طرز تهیه نیمرو به هشت روش برای سلیقه های مختلف

طرز تهیه نیمرو به روش های مختلف
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

درست است که وقتی اسم نیمرو به گوشتان می‌خورد اولین کلمه‌ای که به ذهنتان می‌رسد، سریع و آسان است؛ اما در واقع نیمرو را می‌توانید به روش‌های مختلف تهیه کنید. کافی است کمی زمان بیشتری بگذارید و مقداری خلاقیت چاشنی آشپزیتان کنید. در ادامه مطلب طرز تهیه و پخت چند نیمرو که قبلا در کتاب کاله منتشر کرده‌ایم، این‌بار با هم روش‌های متفاوتی از تهیه نیمرو را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

تهیه نیمرو ساده

طرز تهیه نیمرو ساده

ساده‌ترین راه تهیه تخم مرغ سرخ شده یا نیمرو این است که تخم مرغ را به سادگی در روغن سرخ کنید. این مدل مناسب استفاده به عنوان صبحانه چه به تنهایی، چه همراه با بیکن است.

مواد لازم برای تهیه نیمرو ساده

  • تخم مرغ دو عدد
  • روغن به مقدار لازم
  • نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه نیمرو ساده

برای تهیه نیمرو، ابتدا در یک ماهیتابه مناسب به تعداد تخم‌مرغ‌هایتان، روغن بریزید و اجازه دهید روغن کمی داغ شود سپس تخم‌مرغ را در آن بشکانید. منتظر بمانید تا یک روی تخم‌مرغ کمی سرخ شود. بعد از این که یک رویش سرخ شد سریعا آن را برگردانید و اجازه دهید روی دیگرش هم سرخ شود.

نکاتی برای تهیه نیمرو ساده

نیمروی ساده خود را می‌توانید بعد از ریختن در ماهیتابه هم بزنید تا زرده و سفیده با هم اندکی مخلوط شوند.

اگر دوست دارید نیمروی شما کاملا بپزد، بهتر است تخم‌مرغ‌ها را قبل از ریختن در ماهیتابه در ظرفی بشکنید و خوب هم بزنید و سپس آن را در ماهیتابه بریزید تا سرخ شود.

اگر دوست دارید تمام نکات و رازهای پخت تخم مرغ را بدانید می‌توانید مطلب همه رازهای پخت تخم مرغ را در کتاب کاله مطالعه کنید.


تهیه نیمرو عسلی

طرز تهیه نیمرو عسلی

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که دوست دارند تخم‌مرغشان عسلی باشد، یعنی خیلی نپزد، می‌توانید نیمرو عسلی را هم امتحان کنید.

مواد لازم برای تهیه نیمرو عسلی

  • تخم مرغ دو عدد
  • روغن به مقدار لازم
  • نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه نیمرو عسلی

برای تهیه نیمرو عسلی باید ابتدا، در یک تابه برحسب تعداد تخم‌مرغتان، مقداری روغن بریزید و اجازه دهید، داغ شود. سپس تخم‌مرغ را در تابه بشکانید. دقت کنید در این روش نباید تخم‌مرغ را هم بزنید.

بهتر است برای تخم مرغ عسلی آن را حدود یک تا دو دقیقه بپزید و در حین پختن مدام از ته ماهیتابه مقداری روغن داغ روی تخم‌مرغ بریزید. این مدل از نیمرو را نیاز نیست برگردانید تا دو رویش سرخ شود. تخم مرغ عسلی شما به همین راحتی آماده شد. نوش جان!

نکاتی برای تهیه نیمرو مجلسی عسلی

اگر می‌خواهید برای مهمانی یا مجالستان نیمرو سرو کنید. خوب است نیمرو عسلی را انتخاب کنید. فقط کافی است برای مجلسی کردن آن، اندکی خلاقیت به خرج دهید و مثلا آن را در قالب‌هایی که به اشکال مختلف در بازار موجود است، سرخ کنید یا در تزیین آن از سبزیجات مختلف استفاده کنید.


تهیه نیمرو پفکی

طرز تهیه نیمرو پفکی

نیمرو پفکی یکی از خوشمزه‌ترین نیمروهایی است که می‌توانید بخورید. فقط بهتر است برای پختش از فر استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه نیمرو پفکی

  • تخم مرغ دو عدد
  • روغن به مقدار لازم
  • پنیر پارمسان به مقدار لازم
  • نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه نیمرو پفکی

اگر می‌خواهید تخم‌مرغ سرخ شده‌تان شکل پفکی داشته باشد باید ابتدا فرتان را روشن کنید و اجازه دهید تا دمای ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد کمی گرم شود. همزمان روی سینی فرتان را با کاغذ روغنی بپوشانید. سفیده تخم‌مرغ‌تان را از زرده جدا کنید. سپس سفیده را آنقدر هم بزنید که کف کند.

بعد پنیر پارمسان را اضافه کنید، فقط حواستان باشد که پنیر را باید خیلی آرام روی سفیده کف‌کرده بریزید والا کف تخم مرغ از بین می‌رود.

