میزان کلسیم مورد نیاز کودک در سنین مختلف چقدر است؟

کلسیم برای کودکان

تنها هشت سال بی‌توجهی کافی است تا فرزندتان با عوارض جبران نشدنی کمبود کلسیم درگیر شود. محققان می‌گویند افرادی که در هشت سال ابتدایی عمرشان به اندازه کافی کلسیم دریافت نکرده‌اند، در معرض ابتلا به پوکی استخوان در بزرگسالی قرار می‌گیرند. اگر نگران پوسیدگی زودهنگام دندان‌های فرزندتان هستید و می‌ترسید که استخوان‌هایش آنطور که باید رشد نکنند، این مطلب را بخوانید. ما همه آنچه که باید در مورد کلسیم مورد نیاز کودک بدانید را با شما درمیان می‌گذاریم.

چرا کلسیم مهم است؟

کودک شما برای داشتن استخوان‌های محکم و دندان‌های سالم، به کلسیم نیاز دارد. این ماده معدنی، به سلامت سیستم عصبی و عملکرد بهتر عضلات هم کمک می‌کند و در انعقاد خون و فعال کردن آنزیم‌هایی که مواد غذایی را به انرژی تبدیل می‌کنند نقش بازی می‌کند. حدود ۹۹ درصد کلسیم بدن در استخوان‌ها و دندان‌ها ذخیره می‌شود و از آنجا که وضعیت استخوان‌های کودکان در سنین رشد مدام تغییر می‌کند، تامین نیاز بدن آنها به این ماده معدنی بیش از اندازه اهمیت دارد.

کودک شما به چه میزان کلسیم نیاز دارد؟

  • از یک تا سه سالگی: هر روز ۷۰۰ میلی‌گرم
  • از چهار تا هشت سالگی: هر روز ۱۰۰۰ میلی‌گرم

نکته: نیازی نیست که فرزندتان هر روز دقیقا همین میزان کلسیم دریافت کند. او می‌تواند در یک روز میزان بیشتری از این ماده معدنی را به بدنش برساند و در روز دیگر کمتر کلسیم مصرف کند. نکته مهم در مورد تامین کلسیم مورد نیاز کودک این است که در طول چند روز، میانگین مصرف کلسیم او به اندازه گفته شده باشد.

بهترین منبع کلسیم چیست؟

هیچ تردیدی وجود ندارد که فراورده‌های لبنی از بهترین منابع تامین کلسیم مورد نیاز بدن هستند. از شیر گرفته تا ماست و پنیر، همگی مقدار فراوانی از کلسیم را در خود جا داده‌اند، اما جالب اینجاست که بدانید مصرف لبنیات تنها راه تامین نیاز بدن کودکان به کلسیم نیست.

برای مثال کودک شما می‌تواند ۷۰۰ میلی‌گرم کلسیم مورد نیاز بدنش را با چنین ترکیبی تامین کند:

نصف فنجان ماست همزده ( حدود ۲۰۰ میلی‌گرم)، نصف فنجان ماست میوه‌ای (حدود ۱۵۰ میلی‌گرم)، نصف فنجان شیر (۱۵۰ میلی‌گرم)، نصف فنجان پنیر چدار ( حدود ۱۰۰ میلی‌گرم)، دو برش نان سبوس‌دار ( حدود ۵۰ میلی‌گرم)، یک چهارم فنجان اسفناج پخته شده ( حدود ۵۰ میلی‌گرم).

کلسیم برای جذب شدن در بدن کودک، حتما نباید با چربی همراه شود. اما بد نیست بدانید که مصرف چربی‌های سالم تاثیر خوبی را بر رشد کودک می‌گذارد. کودکان کمتر از دو سال، باید بخش قابل توجهی از کالری مورد نیاز بدنشان را با مصرف چربی‌های مفید تامین کنند و در این دوره، تغذیه آنها با لبنیات پرچرب اهمیت زیادی دارد. اما اگر نگران اضافه وزن کودکتان هستید، می‌توانید بعد از دو سالگی لبنیات نیم چرب یا کم‌چرب را هم به رژیم غذایی روزانه‌شان اضافه کنید.

کلسیم مورد نیاز کودک

چطور می‌تواند به اندازه کافی کلسیم دریافت کند؟

  • بسیاری از والدین همیشه نگران کمبودهای تغذیه‌ای فرزندانشان هستند و فکر می‌کنند که کودکشان به اندازه نیاز بدنش کلسیم دریافت نمی‌کند. اگر شما هم یکی از آنها هستید، با توجه به این نکات احتمال کمبود کلسیم در بدن فرزندتان را پایین بیاورید:
  • مصرف بیشتر مواد غذایی حاوی کلسیم را جدی بگیرید. به بهانه‌های مختلف به غذاها و نوشیدنی‌های فرزندتان شیر اضافه کنید. سوپ شیر گزینه خوبی به نظر می‌رسد و حتی می‌توانید فرزند عشق شکلاتتان را با آماده کردن یک لیوان شیر شکلات خانگی خوشحال کنید.
  • حتما در مورد تاثیر مصرف ویتامین D بر جذب کلسیم شنیده‌اید و می‌توانید که تامین ویتامین D بدن به تامین کلسیم هم کمک می‌کند. پس به جای شیر معمولی از شیر غنی شده استفاده کنید که نه تنها کلسیم فراوانی دارد، بلکه میزان ویتامین D آن هم بیشتر از شیرهای معمولی است.
  • با شیر و ماست دسر آماده کنید. ماست میوه‌ای خانگی، سس‌های سالادی که با ماست آماده می‌شوند، پنکیک‌هایی که در تهیه‌شان از شیر استفاده شده و اسموتی‌هایی که با شیر و ماست حاضر می‌شوند را در برنامه غذایی کودکتان جا دهید.
  • سعی کنید آبمیوه‌هایی که برای کودکتان می‌خرید را از میان گزینه‌های غنی‌شده با کلسیم انتخاب کنید.
  • تامین نیاز بدن به کلسیم در بارداری اهمیت زیادی دارد. اما گذشته از آن، باید مراقب ابتلای فرزندتان به کمبود کلسیم مادرزادی باشید.
  • مراقب تامین نیاز فرزندتان به ویتامین D باشید و در صورت لزوم با توجه به تجویز پزشک از مکمل‎‌های ویتامین D کمک بگیرید. مجموع ویتامین D مورد نیاز کودکتان در هر روز باید حدود ۶۰۰ واحد بین‌المللی باشد.

اگر بیش از اندازه کلسیم دریافت کند چه می‌شود؟

مصرف بیش از اندازه کلسیم مشکلاتی مثل سنگ کلیه یا رسوب کلسیم را به همراه می‌آورد. اما متخصصان می‌گویند بعید است که فرزندتان با یک رژیم غذایی سالم بیش از اندازه کلسیم دریافت کند. از نظر متخصصان کودکان یک تا هشت ساله نباید در هر روز بیشتر از ۲۵۰۰ میلی‌گرم کلسیم به بدنشان برسانند و البته طبیعی است که با یک رژیم غذایی معمولی، میزان کلسیم دریافتی کودک از این میزان فراتر نخواهد رفت.

دیدگاه ها