طرز تهیه وافل بدون دستگاه در خانه و راحت و آسان

آسان
4 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

در مطالب پیشین «کتاب کاله» گفتیم که وافل چیست و طرز تهیه وافل را با دستگاه و بدون دستگاه هم بیان کردیم. گفتیم که وافل،‌ نوعی پنکیک طلایی‌رنگ و پنجره‌ای‌‌شکل است که بیرون آن ترد اما داخل آن پف‌کرده و نرم است. با توجه به طعم متعادل آن می‌توانید آن را شیرین یا شور تهیه کنید. با وجود این‌که تهیه وافل بسیار ساده است اما ممکن است دستگاه وافل‌ساز نداشته باشید و بخواهید طرز تهیه وافل خانگی بدون دستگاه را یاد بگیرید. برای همین در این مطلب سعی داریم طرز تهیه وافل بدون دستگاه را آموزش دهیم تا کسانی که وافل‌ساز ندارند هم بتوانند از این وعده دلچسب بهره ببرند. البته طرز تهیه وافل با اسنک ساز را هم در مطالب قبلی بیان کردیم.

مواد لازم در طرز تهیه وافل بدون دستگاه

  • آرد گندم یک پیمانه
  • نشاسته ذرت یک‌چهارم پیمانه
  • شکر ۱ قاشق غذاخوری
  • جوش شیرین یک‌چهارم قاشق غذاخوری
  • بیکینگ پودر نصف قاشق غذاخوری
  • نمک نصف قاشق چایخوری
  • شیر (از هر نوع) یک پیمانه
  • روغن مایع ( از هر نوع) یک‌چهارم پیمانه
  • وانیل مقدار بسیار کم

ابزارها و وسایل مورد نیاز در طرز تهیه وافل خانگی بدون دستگاه

یکی از گزینه‌هایی که برای آشنایی با طرز تهیه وافل بدون وافل ساز در اختیار دارید، تابه گریل و ساندویچ‌ساز است. با این دو ابزار، به‌راحتی می‌توانید طرز تهیه وافل خانگی بدون وافل ساز را یاد بگیرید یا حتی به دیگران نیز آموزش دهید. البته توجه داشته باشید که علاوه بر تابه یا ساندویچ‌ساز، به دو ظرف بزرگ، همزن و قلم‌موی سیلیکونی نیز احتیاج دارید. علاوه بر این، با مطالعه مطلب طرز تهیه وافل خانگی با گاز، فر و ساندویچ ساز تقریبا با هر ابزاری که دارید، می‌توانید وافل درست کنید.

طرز تهیه وافل بدون دستگاه

۱. اضافه کردن مواد خشک به ظرف

تمامی مواد خشک به غیر از جوش شیرین را داخل ظرف بریزید. جوش شیرین را در مرحله آخر و نزدیک زمان پخت اضافه می‌کنیم تا تاثیر آن کاهش پیدا نکند.

اگر تمایل داشته باشید، در این مرحله می‌توانید کمی پودر دارچین هم به مواد داخل ظرف اضافه کنید. بعد از اضافه کردن همه مواد، آن‌ها را الک کنید. الک کردن مواد خشک از گلوله شدن آن‌ها در زمان آماده‌سازی جلوگیری می‌کند. همه موارد با همزن به‌گونه‌ای هم بزنید که به صورت یکنواخت پخش شوند.

طرز تهیه وافل بدون دستگاه

۲. اضافه کردن مواد مایع به ظرف دوم

تمامی مواد مایع را به ظرف دوم اضافه کنید. ازجمله مراحل مهم در طرز تهیه وافل بدون دستگاه این است که مواد مایع را به‌خوبی هم بزنید. خمیر ایجاد شده نباید خیلی شل یا سفت باشد اما باید آن را سفت‌تر از خمیر پنکیک درست کنید.

۳. اضافه کردن مواد مایع به ظرف اول

خمیر اولیه مرحله قبل را به ظرف مواد جامد اضافه کنید. مخلوط را تا جایی هم بزنید که همه مواد، بافتی یکدست پیدا کنند و در این مرحله، جوش شیرین را نیز اضافه کنید.

اضافه کردن مواد طرز تهیه وافل خانگی بدون دستگاه

۴. استراحت خمیر

خمیر تهیه شده را به مدت ۵ دقیقه استراحت دهید.  همانطور که نباید از خمیر کهنه برای تهیه وافل استفاده کنیم، خمیر را نیز نباید بی‌درنگ بعد از تهیه به ظرف اضافه کنیم. اگر چند دقیقه به خمیر استراحت بدهید، وافل‌هایی پف‌کرده خواهید داشت.