حالا مخلوط سفیده و پنیر را روی سینی فر که کاغذ روغنی روی آن گذاشتید، بریزید و وسطش را با قاشق خالی کنید و زرده تخم مرغ را داخل آن حفره بریزید بعد سینی فر را در مرکز آن بگذارید و اجازه دهید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بپزد. حاصل کارتان یک تخم مرغ ابری شکل است که می‌توانید با لذت تمام بخورید. نوش جان!


تهیه نیمرو با عسل

طرز تهیه نیمرو با عسل

یکی از روش‌های متفاوت سرو نیمرو همراه کردن آن با عسل است. در این روش علاوه بر کالری تخم مرغ، کالری عسل هم به غذایتان اضافه می‌شود. در ادامه با هم طرز تهیه نیمرو با عسل را مرور می‌کنیم:

مواد لازم برای تهیه نیمرو با عسل

  • تخم مرغ دو عدد
  • روغن به مقدار لازم
  • عسل به مقدار لازم

طرز تهیه نیمرو با عسل

برای تهیه نیمرو با عسل کافی است درست مثل طرز تهیه نیمرو ساده، ابتدا روغن را در ماهیتابه بریزید و اجازه دهید خوب داغ شود سپس تخم‌مرغ را در آن بریزید و روی هر تخم‌مرغ را عسل بریزید و بعد مقداری نمک بزنید. حدود ۲ تا ۳ دقیقه اجازه دهید تا زمانی که سفیده تخم‌مرغ جا بیفتد بپزد.
بلافاصله با نان سرو کنید.


تهیه نیمرو با سیب زمینی

اگر زمان بیشتری برای پخت غذا دارید، خوب است نیمرویتان را با سیب زمینی کامل کنید. برای تهیه نیمرو با سیب زمینی سرخ شده کافی است سیب‌زمینی را سرخ کرده و بعد تخم‌مرغ را رویش بشکانید.

مواد لازم برای تهیه نیمرو با سیب زمینی

  • تخم مرغ دو عدد
  • روغن به مقدار لازم
  • سیب زمینی به مقدار لازم
  • نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه نیمرو با سیب زمینی

برای تهیه تخم مرغ با سیب زمینی باید ابتدا سیب زمینی‌های خود را یا به صورت نگینی خرد کنید یا به شکل رایج برای سرخ کردن برش دهید و سرخ کنید.

بعد از آن‌که سیب‌زمینی کامل سرخ شد، نوبت اضافه کردن تخم‌مرغ‌هاست. تخم مرغ مورد نیاز را در یک ظرف بشکانید و خوب هم بزنید و بعد آن را روی سیب‌زمینی سرخ شده که کف ماهیتابه پخش کرده‌اید بریزید. حالا اجازه دهید تخم مرغ روی سیب زمینی خودش را بگیرد و بپزد. بعد از حدود هفت دقیقه، نیمرو سیب زمینی شما آماده است. نوش جان!


تهیه نیمرو آب پز

طرز تهیه نیمرو آب پز

نیمرو آب پز یا بهتر است بگوییم نیمرو بدون روغن، نوعی نیمروی رژیمی است. اگر می‌خواهید روغن مصرف نکنید این سبک طبخ نیمرو قطعا به کارتان می‌آید.

مواد لازم برای تهیه نیمرو آب پز

  • تخم مرغ دو عدد
  • آب به مقدار لازم
  • سرکه سیب دو قاشق
  • نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه نیمرو آب پز

برای تهیه نیمرو بدون روغن باید در یک ظرف مناسب که گود است، مقداری آب بریزید و اجازه دهید بجوشد و سپس دو قاشق سرکه سیب یا سرکه معمولی را اضافه کنید. بعد نوبت آن است که تخم مرغ را در ظرفی بشکانید، حواستان باشد که زرده و سفیده با هم قاطی نشود. حالا آب جوش و سرکه را هم بزنید تا حالت گردابی بگیرد و تخم مرغ را در درون گرداب آب بریزید و اجازه دهید سفیده تخم مرغ سفت شود سپس به آرامی تخم مرغ را از آب جوش خارج کنید. نیمرو آب پز یا همان نیمرو بدون روغن شما آماده است. نوش جان!

 


تهیه نیمرو با رب

نیمرو با رب

یکی از خوشمزه‌ترین نیمروها، نیمرو با رب است. برای تهیه این نوع نیمرو باید رب و تخم‌مرغ داشته باشید.

مواد لازم برای تهیه نیمرو با رب

  • تخم مرغ دو عدد
  • روغن به مقدار لازم
  • رب به مقدار لازم
  • نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه نیمرو با رب

برای تهیه نیمرو با رب باید ابتدا تابه را با کمی روغن داغ کنید و سپس رب را بریزید و خوب تفت دهید. بعد از این‌که رب خوب سرخ شد، تخم‌مرغ‌ها را بدون این که هم بزنید روی گوجه بشکانید و درب تابه را بگذارید تا نیمروی ربتان آماده شود. بعد از گذشت کمتر از ۱۰ دقیقه، نیمروی خاص شما آماده است. نوش جان!


