خوراکی‌های مفید و مضر برای پسوریازیس یا بیماری صدف

پسوریازیس یک بیماری مزمن سیستم ایمنی بدن است که می‌تواند به قرمزی و خارش منجر شود که بیشتر در نواحی مانند آرنج، زانو، سر، دست‌ها وجود دارند. مبتلایان به این بیماری از نظر اجتماعی ناتوان شده و در بعضی موارد خاص ممکن است تهدید جانی محسوب شود اما لازم به ذکر است که این بیماری مسری نیست. پسوریازیس در هر سنی ممکن است بروز پیدا کند اما شکل ابتدایی آن بیشتر در سنین ۱۶-۲۲ دیده می‌شود.
از لحاظ علمی رژیم غذایی خاصی که بتواند به بهبود شرایط این بیماران کمک کند وجود ندارد، اما در صورت داشتن یک رژیم غذایی سالم مشکلی وجود ندارد که با دنبال کردن مواد غذایی که مصرف می‌کنید و بررسی تغییراتی که در وضعیت بیماری‌تان به وجود می‌آید از غذا‌هایی که التهابات را بیشتر می‌کنند پرهیز کرده و بیشتر چیز‌هایی که عوارضتان را آرام می‌کند، مصرف کنید.

آیا رژیم بدون گلوتن به بهبود عوارض پسوریازیس کمک می‌کند؟

بسیاری از بیماران مبتلا به پسوریازیس می‌خواهند بدانند که آیا مصرف لبنیات التهابات را افزایش می‌دهد یا قطع مصرف گلوتن به بهبود عوارض بیماری کمک می‌کند یا نه! پروتئین موجود در غلاتی مثل گندم، جو و چاودار را گلوتن می‌گوییم، این پروتئین در نان، پاستا، گوشت‌های فرآوری شده و انواع سس‌ها وجود دارد.
با توجه به تحقیقات کلینیکی؛ حساسیت به گلوتن در بعضی افرادی که دچار پسوریازیس (بیماری صدف) شدید هستند دیده شده است بنابراین برای بعضی از بیماران دنبال کردن یک رژیم بدون گلوتن می‌تواند به بهبود عوارض بیماری کمک کند.
بنابراین در صورتیکه حس می‌کنید گلوتن شرایط شما را بدتر می‌کند با پزشک خودتان درباره آزمایشاتی برای تشخیص بیماری سلیاک صحبت کنید.

محرک‌های پسوریازیس چیست؟

از جمله سایر مواد غذایی که ممکن است التهابات بیماران مبتلا به پسوریازیس را تحریک کنند می‌توان به الکل، لبنیات، گلوتن، شکر و گوجه فرنگی اشاره کرد.
غذاهای دیگری که کمتر پسوریازیس را تحریک می‌کنند شامل تخم مرغ، گوشت، غذا‌های تند، غذاهای فرآوری شده و نان است.

پسوریازیس

رژیم‌ غذایی موثر در بهبود عوارض پسوریازیس

رعایت رژیم غذایی بدون گلوتن، رژیم کربوهیدرات پایین و پروتئین بالا، گیاه‌خواری و رژیم مدیترانه‌ای به بیماران در بهبود شرایط و کاهش عوارض پسوریازیس و التهابات و خارش ناشی از آن شده است.

ماهی

تحقیقات نشان داده است که اسید چرب امگا (اسید چرب ضروری که در بعضی ماهی‌ها یافت می‌شود) به کاهش التهاب کمک می‌کند. همچنین تحقیقات نشان داده است که افرادی که حداقل دوبار در هفته ماهی‌هایی مثل سالمون، قزل‌آلا و تن را مصرف می‌کنند در برابر بیماری‌های قلبی و عروقی مصون‌تر هستند.

مصرف موادی با آنتی اکسیدان بالا

میوه‌ و سبزیجات، خشکبار و غلات کامل منابع غنی آنتی اکسیدان هستند. مصرف این مواد نه تنها می‌تواند به بهبود وضعیت این بیماری کمک کند بلکه ایمنی بدن در برابر بیماری‌هایی که افراد مبتلا به پسوریازیس بیشتر در معرض خطر ابتلا به آن هستند را کاهش می‌دهد؛ از جمله آن‌ها می‌توان به بیماری‌های قلبی وانواع سرطان اشاره کرد.

مصرف ویتامین A 

ویتامین A که در میوه و سبزیجات وجود دارد به داشتن پوست سالم و بهبود عوارض این بیماری کمک می‌کند. کلم، هویج، انبه، گوجه فرنگی و هندوانه منابع مناسبی برای تامین ویتامین A هستند.

دیدگاه ها

    1. سلام متین عزیز
      ممنون از در میان گذاشتن نظرتون با ما. خوشحالیم که مطلب مفید بود.