استراحت خمیر وافل

۵. چرب کردن تابه

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، می‌توانیم به‌جای وافل‌ساز، از تابه گریل یا ساندویچ‌ساز نیز استفاده کنیم. در این مرحله باید تابه یا ساندویچ‌ساز خود را با روغن یا کره چرب کنید. البته اگر ظرف شما نچسب باشد، نیازی به چرب کردن ظرف نیست.

قبل از شروع به پخت وافل‌ها، ساندویچ‌ساز یا تابه گریل را به مدت چند دقیقه گرم کنید. گرم کردن در این مرحله باعث می‌شود تا پخت وافل‌ها به شکل صحیحی انجام شود. در این مرحله و بعد از استراحت خمیر و گرم شدن تابه، خمیر را به آرامی داخل تابه بریزید. سعی کنید خمیر را در اطراف ظرف به یک اندازه پخش کنید تا وافل‌هایی یک‌اندازه داشته باشید.

چرب کردن تابه گریل

۶. پخت وافل

در هفتمین مرحله از طرز تهیه وافل بدون دستگاه باید کمی صبر کنیم تا پخت وافل تکمیل شود. معمولا زمانی را بین ۵ تا ۸ دقیقه برای پخت وافل در نظر می‌گیرند. بسته به نوع حرارتی که برای ساندویچ‌ساز یا تابه استفاده کرده‌اید، این زمان متفاوت خواهد بود. به همین دلیل، بهتر است ابتدا همه خمیر را داخل تابه نریزید. چند وافل (بین ۱ تا ۳ عدد) را برای آزمایش کردن داخل تابه بریزید تا دما و زمان پخت آن مشخص شود. با این کار، زمان دقیق پخت وافل مشخص می‌شود و می‌توانید از آن برای پخت مواد باقی‌مانده استفاده کنید.

اگر از تابع گریل به‌جای ساندویچ‌ساز استفاده می‌کنید، باید بعد از ۲ تا ۳ دقیقه، وافل‌ها را برگردانید تا روی دیگر آن‌ها بپزد.

طرز تهیه وافل بدون دستگاه

زمانی که همه وافل‌ها آماده شدند، کمی بیشتر آن‌ها را روی حرارت حفظ کنید. با این کار، سطح بیرونی وافل، ترد می‌شود اما این کار را با احتیاط انجام دهید چراکه ممکن است وافل شما بسوزد یا خشک شود.

۷. اضافه کردن سس روی وافل

تا اینجا به‌خوبی با طرز تهیه وافل بدون دستگاه آشنا شدید. در مرحله آخر، وافل‌های شما آماده شده‌اند و می‌توانید به آن‌ها سس شکلات یا سس‌های مورد علاقه خودتان را به آن‌ها اضافه کنید که قبلا در کتاب کاله، طرز تهیه سس توت فرنگی و طرز تهیه وافل بیسکوییتی با بستنی را آموزش داده‌ایم.

مقایسه بین وافل‌ساز، ساندویچ‌ساز و تابه گریل

بی‌شک، ساندویچ‌ساز و وافل‌ساز، هردو شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند چراکه هردو به صورت دربسته وجود دارند. به همین دلیل است که نتیجه‌ای که از پخت وافل با ساندویچ‌ساز می‌گیریم، مشابه با وافل‌ساز است، یعنی وافل ما، از داخل، بافتی نرم و پف‌کرده دارد و بیرون آن، ترد است.

اگر از تابه گریل استفاده کنید، ظاهر وافل شما قدری با ظاهر اصلی آن متفاوت خواهد بود اما هرسه این وافل‌ها خوشمزه و دلچسب هستند. تصویر زیر، وافل تهیه شده در تابه گریل را نشان می‌دهد.

طرز تهیه وافل خانگی بدون دستگاه

نکات مهم در طرز تهیه وافل

تا اینجا طرز تهیه وافل بدون دستگاه را یاد گرفتیم. اما برای تهیه وافل خوشمزه، باید نکات مهمی را بلد باشیم تا با استفاده از آن‌ها، در نهایت وافل خوشمزه‌ای را برای خودمان یا دیگران تهیه کنیم.

اگر وافلی که تهیه کرده‌اید، کمی تر یا سفت باشد، به احتمال زیاد، جایی اشتباه کرده‌اید. فارغ از نوع دستور پختی که استفاده کرده‌اید، بهره‌گیری از اصولی که در ادامه آورده شده‌اند باعث می‌شود که در نهایت، وافل‌هایی داشته باشید که از بیرون، ترد و از داخل، پف کرده و نرم باشند.

