طرز تهیه تخم مرغ عسلی و زمان مناسب برای پخت آن

طرز تهیه تخم مرغ عسلی
آسان
۱ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

یکبار سفیده‌اش آبدار می‌ماند و یکبار دیگر زرده‌اش بیش از اندازه سفت می‌شود؟ فکر می‌کنید پختن تخم مرغ عسلی که یکی از ساده‌ترین غذاهای حاضری است نباید به چنین چالشی برایتان تبدیل شود؟ درست فکر می‌کنید!

تخم مرغ عسلی واقعا یکی از ساده‌ترین غذاهایی است که می‌تواند روی میز شما قرار بگیرد؛ اما به شرط آنکه چند ریزه‌کاری ساده را در مورد تهیه کردنش بدانید. قبل از اینکه ادامه دستور را بخوانید، به این نکات توجه کنید:

الف. سعی کنید تخم‌مرغ‌هایی از یک نوع و اندازه انتخاب کنید. اندازه تخم‌مرغ و نوع آن در زمان پخت و شدت پخت آن تاثیر دارد. در ضمن بهتر است که تخم‌مرغ‌ها را تک به تک عسلی کنید.

ب. نیم ساعت قبل از عسلی کردن تخم‌مرغ آن را از یخچال خارج کنید تا دمای محیط را به خود بگیرد. این نکته بسیار مهم است، زیرا اگر تخم‌مرغ سرد باشد، زمان پخت آن احتمالا فرق خواهد کرد. مخصوصا در صورتی که بخواهید آن را بلافاصله داخل آب جوش قرار بدهید، سطح تخم‌مرغ هم ترک می‌خورد.

ج. چندان تفاوتی ندارد که تخم‌مرغ را ابتدا در آب سرد بیندازید تا آب جوش بیاید یا اینکه آب را بجوشانید و بعد تخم‌مرغ را اضافه کنید. تخم‌مرغ از بیرون به داخل پخته می‌شود، بنابراین در صورت استفاده از آب سرد، چون تخم‌مرغ زمان بیشتری در آب است ممکن است سفیده آن کمی بیش از اندازه بپزد. دستور این مطلب با استفاده از آب سرد ارایه می‌شود.

ما طرز تهیه تخم مرغ عسلی به ساده‌ترین روش را با شما درمیان می‌گذاریم تا دیگر نه سفیده تخم‌مرغتان آبدار بماند و نه زرده‌اش از حالت عسلی خارج شود.

مواد لازم برای تهیه تخم مرغ عسلی

  • تخم مرغیک تا چهار عدد
  • نمکبه مقدار لازم
  • قابلمه کوچکیک عدد
  • آببه مقدار لازم

طرز تهیه تخم مرغ عسلی

مرحله اول

یک قابلمه یا ظرف کوچیک انتخاب کنید سپس داخل آن مقداری آب بریزید، در حدی که وقتی داخل آن تخم مرغ می‌اندازید، روی آن را آب گرفته باشد، بنابراین بیش از حد ظرف را پر از آب نکنید.

مرحله دوم

قابلمه حاوی آب و تخم مرغ را روی حرارت زیاد قرار دهید تا آب داخل قابلمه به جوش آید. شما باید زمان پخت را از بعد از به جوش آمدن آب درون قابلمه در نظر بگیرید.

بعد از اینکه آب به جوش آمد و شروع به قل خوردن کرد، حرارت را به قدری کم کنید تا آب ریز ریز قل بخورد.

مرحله سوم

به محض این که آب داخل قابلمه جوش آمد، تایمر را تنظیم کنید. از روی ساعت وقت نگیرید، برای داشتن یک تخم مرغ عسلی، بهترین کار این است که تایمر را تنظیم کنید تا بفهمید دقیقا تخم‌مرغ چه زمانی آماده است. البته یادتان نرود که برای تهیه تخم‌مرغ آبپر باید زمان بیشتری را درنظر بگیرید.

مرحله چهارم

مدت زمانی که تخم‌مرغ را باید عسلی کنید، بستگی به این دارد که قرار است آن را کنار چه ماده غذایی دیگری سرو نمایید.

به عنوان نمونه، اگر می‌خواهید زرده کاملا روان و مایع باشد تا با قاشق آنرا بردارید یا به صورت دیپ استفاده شود، زمان را بین 4 الی نهایت 5 دقیقه قرار بدهید.

اگر بخواهید زرده کمی سفت‌تر باشد اما همچنان تا حدودی حالت مایع هم در آن مشاهده شود، که برای سرو کنار سالاد مناسب است، زمان را بین 6 الی نهایت 7 دقیقه قرار بدهید. در این حالت، بلافاصله بعد از اتمام زمان عسلی شدن، تخم‌مرغ را از ظرف خارج کرده و داخل کاسه‌ای که قبلا از آب سرد پر شده غوطه‌ور کنید. به این ترتیب فرایند پختن درجا قطع شده و می‌توانید پوست تخم‌مرغ را بگیرید.

اگر تخم‌مرغتان بزرگتر از اندازه معمول بود 30 ثانیه به فرایند عسلی شدن اضافه کنید.

-مجددا تاکید می‌کنیم که این زمان‌ها بسته به درجه حرارت تخم‌مرغ، جوش امدن صحیح آب، جنس تخم‌مرغ و ابعاد آن می‌تواند کمی متفاوت هم باشد.

مرحله پنجم

اگر تخم‌مرغ های عسلی عالی می‌خواهید، بهتر است که بیش از چهار تا تخم‌مرغ را همزمان با این روش درست نکنید و بعد از چند بار تمرین، وقتی مهارت لازم را پیدا کردید نسبت به عسلی کردن چند تخم‌مرغ اقدام کنید.

مرحله ششم

وقتی که زمان به پایان رسید، به کمک یک قاشق سوراخ‌دار تخم مرغ را از آب جوش خارج کنید. بهتر است که یکی دو بار این روش را امتحان کنید تا بدانید دقیقا چه زمانی برای داشتن زرده‌ای مطابق با میل شما عالی است.

اگر چند قطره آب لیمو را در دقایق پایان جوشیدن در آب بریزید، پوست تخم‌مرغ راحت‌تر کنده می‌شود.

مرحله هفتم

حالا تخم مرغ را برای مدتی بین ۳۰ تا ۶۰ ثانیه زیر شیر آب سرد بگیرید. تخم مرغ عسلی شما آماده است. نوش جان!

دیدگاه ها

    1. سلام علی گرامی
      از بابت تجربه ناخوشایند شما متاسفیم و ممنونیم که با ما به اشتراک گذاشتید. لطفا مجددا به دستور مراجعه کنید، دستور بروزرسانی شده است.