طرز تهیه وافل خوشمزه و آسان با و بدون وافل ساز

طرز تهیه وافل
آسان
6 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

وافل یکی از ساده‌ترین شیرینی‌هایی است که می‌توانید در خانه و در زمان بسیار کمی تهیه کنید. برای تهیه وافل فوری خوشمزه و آسان نیازی نیست که حتما از وافل‌ساز استفاده کنید و با استفاده از تابه‌های گریل و ظروف مشابه هم می‌توانید وافل خوشمزه‌‌ای بپزید. پیش‌تر در کتاب کاله گفتیم که وافل چیست و طرز تهیه وافل سیب زمینی و وافل غلات را آموزش داده‌ایم اما در این مطلب، طرز تهیه وافل را با وافل ساز و بدون آن آموزش می‌دهیم تا همه بتوانید با هر امکاناتی که دارد، این شیرینی خوشمزه را تهیه کند.

مواد لازم برای تهیه وافل

  • آرد دو پیمانه
  • بیکینگ پودر چهار قاشق چای‌خوری
  • شکر یک قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ دو عدد
  • شیر یک و سه‌چهارم پیمانه
  • روغن مایع (روغن گیاهی) نصف پیمانه
  • عصاره وانیل نصف قاشق چایخوری
  • نمک یک‌چهارم قاشق چایخوری

طرز تهیه وافل با وافل ساز

۱. گرم کردن وافل ساز

 

گرم کردن وافل ساز

زمانی که طرز تهیه وافل را با وافل ساز بررسی می‌کنیم، باید این نکته را در نظر داشته باشیم که پیش از شروع کار، دستگاه را گرم کنیم. البته برای این کار بهتر است راهنمای دستگاه خود را هم مطالعه کنید.

۲. تهیه خمیر وافل

طرز تهیه وافل

تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی بزرگ بریزید، هم بزنید تا پف کرده و رنگ روشنی پیدا کند. آرد، شیر و روغن را به ظرف اضافه کنید و مجدد هم بزنید. سپس شکر را اضافه کنید و با مخلوط بیکینگ پودر، نمک و عصاره وانیل، خمیر حاصل را هم بزنید. توجه داشته باشید که این کار را نباید بیش از حد انجام دهید.

۳. پخت وافل در وافل ساز

وافل طلایی

در آخرین مرحله از طرز تهیه وافل با وافل‌ساز باید داخل وافل‌ساز را با روغن چرب کنید. برای این کار می‌توانید از اسپری روغن کمک بگیرید. خمیر وافل را داخل ظرف وافل ساز بریزید سپس اجازه دهید تا مرحله پخت وافل تکمیل شود. معمولا در این مرحله، از دستگاه هیچ بخاری خارج نمی‌شود و وافل‌ها هم طلایی‌رنگ شده‌اند. کل زمان پخت معمولا بین ۳ تا ۵ دقیقه خواهد بود.

طرز تهیه وافل بدون وافل ساز و با تابه گریل

تا اینجا طرز تهیه وافل را با وافل‌ساز بررسی کردیم اما اگر وافل ساز نداشته باشیم هم می‌توانیم وافل و خوشمزه درست کنیم. اگر تابه گریل داشته باشید علاوه بر این‌که می‌توانید ساندویچ پنیر گریل شده درست کنید، می‌توانید وافل را بدون وافل ساز و با تابه گریل هتهیه کنید. این طرز تهیه وافل بدون وافل ساز تنها به ۱۰ دقیقه زمان برای آماده‌سازی نیاز دارد و در مدت‌زمان ۲۰ دقیقه پخته می‌شود.

مواد لازم در طرز تهیه وافل بدون وافل ساز

  • آرد شیرینی ۲۳۰ گرم
  • بیکینگ پودر دو‌ونیم قاشق چای‌خوری
  • تخم مرغ دو عدد
  • شیر کم چرب ۳۵۰ میلی‌لیتر
  • کره آب شده ۹۰ گرم
  • نمک به مقدار لازم

طرز تهیه وافل در ماهیتابه

۱. تهیه خمیر وافل

آماده کردن خمیر وافل

برای تهیه وافل بدون وافل ساز ابتدا بیکینگ پودر، آرد و نمک را در کاسه‌ای بزرگ بریزید و هم بزنید. در کاسه‌ای دیگر تخم‌مرغ‌ها، شیر و کره آب شده را بریزید و با هم مخلوط کنید. در وسط کاسه (شامل مخلوط آرد) حفره‌ای ایجاد کنید و مخلوط تخم‌مرغ (خمیر) را درون آن ظرف بریزید و خوب هم بزنید.