روغن وافل

وافلی خوب است که روغن آن زیاد باشد. شاید باور نکنید اما اگر برای این کار از روغن مایع استفاده کنید، نتیجه بهتری نسبت به کره می‌گیرید. هرقدر خمیر نهایی چربی کمتری داشته باشد، وافل تردتری خواهید داشت. البته باید به این نکته اشاره کنیم که کره، طعم بهتری به وافل می‌دهد.

استفاده از سه ظرف برای تهیه وافل

در بسیاری از دستورهای پخت ازجمله همین طرز تهیه وافل بدون دستگاه که پیش‌تر بررسی کردیم، از ۲ ظرف برای وافل استفاده می‌کنیم. اما بهتر است ظرف سومی را هم در اینجا داشته باشیم. در فهرست زیر، به این ظرف‌ها اشاره کرده‌ایم.

  • یک ظرف برای مواد مایع (شامل زرده تخم‌مرغ)
  • یک ظرف برای مواد خشک
  • یک ظرف برای سفیده تخم‌مرغ و شکر

زدن سفیده تخم‌مرغ

سفیده تخم‌مرغ و شکر را آن‌قدر هم بزنید تا کاملا سفت شوند. در حقیقت، می‌‌خواهیم نوعی خامه زده شده درست کنیم. به همین دلیل باید تا جایی که می‌توانید، این ترکیب را هم بزنید. دلایل مختلفی برای این کار وجود دارند. نه‌تنها شکر نقش پایدار کننده دارد و سفیده تخم‌مرغ، خیلی سریع حل‌نمی‌شود بلکه شکر نوعی اصطکاک بوجود می‌آورد که آن را نرم می‌کند و اجازه می‌دهد در مراحل بعدی، استفاده از این ترکیب و انتقال آن ساده‌تر شود. در نهایت، همه هوایی که به هنگام هم زدن این ترکیب، وارد آن می‌کنید، سبب بهتر پف کردن وافل می‌شود.

استفاده از نشاسته ذرت

همان‌طور که در طرز تهیه وافل خانگی بدون دستگاه بیان کردیم، اگر برای تهیه وافل از کمی نشاسته ذرت کمک بگیرید، مانع از خیس ماندن وافل در انتهای کار می‌شود.

استفاده از جوش شیرین و بیکینگ پودر

سوالی که معمولا در طرز تهیه وافل بدون دستگاه یا با دستگاه بیان می‌شود این است که از جوش شیرین یا بیکینگ پودر، کدامیک استفاده کنیم. هردو این مواد نوعی مخمر هستند و سبب می‌شوند خمیر نهایی، پف کند. این‌که از کدام مخمر استفاده کنید، سیلقه شماست. جوش شیرین، طعمی ترش به آن می‌دهد و بیکینگ پودر، با مصرف این ماده ترش، پف بهتری ایجاد می‌کند.

گرم کردن دستگاه یا تابه

زمانی که مشغول هم زدن خمیر هستید بهتر است که دستگاه را نیز برای مدت ده دقیقه گرم کنید. با گرم کردن تابه و چرب کردن آن قبل از ریختن خمیر، وافل‌هایی با پخت و بافت مناسب خواهید داشت.

سوالات متداول در طرز تهیه وافل بدون دستگاه

حالا که نکات مهم در تهیه وافل را بیان کردیم، در ادامه می‌خواهیم به برخی از سوالات متداول پیرامون طرز تهیه وافل بپردازیم.

بهترین راه برای گرم کردن وافل چیست؟

پیشنهاد می‌کنیم وافل را دقیقا بعد از پخت مصرف کنید که بهترین طعم را داشته باشد. اما برای گرم کردن وافل بهتر است از فر یا توستر (آون توستر) استفاده کنید. البته از مایکروفر هم می‌توانید برای گرم کردن وافل استفاده کنید اما استفاده از فر، بافت و طعم بهتری را نتیجه می‌دهد. فر را از قبل با دمایی بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ درجه فارنهایت گرم کنید و وافل‌ها را برای ۲ تا ۴ دقیقه داخل آن قرار دهید. اگر از وافل منجمد استفاده می‌کنید، این زمان را دو برابر کنید.

آیا می‌توان برای صبحانه از وافل استفاده کرد؟

بله. علاوه بر این، اگر معده حساسی دارید می‌توانید طرز تهیه وافل غلات را یاد بگیرید. همچنین، برای شروع یک روز پرانرژی می‌توانید طرز تهیه وافل سیب زمینی را یاد بگیرید. از وافل حتی در میان‌وعده هم می‌توانید استفاده کنید. اگر رژیم کم‌کالری دارید، طرز تهیه وافل فلافل گیاهی را یاد بگیرید و در رژیم غذایی خود از آن بهره ببرید.

وافل برای صبحانه

دیدگاه ها