وافل چیست ؟ – از تاریخچه تا طرز تهیه

وافل چیست

وافل نوعی شیرینی یا کیک با بافت نرم و خمیری است. وافل را معمولا با الگوی مشبک آن می‌شناسند اما می‌توان خمیر آن را داخل هر قالب دلخواهی با هر اندازه‌ای ریخت. وافل را معمولا گرم سرو می‌کنند و بهترین زمان مصرف آن، دقیقا بعد از پخت است. در مطالب پیشین کتاب کاله راجع به طرز تهیه وافل بیسکوییتی با بستنی صحبت کردیم. در این مطلب یاد می‌گیریم که وافل چیست و با چه روش و موادی آن را تهیه می‌کنیم. در انتهای مطلب هم تاریخچه کوتاهی از آن را بیان می‌کنیم.

وافل چیست ؟

وافل نوعی شیرینی یا به عبارت بهتر، غذایی است که از خمیر شیرینی درست شده است. این خمیر برای پخت بین دو ظرف مشبک قرار می‌گیرد تا ظاهر پنجره‌ای مانند تصویر زیر داشته باشد. انواع مختلفی از وافل وجود دارد که بر اساس روش‌های مختلف و شکل نهایی،‌ با یکدیگر تفاوت دارند. گاهی اوقات برای صبحانه از وافل سیب زمینی استفاده می‌کنند یا حتی افرادی که رژیم دارند، از وافل فلافل گیاهی برای وعده غذایی خود بهره می‌گیرند.

وافل در تمام دنیا طرفداران خود را دارد و به‌ویژه در بلژیک با روش‌های گوناگونی تهیه می‌شود. وافل را معمولا پیش از مصرف گرم می‌کنند چراکه در بعضی کشورها برای مصارف تجاری معمولا آن‌ها را بعد از پخت، منجمد می‌کنند. اگر می‌خواهید سس خوشمزه‌ای را روی وافل خود بریزید، می‌توانید طرز تهیه سس توت فرنگی را یاد بگیرید تا طعم جدیدی به وافل خود داده باشید.

وافل چیست

طرز تهیه وافل

حالا که تا اینجا می‌دانیم وافل چیست و چگونه تهیه می‌شود، در ادامه می‌‌خواهیم با طرز تهیه وافل آشنا شویم. آماده‌سازی وافل برای ۵ نفر تنها ۱۰ دقیقه طول می‌کشد و برای پخت آن به ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارید. با استفاده از مواد زیر، حدود ۱۰ تا ۱۲ عدد وافل تهیه می‌کنید. البته اگر می‌خواهید روش سریع تهیه وافل را یاد بگیرید، می‌توانید مطلب «طرز تهیه وافل فوری خوشمزه با فرمول سرآشپز» را مطالعه کنید.

مواد لازم برای تهیه وافل چیست ؟

در فهرست زیر، مواد لازم برای تهیه وافل آورده شده است.

  • آرد گندم (یا آرد همه‌منظوره): ۲ فنجان
  • نمک: یک قاشق چای‌خوری
  • شکر: ۲ قاشق غذاخوری
  • بیکینگ پودر:‌ ۴ قاشق چای‌خوری
  • تخم مرغ: ۲ عدد
  • شیر گرم: ۱٫۵ لیوان
  • کره آب شده: ۱٫۳ فنجان
  • اسانس وانیل:‌ ۱ قاشق چای‌خوری

در ادامه، طرز تهیه وافل را بررسی می‌کنیم.

۱. تهیه مواد وافل

در مرحله اول همه موارد را مطابق تصویر زیر فراهم کنید:

مواد لازم طرز تهیه وافل چیست

۲. مخلوط کردن آرد

در ظرف بزرگی، آرد، نمک، بیکینگ پودر و شکر را با هم مخلوط کنید. اگر از قالب وافل فلزی استفاده می‌کنید، در این مرحله باید آن‌ها را گرم کنید تا به دمای مناسب برسند.

مخلوط کردن آرد برای تهیه وافل

۳. هم زدن تخم مرغ‌ها

در ظرفی جداگانه به‌کمک چنگال یا همزن، تخم‌مرغ‌ها را هم بزنید تا زرده و سفیده با هم مخلوط شوند و رنگ شفاف سفیده تخم مرغ هم سفیدرنگ شود.

هم زدن تخم مرغ

تخم‌مرغ‌ها را با مخلوط شیر، کره و وانیل هم بزنید و مایع حاصل را درون ظرف آرد مرحله قبل بریزید و به‌خوبی هم بزنید.

خمیر وافل

۴. ریختن در وافل ساز

در این مرحله، خمیری که در مرحله قبل به وجود آمده را درون قالب وافل (وافل‌ساز) بریزید. البته به‌یاد دارید که قالب را باید از قبل گرم کرده باشید. همچنین، در این مرحله باید آن را با اسپری روغن، چرب کنید.

ریختن خمیر در وافل ساز

پخت وافل را تا زمانی که برشته و طلایی شود، ادامه دهید. همان‌طور که در ابتدای مطلب به آن اشاره شد، بهترین زمان مصرف وافل، دقیقا بعد از پخت آن است.

