طرز تهیه املت با گوجه رنده شده به سبک قهوه خانه – فوری و آسان

املت قهوه خانه ای
آسان
4 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

املت همیشه یکی از صبحانه‌های بسیار محبوب در رژیم غذایی ما ایرانی‌ها بوده که تهیه آن هم کار بسیار ساده‌ای است. اما همین املت ساده انگار همیشه در قهوه‌خانه طعم و مزه دیگری می‌دهد. قبلاً در کتاب کاله طرز پخت املت قهوه خانه ای و طرز تهیه املت با رب گوجه را مرور کرده بودیم و دیدیم که به راحتی در خانه هم می‌توان همان املت باکیفیت را درست کرد. حالا قرار است با آموزش طرز تهیه املت با گوجه رنده شده به سبک قهوه خانه تمام نکات و فوت و فن آن را یاد بگیریم. پس بدون معطلی آستین‌ها را بالا بزنید، گاز را روشن و تابه را روی آن گرم کنید تا صبحانه‌ای بی‌نظیر و خوشمزه داشته باشید.

مواد لازم برای تهیه املت با گوجه رنده شده

  • کره آب‌ شده ۴ قاشق غذاخوری
  • پیاز ۱ عدد
  • سیر ۴ حبه
  • زردچوبه ۱ قاشق چای‌خوری
  • پودر فلفل قرمز ۱ قاشق چای‌خوری
  • پودر زیره ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • گشنیز ۱۰ گرم
  • گوجه‌فرنگی رنده‌شده ۴۰۰ گرم
  • گوجه‌فرنگی گیلاسی ۸ عدد
  • آب ۱۲۵ میلی‌لیتر
  • سرکه بالزامیک ۱ قاشق چای‌خوری
  • تخم‌مرغ ۸ عدد
  • نمک به مقدار لازم
  • پودر فلفل سیاه به مقدار لازم
  • جعفری خردشده به مقدار لازم

طرز تهیه املت با گوجه رنده شده

۱. تفت دادن پیاز

برای شروع کار یک عدد پیاز سفید را به شکل خلالی و نازک خرد کنید (البته اگر قبلاً مطلب فواید پیاز و پیاز کاراملی را خوانده‌اید و از این نوع پیاز در اختیار دارید، پیشنهاد می‌شود ۲ قاشق غذاخوری از آن را به جای پیاز تفت داده استفاده کنید). تابه را روی حرارت متوسط گرم کرده و کره آب شده را به آن اضافه کنید. پیازها را تا جایی که سبک شوند تفت دهید. مرتب حرارت را کنترل کنید تا کره نسوزد.

۲. اضافه کردن ادویه

سیر، همه ادویه‌ها و گشنیز خردشده را اضافه کنید و هم بزنید. این مرحله از پخت املت با گوجه رنده شده اهمیت زیادی دارد و بهتر است اجازه دهید حدود دو دقیقه مواد تفت داده شوند تا عطر آن‌ها آزاد شود. مخلوط را مرتب هم بزنید تا سیر نسوزد.

۳. اضافه کردن گوجه رنده شده

سپس گوجه‌فرنگی رنده شده را اضافه کنید، مخلوط را هم بزنید و چند دقیقه دیگر تفت دهید. گوجه‌فرنگی‌های گیلاسی را نصف کرده و سپس ۱۲۵ میلی‌لیتر آب اضافه کنید و هم بزنید. هنگامی که مخلوط شروع به حباب زدن کرد، حرارت را کم کنید تا به آرامی بپزد و هر از گاهی هم به آن بزنید. زمانی که گوجه گیلاسی‌ها نرم شدند و مخلوط شبیه سس شد، سرکه بالزامیک را اضافه کنید و با نمک و فلفل مزه‌دار کنید. با افزودن سرکه بالزامیک نتیجه‌ای شگفت‌انگیز خواهید داشت. مطمئن باشید این کار قرار نیست در طعم اصیل و سنتی املت تغییری ایجاد کند.

