طرز تهیه وافل با دستگاه در سه سوت

آسان
2 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

اگر کتاب کاله را دنبال کرده باشید، می‌دانید که وافل چیست و طرز تهیه وافل بدون دستگاه را هم یاد گرفته‌اید. اما بهترین نتیجه را زمانی می‌گیرد که طرز تهیه وافل با دستگاه را بلد باشید. البته طرز تهیه وافل روی گاز هم ممکن است ازجمله دستورپخت‌های جذاب برای صبحانه باشد که طرز تهیه وافل غلات هم ازجمله آن‌ها است. اما در این مطلب، طرز تهیه وافل با دستگاه را آموزش می‌دهیم تا وافل‌هایی خوشمزه و پف کرده داشته باشید.

مواد لازم در طرز تهیه وافل با دستگاه

  • آرد همه‌منظوره دو پیمانه
  • شکر دو قاشق غذاخوری
  • بیکینگ پودر چهار قاشق چای‌خوری
  • نمک یک قاشق چای‌خوری
  • تخم مرغ دو عدد
  • شیر گرم یک‌ونیم پیمانه
  • کره (آب شده) یک‌سوم پیمانه
  • وانیل یک قاشق چای‌خوری

مراحل تهیه وافل با دستگاه

۱. تهیه خمیر وافل

طرز تهیه وافل با دستگاه

همان‌طور که ممکن است حدس زده باشید، اولین مرحله این است که خمیر وافل را تهیه کنید. این کار ممکن است در پنج دقیقه انجام شود.

در ظرفی بزرگ، همه مواد خشک را با یکدیگر مخلوط کنید.

در ظرفی دیگر، تخم‌مرغ‌ها را هم بزنید و مواد مایع را به آن‌ها اضافه کنید.

مواد مایع را به‌آرامی به مواد خشک اضافه کنید و تا رسیدن به خمیری یکدست، آن را هم بزنید.

۲. گرم کردن دستگاه از قبل

در این مرحله از طرز تهیه وافل با دستگاه و زمانی که خمیر را تهیه می‌کنید، بهتر است دستگاه وافل‌ساز را هم گرم کنید. بیشتر دستگاه‌های وافل‌ساز چراغی دارند که گرم شدن آن را نشان می‌دهد و زمانی که قالب‌ها به اندازه کافی گرم شود، چراغ آن روشن می‌شود.

۳. چرب کردن قالب وافل

چرب کردن وافل ساز

در دستگاه‌های جدید، نیازی نیست که حتما قالب‌ها را چرب کنید اما با این کار، وافل‌ها راحت‌تر از قالب جدا می‌شوند. برای چرب کردن دستگاه کافی است مقداری روغن مایع داخل قالب اسپری کنید یا قالب را با فرچه یا قلم‌موی سیلیکونی یا دست چرب کنید.

۴. ریختن خمیر در قالب

طرز تهیه وافل با دستگاه

در این مرحله باید خمیر را داخل قالب بریزید. برای هر وافل، سه‌چهارم پیمانه خمیر نیاز دارید. با این مقدار خمیر، وافل‌هایی با اندازه مناسب و نرم خواهید داشت که داخل آن‌ها هم پف‌کرده است.

البته هر دستگاهی ممکن است با دیگری متفاوت باشد. برای همین، در این مرحله از طرز تهیه وافل با دستگاه، ممکن است نیاز به کمی تغییر در میزان استفاده از خمیر داشته باشید. به طور معمول، سه‌چهارم پیمانه مقدار مناسبی است که قالب را به اندازه کافی پر می‌کند. اگر قالب را بیش از حد پر کنید، با بسته شدن در دستگاه، خمیر به بیرون می‌ریزد.

۵. پخت وافل

در آخرین مرحله از طرز تهیه وافل با دستگاه و زمانی که خمیر را داخل قالب ریختید، در دستگاه را ببندید. در حالت کلی، بعد از چهار تا شش دقیقه، پخت وافل انجام می‌شود و آماده مصرف است. اگر دوست دارید، وافلی طلایی‌رنگ داشته باشید، بعد از چهار دقیقه دستگاه را خاموش کنید و اگر می‌خواهید، رنگ وافل شما طلایی-قهوه‌ای باشد، زمان شش دقیقه برای آن مناسب است.

