منبع پروتئین وی چیست؟ شما هم به مکمل‌های پروتئین نیاز دارید؟

تنها میل به افزایش حجم عضلات نیست که ورزشکاران و حتی افرادی که سراغ ورزش حرفه‌ای نرفته‌اند را به مشتری همیشگی پودرهای پروتئین تبدیل کرده است. پروتئین وی یه عنوان یکی از پرطرفدارترین انواع پروتئین یکی از پروتئین‌های پایه در محصولات لبنی است که نه تنها به افزایش حجم عضلات کمک می‌کند، بلکه خستگی مزمن و عوارض جسمی متعددی که از کمبود حجم عضلات ناشی می‌شوند را کاهش می‌دهد. این پروتئین محصول جانبی فرآیند تولید پنیر محسوب می‌شود و اگر می‌خواهید درباره منبع پروتئین وی بیشتر بدانید پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را بخوانید.

وی یا کازئین؟ مسئله این است؟

انتخاب پروتئین مناسب برای شرایط جسمی و سبک زندگی‌تان گرچه بسیار مهم است اما چندان دشوار نیست. قبل از آنکه یکی از انواع مکمل پروتئین موجود در داروخانه‌ها را انتخاب کنید باید بدانید شیر دارای دو دسته پروتئین است:

  • کازئین ها که ۷۵ تا ۸۰ درصد کل پروتئین‌های شیر را تشکیل می‌دهند.
  •  پروتئین‌های سرم شیر (پروتئین‌های وی) که در سرم شیر به صورت محلول وجود دارند و حدودا ۲۵ درصد کل پروتئین‌های شیر را شامل می‌شوند.

منبع پروتئین وی چیست ؟

منبع پروتئین وی به طور طبیعی شیر گاو است. این پروتئین‌ها در طول فرآیند تولید پنیر و تشکیل آب پنیر به وجود می‌آیند. آنزیم‌های مخصوصی برای جدا کردن پروتئین وی مایع از لخته‌ها، به شیر اضافه می‌شوند؛ سپس پروتئین وی پاستوریزه شده و به صورت خشک درمی‌آید.

انواع پروتئین وی چیست؟

پروتئین‌های وی به ۳ نوع کنسانتره (WPC)، ایزوله (WPI) و هیدرولیز‌شده (WPH) وجود دارد.

کنسانتره پروتئین وی

کنسانتره پروتئین وی دارای چربی و کربوهیدارت کم‌تر است. درصد پروتئین موجود در نوع کنسانتره، به غلطت آن بستگی دارد و بالاترین میزان پروتئین در آن به ۹۰ درصد می‌رسد.

پروتئین وی ایزوله

در این نوع از وی پروتئین‌ها، فرآیند‌هایی برای حذف چربی و لاکتوز صورت می‌گیرد؛ بنابراین نوع ایزوله نسبت به انواع دیگر، لاکتوز و چربی کمتری دارد. حداقل میزان پروتئین موجود در نوع ایزوله  معمولا ۹۰ درصد است.

پروتئین وی هیدرولیز شده

هیدرولیز برای جذب پروتئین در بدن ضروری است. این نوع پروتئین، تحت فرآیند هیدرولیز جزئی قرار گرفته است. بنابر‌این نسبت به بقیه انواع راحت‌تر هضم می‌شود. نوع هیدرولیز شده به دلیل حذف عوامل آلرژی‌زا و سادگی در هضم، معمولا در مکمل‌های دارویی و شیر خشک استفاده می‌شود.

موارد مصرف وی پروتئین چیست؟

معمولا پروتئین‌ وی را ورزشکاران یا افرادی با مشکلات تغذیه‌ای مصرف می‌کنند.اما مصرف پروتئین‌های وی، علاوه‌بر قوی کردن عضلات می‌‌تواند تاثیرات سلامتی دیگری داشته باشد. وی پروتئین‌ها می‌توانند باعث کاهش فشار و قند خون، کاهش علائم اضطراب و افسردگی، افزایش ایمنی افراد مبتلا به ویروس HIV و افزایش تراکم معدنی استخوان شود.
فواید دیگر مصرف پروتئین‌های وی را درادامه بخوانید.

منبع پروتئین وی

پروتئین وی، به شکل کنسانتره، ایزوله و هیدرولیزه شده تولید می‌شود. کنسانتره این پروتئین ارزان‌تر است و بیشتر از دیگر انواع آن پروتئین دارد. نوع ایزوله، لاکتوز و کلسترول کمتری دارد و اگر به لاکتوز حساسیت داشته باشید، ممکن است مجاز به استفاده از این نوع وی باشید. پروتئین وی هیدرولیزه شده هم گرچه با کیفیت‌ترین نوع این پروتئین است، اما گران‌تر هم هست و ممکن است همه افراد امکان مصرف کردن آن را نداشته باشند.

ورزش می‌کنید؟

بعضی از تحقیقات نشان داده است که مصرف پروتئین‌های وی می‌تواند در زمان ورزش به افزایش حجم و قدرت عضلات کمک کند. بعضی مطالعات دیگر ثابت کردند که این پروتئین‌ها تنها ممکن است سرعت بهبود عضلات بعد از تمرینات ورزشی را بیشتر کند.

می‌خواهید زخم‌هایتان زود خوب شوند؟

پروتئین وی در بهبود سوختگی ها و بعضی زخم‌های مزمن موثر است. این پروتئین به ریکاوری و بهبود وضعیت بدن از جنبه‌های مختلف کمک می‌کند.

آسم دارید؟

وی پروتئین، سیستم ایمنی کودکان مبتلا به آسم را تقویت می‌کند. در تحقیقاتی که در آن به ۱۱ کودک مبتلا به آسم به مدت یک ماه، دو بار در روز ۱۰ گرم وی پروتئین داده شد؛ پیشرفت زیادی در سیستم ایمنی‌شان مشاهده شد.

 چه مقدار به پروتئین وی نیاز داریم؟

بیشتر مردم میزان پروتئین مورد نیاز خود را با رژیم غذایی سالم و متنوع به‌ دست می‌آورند؛ اما بعضی افراد به دلیل بیماری‌های خاص نمی‌توانند پرتئین مورد نیازشان را از طریق رژیم غذایی تأمین کنند با توصیه پزشک می‌توانند از پروتئین وی استفاده کنند. حالا که با منبع پروتئین وی آشنا شدید با آرامش بیشتری می‌توانید سراغ مکمل‌های استاندارد آن بروید.

ممکن است با مصرف پروتئین وی اور دوز کنید؟

در صورتیکه پروتئین‌های وی به اندازه مصرف شوند مشکلی به همراه ندارد؛ اما مصرف بیش از حد پروتئین ممکن است منجر به مشکلات کلیوی، نفخ، تهوع، اسهال، درد و گرفتگی عضلات شود. در کل پروتئن وی دارای فواید بسیاری است و اغلب مردم می‌توانند بدون هیچ مشکلی آن را مصرف کنند؛ اما مصرف آن در صورت حساسیت به محصولات لبنی و پروتئین وی توصیه نمی‌شود.

دیدگاه ها