۴. اضافه کردن تخم‌مرغ

در این مرحله می‌توانید تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی جداگانه کمی هم بزنید و بعد به مخلوط اضافه کنید. اما برای به دست آوردن یک املت خوش‌طعم قهوه‌خانه‌ای پیشنهاد می‌شود حتماً تخم‌مرغ‌ها را داخل سس بشکنید. برای این کار لازم است با قاشق چوبی حفره‌های کوچکی در مخلوط ایجاد کنید. سپس تخم‌مرغ‌ها را یکی یکی داخل آن بشکنید. البته بهتر است با نگاهی به مطلب تشخیص تخم مرغ سالم حتما از فاسد نبودن آن‌ها مطمئن شوید در غیر این صورت تمام زحمات شما تا اینجا بر باد می‌رود!

۵. پخت املت با گوجه رنده شده

در تابه را بپوشانید و بسته به میزانی که ترجیح می‌دهید زرده تخم‌مرغ‌ها سفت شوند، حدود ۵ تا ۷ دقیقه روی حرارت ملایم بپزید. پس از پخته شدن تخم‌مرغ‌ها به دلخواه، حرارت را خاموش کنید. در این مرحله با ملایمت تخم‌مرغ‌ها را داخل سس هم بزنید تا املت یکنواخت و یک‌دست شود. نمک و فلفل سیاه را به میزان دلخواه اضافه کنید و مقداری جعفری خردشده روی آن بریزید.

املت با گوجه رنده شده

راز املت قهوه خانه ای با گوجه

یک املت خوش‌طعم فقط با استفاده از مواد اولیه تازه تهیه می‌شود. به همین دلیل بهتر است برای تهیه این املت حتماً از گوجه‌فرنگی رنده‌شده استفاده کنید. البته در صورتی که فرصت کافی نداشتید می‌توانید از کنسرو گوجه‌فرنگی هم استفاده کنید. در این صورت بهتر است گوجه‌ها را کمی بیشتر بپزید و در حین پخت، با کمک یک قاشق آن‌ها را کاملاً له کنید.

گوجه رنده شده

البته اگر با کمک مطلب طرز تهیه سس گوجه فرنگی از شب قبل این سس را برای تهیه پیتزا آماده کرده بودید، می‌توانید از باقیمانده آن برای پخت املت هم استفاده کنید. به طور کلی بهتر است برای جلوگیری از آبکی شدن املت اجازه دهید رطوبت گوجه‌ها در هنگام پخت کاملاً تبخیر شود.

املت گوجه رژیمی

املت وعده‌ای دلچسب است و از آنجا که خواص تخم مرغ را بررسی کرده بودیم، می‌توان به آن لقب صبحانه‌ای سالم و مقوی داد اما افرادی که رژیم غذایی دارند همیشه باید مراقب ارزش غذایی وعده‌ها باشند. برای تهیه املت با گوجه رژیمی کافی است با نگاهی به طرز تهیه گوجه فرنگی کبابی از این نوع گوجه در طبخ آن استفاده کنید. گوجه کبابی را بدون روغن کمی تفت دهید و مطابق دستور اصلی مواد دیگر را به آن اضافه کنید. بهتر است املت رژیمی را با کره گیاهی بپزید.

دورچین املت قهوه خانه ای

املت یک وعده محبوب در سراسر جهان است و هر کشور و فرهنگ غذایی، آن را به سبک خاص خودش طبخ و سرو می‌کند. قبلاً در مطلب طرز تهیه املت فرانسوی و طرز تهیه املت یونانی این موضوع را بررسی کرده بودیم. املت قهوه‌خانه‌ای سنتی در ایران به طور معمول همراه پیاز، فلفل سبز، ریحان و لیموترش و البته نان داغ و یک استکان چای خوش‌رنگ مصرف می‌شود.

طرز تهیه املت با گوجه

دیدگاه ها