بعد از این زمان، وافل‌ها باید به‌سادگی از قالب جدا شوند. توجه داشته باشید که بهترین زمان مصرف وافل، بعد از پخت آن است و باید آن را گرم سرو کنید. همچنین، می‌توانید از کره و سس‌های مختلف مانند سس توت فرنگی در زمان سرو وافل بهره بگیرید. گاهی بستنی و خامه شکلاتی هم گزینه‌های مناسبی به‌شمار می‌آیند.

دستگاه وافل ساز

ترفندهای جالب در مورد تهیه وافل

تا اینجا با طرز تهیه وافل با دستگاه آشنا شدید و دیدید که چقدر راحت می‌توانید وافل‌هایی خوش‌طعم تهیه کنید. اما اگر می‌خواهید با ترفندهای جالب در طرز تهیه وافل با دستگاه‌ آشنا شوید، در ادامه همین مطلب، نکات مهمی را بیان می‌کنیم.

اجازه ندهید وافل‌ها سرد شوند

وافل‌های سرد، مانند قبل دیگر جذاب و خوش‌طعم نیستند. برای این‌که با چنین مشکلی روبه‌رو نشوید، بهتر است وافل‌ها را داخل یک آون توستر قرار دهید تا گرم بمانند و در زمان مصرف، همچنان گرم سرو شوند. البته دمای توستر را باید در کمترین حد خود نگه‌ دارید تا وافل‌ها بیش از اندازه خشک نشوند. اگر توستر ندارید، می‌توانید آن‌ها را داخل دستمال حوله‌ای بپیچید تا حرارت خود را تا زمان سرو حفظ کنند.

درِ دستگاه وافل‌ساز را باز نکنید

در زمان تهیه وافل با دستگاه باید صبر و حوصله فراوانی داشته باشید تا نتیجه دلخواه حاصل شود. به همین دلیل، تا پایان زمان پخت وافل، در دستگاه را باز نکنید. از یک زمان‌سنج استفاده و به آن اعتماد کنید.

وافل‌ها را فریز کنید

گاهی ممکن است بیش از مقدار مورد نیاز خود وافل تهیه کرده باشید. نیازی نیست که باقی وافل‌ها را دور بریزید. وافل‌های اضافی را داخل کیسه فریزر یا کیسه زیپ‌دار قرار دهید و سپس از فریزر برای نگهداری آن‌ها کمک بگیرید. با این کار می‌توانید تا ۳ ماه آن‌ها را استفاده کنید. برای استفاده مجدد کافی است آن‌ها را در توستر قرار دهید و گرم کنید.

به بخار دستگاه وافل‌ساز توجه کنید

اگر دستگاه شما نشانگر مخصوص ندارد، باید به بخار خروجی از دستگاه توجه کنید. وافل‌ها زمانی آماده می‌شوند که دیگر بخاری از دستگاه خارج نشود.

دستگاه وافل ساز

سوالات متداول در طرز تهیه وافل با دستگاه

تا اینجا، طرز تهیه وافل با دستگاه را یاد گرفتید و با برخی نکات مهم آن هم آشنا شدید. در ادامه، به برخی از سوالات متداول در طرز تهیه وافل با دستگاه می‌پردازیم.

مدت زمان پخت وافل با دستگاه چقدر است؟

زمان پخت وافل به خود دستگاه و حجم خمیر استفاده شده بستگی دارد. برای پخت وافل با وافل‌ساز معمولا بین ۴ تا ۶ دقیقه زمان نیاز است.

به غیر از وافل، چه چیزهایی می‌توان با وافل‌ساز تهیه کرد؟

به غیر از وافل‌ می‌توانید پیتزا، براونی، انواع نان، پنیر گریل شده و غذاهایی مشابه را تهیه کنید.

دیدگاه ها