پخت وافل در وافل ساز

اشتباهات رایج در تهیه وافل چیست ؟

تا اینجا به‌خوبی فهمیدیم که وافل چیست. اما افراد معمولا در تهیه وافل دچار اشتباه هم می‌شوند. برای همین، در ادامه می‌بینیم که اشتباهات رایج در تهیه وافل چیست و چطور می‌توانیم با آگاهی از این اشتباهات، وافل خوش‌طعمی داشته باشیم.

  • مطالعه ناقص دستورپخت: برای تهیه وافل حتما ابتدا همه مراحل را مطالعه و سپس شروع به پخت وافل کنید. در برخی از دستورهای پخت باید زمانی را برای استراحت خمیر در نظر بگیرید که این زمان گاهی به هشت ساعت می‌رسد. در این شرایط، مواد خمیر را باید از شب قبل مخلوط کنید.
  • سبک نکردن خمیر: وافل را به هر شکلی که تهیه کنید باید سبک و پف‌کرده باشد. اما گاهی وافل نهایی، بافت خمیری و سفت دارد. برای این کار باید خمیر وافل را سبک کنید و برای سبک کردن آن دو راه وجود دارد. راه اول این است که سفیده و زرده تخم‌مرغ را از هم جدا کنید. ابتدا سفیده را هم بزنید تا پف کند و بعد از آن به‌آرامی به مخلوط اضافه کنید. راه دوم این است که خامه شیرین نشده را آرام آرام به مخلوط اضافه کنید.
  • استفاده از آرد نامناسب: با وجود این‌که رسیدن به بافت مناسب وافل، چندان دشوار نیست. اما گاهی این فرایند قدری پیچیده می‌شود و آن زمانی است که از آردی با پروتئین بالا استفاده کنید. همان‌طور که گفته شد، برای این کار باید از «آرد همه‌کاره» استفاده کنید که گاهی با نام آرد شیرینی‌پزی نیز شناخته می‌شود.
  • چرب نکردن داخل وافل‌ساز: حتی اگر وافل‌ساز یا قالب وافل شما، نچسب باشد، بهتر است داخل آن را با کمی کره چرب کنید تا خمیر وافل به آن نچسبد. علاوه بر همه این موارد، چرب کردن ظرف با کره، طعم نهایی وافل را نیز بهتر می‌کند.
وافل چیست

تاریخچه وافل چیست ؟

حالا که به‌خوبی می‌دانیم وافل چیست و چه نکاتی را باید در زمان تهیه آن مدنظر داشته باشیم، در ادامه می‌خواهیم خیلی کوتاه راجع به تاریخچه وافل صحبت کنیم.

سال‌ها قبل از این‌که وافل به شکل امروزی آن تهیه شود، مردمان حدود ۴۰۰۰ سال پیش، کیک‌های خود را روی تنورهای سنگی می‌پختند. در زمان عصر آهن، صفحات آهنی و تابه‌های آهنی برای پخت کیک به کار گرفته شدند. در یونان باستان و بعدها در قرون وسطی، شکل‌های مختلفی از این کیک‌ها پخته شد که به نام «ویفر» (Wafer) معروف شدند.

اولین دستور پخت وافل در اواخر قرن چهاردهم به‌وجود آمد اما فقط نام وافل همراه آن بود و خمیرمایه خاصی را شامل نمی‌شد. آنچه امروز با نام وافل می‌شناسیم در قرن ۱۵ شکل گرفت که ظاهری مشبک و خمیری دارد.

گفته می‌شود که در اوایل قرن هفدهم، در همه خیابان‌ها وافل تهیه و فروخته می‌شد اما این شیرینی لذیذ در آمریکا برای اولین بار از طریق مهاجران هلندی به شهرهای آمریکا وارد شد. اما در اصل، هلندی‌ها، فرانسویان و بلژیکی‌ها ابتدا از این شیرینی استفاده می‌کردند.

سوالات رایج در مورد وافل

تا اینجا به‌خوبی می‌دانیم تاریخچه وافل چیست و در چه کشورهایی تهیه شده است. در ادامه به برخی از سوالات متداول پیرامون وافل می‌پردازیم.

فرق پن‌کیک و وافل چیست؟

برای این‌که پنکیک در ظرف (ماهیتابه) بیشتر پف کند، به آن بیکینگ پودر بیشتری می‌زنند. اما در وافل، کره و تخم‌مرغ بیشتری داریم تا در نهایت، شکل طلایی، برشته و نرمی به دست آوریم.

چند نوع وافل داریم؟

وافل‌ها را می‌توان در سه نوع اصلی بلژیکی، بروکسلی و آمریکایی طبقه‌بندی کرد. این وافل‌ها در نوع خمیر، اندازه‌، شکل و مواد تهیه شده با هم تفاوت دارند. البته اگر معده حساسی دارید، وافل غلات نیز برای شما مناسب است.

دیدگاه ها