغ

تخم مرغ یکی از منابع ارزان پروتئین است که برای رشد قد ضروری است. تخم مرغ منبع قوی‌ای از ویتامین د، کلسیم و ریبوفلاوین است که به رشد استخوان‌ها بسیار  کمک می‌کند.

تخم مرغ

سویا

سویا ماده‌ای مغذی است که اگر به صورت روزانه مصرف شود، به رشد قد کمک می‎کند. این ماده سرشار از پروتئین، اسیدفولیک، ویتامین و فیبر است. پروتئین موجود در سویا باعث رشد استخوان‌ها می‌شود. بر اساس مطالعات به طور متوسط هر فرد روزانه باید ۵۰ تا ۵۵ گرم سویا مصرف کند.

همبرگر با سویا

با موز

موز منبع غنی مواد معدنی مثل پتاسیم، منگنز و باکتری‌های پروبیوتیک است. پتاسیم موجود در موز اثرات مضر سدیم را خنثی کرده و از ضعیف شدن استخوان‌ها جلوگیری می‌کند. کلسیوم موجود در موز هم از نازک شدن استخوان‌ها جلوگیری کرده و به محکم‌تر کردن آن‌ها کمک می‌کند.

موز

بلغور جو دوسر

جو دو سر منبع گیاهی پروتئین است که در رشد قدی و تقویت توده عضلانی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. آمینو اسید‌های موجود در مواد پروتئینی هم برای رشد بهینه و عملکرد بدن بسیار ضروری هستند. بنابراین شخصی که می‌خواهد رشد قدی داشته باشد، باید روزانه ۵۰ گرم جو دوسر مصرف کند.

جو دوسر

آجیل‌ها

آجیل‌هایی مثل بادام زمینی و دانه‌هایی مثل تخم کدو و دانه کتان علاوه بر این که تنقلاتی خوش‌خوراک به حساب می‌آیند، شامل مواد معدنی ضروری برای بدن، چربی‌های سالم و آمینواسید‌هایی هستند که برای رشد استخوان‌ها بسیار مفیدند. مواد مغذی موجود در آجیل‌ها با تحریک هورمون‌‌های رشد باعث افزایش قد می‌شوند.

افزایش قد با آجیل

با ماهی

ماهی‌هایی مثل سالمون، تن، ساردین منبع غنی‌ای از پروتئین و ویتامین د هستند که هر دو جز فاکتور‌های مهم برای افزایش قد به حساب می‌آیند. غذاهای غنی از ویتامین د مثل ماهی جذب کلسیم از منابع غذایی دیگر را که برای رشد و نمو استخوان‌ها و افزایش تراکم استخوانی ضروری است بهبود می‌بخشند.

افزایش قد با ماهی

سبزیجات

سبزیجات علاوه بر داشتن مواد معدنی و ویتامین‌ها و کربوهیدرات، دارای فیبر‌های رژیمی لازم برای تحریک هورمون‌های رشد در بدن است که به رشد قد کمک می‌کند. اسفناج، کولارد سبز، بروکلی، نخودفرنگی و بامیه ازین قبیل هستند.

افزایش قد با سبزیجات

هویج

هویج را فراموش نکنید. ویتامین A یکی از فاکتور‌های مهم برای رشد است که هویج یکی از منابع غنی این ویتامین است.  کمبود این ویتامین ممکن است باعث نارسایی رشد استخوان و پوسیدگی دندان‌ها شود.

مرغ و هویج

مرغ

مرغ یکی از منابع طبیعی پروتئینی است که به ساخت بافت‌ها و ماهیچه‌ها کمک می‌کند. اگر می‌خواهید قدتان افزایش پیدا کند، حداقل روزانه حدود ۵۰ گرم مرغ مصرف کنید.

  • در مقابل مواد و خوراکی‌هایی که باعث افزایش قد می‌شوند، داروها و خوراکی‌هایی هستند که روند رشد در کودکان را به تعویق می‌اندازند. به طور کلی مصرف بیش از اندازه کورتون در  سنین رشد مضر است. اما باید به این نکته توجه داشت، اگر مصرف دارویی توسط پزشک تشخیص داده شود، پزشک این مضرات را در نظر گرفته است. بنابراین تنها کاری که باید کرد این است که دارو را مطابق با تجویز پزشک مصرف کنیم.
  • نوشابه هم به خاطر این که مانع از جذب کلسیم می‌شود، می‌تواند باعث کاهش رشد و کوتاه قدی شود. 

دیدگاه ها