مقایسه وی پروتئین و پروتئین‌های سرم شیر

تفاوت پروتئین وی وسرم شیر

قبلا درباره سرم شیر صحبت کرده‌ایم همان مایع زرد رنگ مایل به سبز که در ظرف پنیر خانگی شما و ماست‌ها مشاهده می‌کنیم. بسیاری از ما آن را نمی‌پسندیم و حتی گاهی دور می‌ریزم اما باید بدانید که این مایع بسیار ارزشمند و مغذی است. در این مقاله به خواص پروتئین سرم شیر یا وی می‌پرداریم.

این مایع دارای لاکتوز، انواع ویتامین، پروتئین، مواد معدنی و همینطور مقدار ناچیز چربی است. در مطالعه‌ای که توسط محققین سوئدی صورت گرفت مشاهده شد که این مایع می‌تواند در کاهش میزان قند خون در مبتلایان به دیابت نوع دوم و افزایش انرژی مصرف کنندگانش موثر باشد.

پروتئین سرم شیر چطور تهیه می‌شود؟

مطالعه جدیدی برای مقایسه کنسانتره پروتئین سرم شیر و وی پروتئین صورت گرفته‌است که در آن ترکیبات و خواص حسی پروتئین وی و سرم شیر ۸۰درصد با هم مقایسه شده‌است. SPC یا کنسانتره پروتئین سرم شیر پروتئین‌هایی هستند که در آب پنیر پیدا می‌شود و مستقیما از شیر گرفته‌می‌شود. به دلیل اینکه پروتئین‌های سرم شیر با پروسه تولید پنیر در ارتباط نیستند و در معرض فرآیندهای شیمیایی و آنزیمی قرار نمی‌گیرند، پس طعم ندارند.

پروتئین استخراج شده از وی، که از معمولا با جداسازی پروتئین‌ها و خشک کردن آن به صورت پودر به دست‌می‌آید؛ یکی از بهترین مکمل‌های غذایی در دنیا شناخته شده‌است. دلیل آن هم ارزش غذایی بالای آن است که منجر شده محققین با انجام تحقیقات گسترده فواید گسترده تغذیه‌ای آن را اثبات کردند.
جالب است بدانید نیوشابه لاکیدو بر پایه شیر بوده و از سرم شیر درست می‌شود.

وی پروتئین چیست؟

وی پروتئین استخراج شده از مایع جدا شده از شیر حین تولید پنیر، پروتئین کامل با کیفیت بالا و دارای اسیدآمینه‌های ضروری برای بدن است. همچنین این پروتئین قابل هضم و جذب سریع نسبت به سایر انواع پروتئین است.

همین ویژگی‌ها آن را تبدیل به یکی از منابع مناسب پروتئین کرده‌است. انواع مختلف وی پروتئین پودری از جمله کنسانتره که ارزان‌ترین و رایج‌ترین نوع است، ایزوله و هیدرولیزشده وجود دارد. از جمله خواص وی می‌توان به بهبود رشد عضلات کمک کند، ممکن است فشار و چربی خون را کاهش دهد، باعث کاهش قند خون در بیماران دیابت نوع دو و کاهش التهاب باشد.

دیدگاه ها