رفع نفخ شکم با حرکات یوگا در خانه

رفع نفخ با حرکات یوگا

نفخ مشکلی است که بسیاری از ما بعد از غذا خوردن با آن روبرو می‌شویم. در واقع نفخ چیزی نیست جز احساس ورم و پر بودن شکم و افزایش میزان گاز در مجاری گوارش. اگر می‌خواهید از باد معده و دل درد خلاص شوید، پیشنهاد می‌کنیم این حرکات ورزشی را هر روز، یک بار صبح و یکبار شب قبل خواب امتحان کنید. این حرکات ورزشی در قالب حرکات یوگا می‌تواند به شما کمک کند تا با روش‌های غیردارویی باعث رفع نفخ شکم‌تان شوید.

بهترین روش برای از رفع نفخ شکم با حرکات یوگا و در نتیجه کوچک کردن شکم، «جمع کردن زانوها در سینه» و «حرکت چرخشی طاق باز» است. این نرمش به صورت خوابیده و درحالی انجام می‌شود که کمر روی زمین و صورت رو به بالا باشد (به اصلاح به صورت طاق باز). جمع کردن زانوها در سینه، اندام‌های داخلی بدن (که مسئول هضم غذا هستند) را ماساژ می‌دهد و چرخش نیم تنه به حرکت مواد غذایی داخل دستگاه گوارش سرعت می‌دهد. در نتیجه سیستم گوارش‌تان راحت‌تر کار می‌کند و دچار نفخ و مشکلات دیگر نمی‌شوید. هم‌چنین این حرکات ورزشی باعث می‌شود قفسه سینه، شانه‌ها و گودی کمرتان هم آرام شوند. وقتی شکمتان اذیتتان می‌کند، این ناحیه‌ها هم درد می‌گیرند. به همین خاطر، با انجام این تمرین‌های ورزشی از شر درد این نواحی خلاص خواهید شد.

حرکات ورزشی و کششی که به رفع نفخ کم می‌کند

این تمرین‌ها را ۳ تا ۵ بار تکرار کنید و بعد از هر چرخش یا کشش، حداقل به اندازه ۵ تا ۸ تنفس صبر کنید.

نحوه انجام دادن این حرکت

  • روی کمر بخوابید و پاهایتان را به صورت صاف و کشیده روی زمین بگذارید. در حالی که نفس عمیق می‌کشید (دم) زانوی راستتان را بالا بیاورید و به سمت قفسه سینه‌تان خم کنید. سپس زانو را با هر دو دستتان در آن قسمت نگه دارید.
  • به آرامی نفستان را بیرون دهید (بازدم) و با دست چپ زانوی راستتان را به سمت چپ خودتان بخوابانید؛ طوری که نیم‌تنه‌تان کمی بچرخد. سپس مانند تصویر دست راستتان را با حالت کششی بالای سر و روی زمین بگذارید.
  • دوباره نفس بکشید و در حین انجام این کار به حالت اولیه (طاق باز) برگردید تا بتوانید همین مراحل را برای پای چپتان هم تکرار کنید. سپس درحالی که زانوی راستتان را صاف می کنید، نفستان را بیرون دهید.
  • زانوی چپتان را به سمت داخل شکمتان بیاورید و در حال انجام این کار نفس عمیق بکشید. سپس زانو را با هر دو دستتان نگه دارید.
  • به آرامی نفستان را بیرون دهید (بازدم) و با دست راست زانوی چپ‌تان را به سمت راست خودتان بخوابانید؛ طوری که نیم‌تنه‌تان بچرخد. سپس، این بار دست چپ‌تان را روی زمین در راستای شانه بگذارید و کمی بکشید. وقتی می خواهید دوباره کمرتان را روی زمین بگذارید نفس بکشید (دم) و هنگامی که می خواهید پای چپ‌تان روی زمین صاف کنید آن هوا را بیرون دهید (بازدم).

روش‌های درمان نفخ معده،‌ به خصوص با ورزش و حرکات کششی کم نیست و طبیعتا در این مطلب ما به چند روش ساده و  کوتاه بسنده کردیم. اما اگر شما از روش خاص یا حرکت ورزشی به خصوصی استفاده می‌کنید، برای ما توضیح دهید حرکت ورزشی مطلوب شما برای رفع نفخ شکمتان چیست.

دیدگاه ها