نکته مهم در تهیه خمیر وافل

آرد موردنظر برای تهیه وافل بهتر است از آردی که با نام آرد «پف‌کننده» (Self-Rising) یا همان «آرد سلف رایزینگ» معروف است، باشد. این آرد تمام مواد لازم برای پف کردن را همراه خود دارد.

۲. پخت و سرو وافل با تابه گریل

پخت وافل با تابه گریل

در مرحله دوم از تهیه وافل با تابه گریل، ابتدا تابه گریل را با کره چرب کنید و آن را روی حرارت متوسط قرار دهید. زمانی که کره شروع به کف کردن کرد، نیمی از خمیر را داخل تابه گریل بریزید و برای ۵ دقیقه آن را روی حرارت قرار دهید تا به رنگ طلایی و روشن تبدیل شود. در این زمان می‌توانید به‌راحتی وافل را از کف تابه بلند کنید و خط‌های زیبای آن را در کف ظرف تشخیص دهید. وافل‌ها را برگردانید و مجدد برای ۵ دقیقه آن‌ها را بپزید. همین روش را برای خمیر باقی‌مانده هم تکرار کنید.

هر ظرف وافل را به ۴ قسمت تقسیم کنید. با این کار به هر نفر ۲ وافل می‌رسد.

چطور وافل را بهتر سرو کنیم؟

برای این‌که طعم وافل را بهتر کنید، می‌توانید روی آن عسل، مربا یا حتی کره بادام‌زمینی بریزید. علاوه بر این، می‌توانید از یک قاشق ماست پرچرب، کمپوت میوه یا حتی دارچین هم استفاده کنید. البته سس توت فرنگی هم گزینه بسیار مناسبی خواهد بود. در برخی کشورها از «شیره افرا»‌ (Maple Syrup) استفاده می‌شود. در نهایت، آجیل مثل پسته و بادام شور هم طعم وافل را دلچسب می‌کند.

اگر می‌خواهید وافل را به یک وعده غذایی دلپذیر تبدیل کنید، می‌توانید از برش‌های آووکادو، نیمرو یا تخم‌مرغ عسلی استفاده کنید. در کنار این‌ها، بیکن سرخ شده یا حتی ماهی دودی هم سرو می‌شود که بسته به ذائقه افراد می‌توان از آن‌ها بهره برد.

سرو وافل برای صبحانه

اگر وافل را برای صبحانه انتخاب کرده‌اید، می‌توانید آن را از شب قبل آماده و داخل ظرف در بسته نگهداری کنید. برای استفاده مجدد، آن‌ها را داخل فر بگذارید و روی آن‌ها را با فویل بپوشانید و روی گاز یا فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد، گرم کنید.

وافل

نکات مهم در طرز تهیه وافل

طرز تهیه وافل را بررسی کردیم و حالا به‌خوبی می‌دانیم چطور برای یک وعده غذایی، وافل خوشمزه و آسانی را تهیه کنیم حتی اگر وافل‌ساز نداشته باشیم. فرقی نمی‌کند وافل فلافل گیاهی درست کرده باشیم یا وافل بیسکوییتی، مانند هر دستور پخت دیگری، نکات مهمی وجود دارند که با دانستن آن‌ها، دست‌پخت ما هم بهتر می‌شود. برای همین، در ادامه طرز تهیه وافل می‌خواهیم نکات مهم تهیه وافل را بیان کنیم.

۱. راهنمای وافل‌ساز را بخوانید

اگر از وافل‌ساز برای تهیه وافل استفاده می‌کنید، حتما راهنمای استفاده از دستگاه را مطالعه کنید. معمولا هر دستگاه، شیوه‌نامه خود را برای تهیه وافل دارد و ممکن است با دستگاه دیگر، تفاوت‌هایی داشته باشد. مانند همین مطلب ممکن است در طرز تهیه وافل بخواهید از روغن برای چرب کردن وافل‌ساز استفاده کنید اما دستگاه‌های جدیدتر، نیاز کمتری به این کار دارند و ممکن است برخی از آن‌ها هیچ نیازی به چرب کردن ظرف نداشته باشند.

۲. نچسب بودن خمیر وافل، مهم‌تر است

میزان روغن یا کره موجود در خمیر مشخص می‌کند که وافل شما به ظرف می‌چسبد یا نه. در حقیقت، اهمیت روغن یا کره موجود در خمیر، بیشتر از اهمیت روغن داخل قالب وافل‌ساز است. اگر حتی با چرب کردن ظرف، همچنان وافل شما به ظرف می‌چسبد، میزان کره یا روغن موجود در خمیر اولیه را افزایش دهید.