تهیه نیمرو با پیاز

تهیه نیمرو با پیاز

درست مثل تهیه نیمرو با سیب زمینی، باید پیاز را سرخ کنید و نیمرویتان را رویش درست کنید.

مواد لازم برای تهیه نیمرو با پیاز

  • تخم مرغ دو عدد
  • روغن به مقدار لازم
  • پیاز به مقدار لازم
  • نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه نیمرو با پیاز

برای تهیه نیمرو با پیاز ابتدا باید پیاز را نگینی خرد کرده، در روغن سرخ کنید و یا از پیاز سرخ شده آماده استفاده کنید. بعد از این‌که پیازتان خوب سرخ شد، نوبت آن است که تخم‌مرغ‌تان را روی پیاز سرخ‌شده بشکنید و درب تابه‌تان را ببندید تا تخم‌مرغ خودش را بگیرد. بعد از ۵ دقیقه نیمرو با پیاز داغ شما آماده است. نوش جان!

نکات مهم برای طرز تهیه نیمرو

تهیه نیمرو کار ساده‌ای است اما نکات مهمی دارد که دانستن آن به شما کمک می‌کند نیمرویتان همیشه خاص باشد. در ادامه برخی از نکات مهم در تهیه نیمرو را با هم مرور می‌کنیم:

به دمای محیط رساندن تخم مرغ

یکی از نکات مهم برای استفاده تخم مرغ در غذاها چه نیمرو باشد، چه هر غذای دیگر، این است که تخم‌مرغ را قبل از پخت حتما از یخچال خارج کنید و مدتی در دمای محیط بگذارید تا به دمای محیط برسد.

دمای مناسب تهیه و پخت تخم مرغ

زمان پخت تخم مرغ بسته به این‌که طرفدار زرده‌های آبدار یا خوب پخته شدید هستید، متفاوت است. برای داشتن نیمرو عسلی باید آن را حدود یک تا دو دقیقه سرخ کنید و در حین پختن هم آن را با روغن داغ بپزید (به این صورت که با قاشق از روغن موجود بردارید و روی تخم‌مرغ بریزید). برای داشتن تخم‌مرغ نیمرو خیلی نرم هم باید حدود یک دقیقه آن را سرخ کنید و بپزید، سپس برگردانید و طرف دیگر را حدود ۳۰ ثانیه بپزید. برای تخم‌مرغ نیمروی متوسط پخت، که زرده‌ای نرم اما آبدار خواهد داشت، پس از برگرداندن به مدت یک دقیقه تخم مرغ را بپزید. اگر یک دقیقه دیگر هم ادامه دهید تخم‌مرغتان خیلی سفت یا کاملا پخته خواهد شد.

انتخاب ماهیتابه مناسب برای سرخ کردن نیمرو

برای این که یک نیمرو بدون دردسر داشته باشید بهتر است از ماهیتابه‌های نچسب برای تهیه نیمرویتان استفاده کنید. بهترین نوع ماهیتابه برای تهیه نیمرو ماهیتابه تفلن یا چدنی است. اما اگر به این نوع ماهیتابه دسترسی ندارید حتما روغن را به قدر کافی داغ کنید و مقداری نمک در آن بپاشید تا تخم مرغ به ماهیتابه نچسبد.

تخم مرغ را باید با کره بپزید یا روغن؟

در نهایت، نکته مهم دیگر در تهیه تخم مرغ نیمرو این است که حتی اگر ماهیتابه نچسب داشته باشید باز هم باید آن را خوب چرب کنید تا تخم‌مرغتان طعم خوبی داشته باشد. برای این کار شما دو گزینه کره یا روغن را پیش‌رو دارید.

کره برای تهیه نیمرو: همه ما می‌دانیم که کره طعم فوق‌العاده‌ای دارد و واقعیت هم این است که کره انتخاب خوبی برای تهیه نیمرو است به شرطی که مقدار زیادی از آن استفاده کنید. با این حال، کره دارای غلظت بالایی از چربی‌های اشباع‌شده است، بنابراین اگر رژیم خاصی دارید که لازم است مصرف چربی‌تان را کنترل کنید این گزینه مناسب شما نیست.

استفاده از انواع روغن برای نیمرو: به مصرف روغن زیتون روی آورید. سرخ کردن تخم مرغ در روغن زیتون جایگزین مناسبی برای کره است. یکی دیگر از روغن‌های پر طعم و مفید برای نیمروی شما روغن نارگیل است. روغن نارگیل نقطه دود بالایی دارد، بنابراین هنگام سرخ کردن عالی است. هنگام سرخ کردن تخم مرغ، روغن نارگیل تصفیه‌نشده هم می‌تواند گزینه دیگری باشد اما اگر هیچ‌کدام از این روغن‌ها دم‌دستتان نیست، همان روغن مایع کارتان را راه می‌اندازد.

از همه این نکات و روش‌های تهیه انواع نیمرو که بگذریم، شاید هم‌چنان بخواهید تخم مرغ آبپز بخورید. ما بهترین روش تهیه تخم مرغ آب پز را در کتاب کاله برایتان آماده کرده‌ایم.

دیدگاه ها