۳. زرده و سفیده مورد نیاز برای وافل را جدا کنید

اگر می‌خواهید وافلِ پف کرده و سبک داشته باشید، باید سفیده و زرده تخم‌مرغ‌ها را از هم جدا کنید. ابتدا زرده را هم‌بزنید و به خمیر اضافه کنید. در مرحله بعد، سفیده را هم بزنید تا کف کند و به‌آرامی آن را با قاشق به خمیر اضافه کنید.

۴. بیش از اندازه مواد وافل را هم نزنید

خمیر وافل، مهم‌ترین و ظریف‌ترین بخش در طرز تهیه وافل است. خمیر باید به‌شکلی باشد که راحت درون قالب وافل ریخته شود و از این‌رو نباید آن را بیش از اندازه هم بزنید. هم زدن بیش از حد خمیر، آرد را به گلوتن تبدیل می‌کند و اجازه نمی‌دهد که وافل به‌خوبی پف کند.

۵. در ظرف پخت وافل را خیلی زود باز نکنید

اگر وافل را با وافل‌ساز تهیه می‌کند، نیازی نیست در دستگاه را خیلی زود باز کنید. منتظر چراغ یا بوق اتمام کار دستگاه بمانید. علاوه بر این، باز کردن در دستگاه وافل‌ساز سبب می‌شود تا در انتهای کار، برای جدا کردن وافل با مشکل روبرو شوید و نیمی از آن در ته ظرف بچسبد. اگر دستگاه شما هیچ چراغ یا سیستمی برای اعلام هشدار ندارد یا اگر از تابه دوطرفه استفاده می‌کنید، در ظرف را زمانی باز کنید که دیگر بخاری از دستگاه یا ظرف خارج نشود.

۶. کره و شیره روی وافل را از قبل آماده کنید

همان‌طور که پیش‌تر هم در طرز تهیه وافل بیان شد، می‌توانید از کره، مربا یا شیره‌های مختلف روی وافل استفاده کنید. اما بهتر است آن‌ها را از قبل آماده کنید. مثلا کره را در دمای اتاق داشته باشید چراکه کره سرد روی وافل گرم هم به‌سرعت آب نمی‌شود و شکل نامناسبی به آن می‌دهد. این مورد برای مربا، عسل و شیره هم صدق می‌کند.

سوالات متداول در طرز تهیه وافل

حالا که به‌خوبی با طرز تهیه وافل با وافل ساز و بدون وافل ساز آشنا شدیم، در ادامه می‌خواهیم پاسخ برخی سوالات متداول در تهیه وافل را بیان کنیم:

روغن یا کره؛ کدام برای تهیه وافل مناسب‌تر هستند؟

از کره و روغن در طرز تهیه وافل استفاده می‌شود. کره طعم بهتری دارد اما باید ابتدا آن را آب کرد و همچنین، در دمای پایین‌تری نسبت به سایر دانه‌های روغنی (روغن گیاهی) بخار می‌شود و می‌سوزد. بنابراین، شاید کره عملکرد مناسبی در دستگاه‌های وافل ساز با دمای بالا نداشته باشد و موجب قهوه‌ای شدن روی وافل می‌شود.

کره یا روغن در طرز تهیه وافل

چه کار کنیم که وافل به ته ظرف نچسبد؟

اگر از وافل‌ساز‌های قدیمی یا تابه‌های گریل استفاده می‌کنید، باید به میزان مناسبی از کره برای چرب کردن ظرف استفاده کنید تا وافل شما به ظرف نچسبد. استفاده از قالب‌های وافل سیلیکونی هم که نچسب هستند، توصیه می‌شود. البته در برخی منابع پیشنهاد می‌شود که در زمان استفاده از قالب‌های وافل سیلیکونی هم از اسپری روغن کمک بگیرید.

آیا می‌توان از روغن زیتون برای چرب کردن قالب وافل استفاده کرد؟

با وجود این‌که روغن زیتون را هم می‌توان برای چرب کردن قالب وافل استفاده کرد اما گزینه‌های بهتری هم وجود دارد. جایگزین مناسب روغن زیتون، روغن کانولا است چراکه نسبت به روغن زیتون در دمای بالاتری می‌سوزد (دود می‌کند).

دیدگاه ها

    1. یاسمین عزیز خوشحالیم که این مطلب رو دوست داشتید. نوش جان!

    1. سلام سلینای عزیز،
      متاسفیم که این خبر بد را می‌شنویم. امیدواریم در نوبت بعدی وافل خوشمزه‌تری تهیه کنید. اگر مشکلی در مراحل تهیه داشتید ما را در جریان بگذارید.
      سپاسگزاریم.