آشنایی کامل با باربیکیوی کره ای و فوت و فن پخت و سرو آن

باربیکیوی کره ای در خارج از این کشور

چه طرفدار سادگی سریال‌های کره‌ای باشید و چه هوادار کی‌پاپ، بعید است که هوس یکبار امتحان کردن غذاهای کره‌ای به سرتان نزده باشد. شما تنها نیستید! غذاهای کره‌‎ای اینروزها هواداران بسیاری در سراسر جهان دارند و واقعیت این است که طعم‌شان با ذائقه ما ایرانی‌ها هم سازگار است. این غذاهای آسیایی طرفداران زیادی را به خود جلب کرده‌اند، اما پیدا کردن رستورانی که باربیکیوی کره ای درجه یکی در آن سرو شود آسان نیست. اگر امتحان کردن روش‌های مختلف آشپزی شما را سر ذوق می‌آورد، پیشنهاد می‌کنیم کمی بیشتر درباره این باربیکیو بدانید و خودتان برای درست کردنش دست بکار شوید.

فرهنگ غذایی کره‌ جنوبی بر محوریت انواع گیاهان و ترشیجات قرار داشته و گوشت به طور سنتی ماده اصلی تشکیل دهنده خوراک‌های کره‌ای نبوده است. چرایی این فقر مصرف گوشت به جغرافیای کره باز می‌گردد. قسمت‌های زیادی از مساحت کره جنوبی کوهستانی است و زمین قابل توجهی را برای دامداری در اختیار قرار نمی‌داده است. حتی آن میزان زمین قابل کشت و رویش گیاه نیز برای تولید برنج و سایر گیاهان استفاده می‌شود. در نتیجه، گوشت به طور طبیعی، ماده غذایی بوده که در دسترس نبوده، بسیار گران قیمت بوده و تنها در سفره پادشاهان و اعیان جا داشته است.

غذا در رستوران کره ای
تصویر، میز باربیکیوی کره‌ ای رابا انواع گوشت و اجاقی در وسط نشان می‌دهد.

بعد از تغییر سیاست‌های حاکمان کره جنوبی و روی آوردنشان به تعامل با دنیا و باز کردن درهای کشور رو به اقتصاد آزاد، فرهنگ غذایی کره جنوبی هم دستخوش تغییرات عمیقی شد. همگام با رونق اقتصاد این کشور و تبدیل شدنش به کشوری ثروتمند و مرفه، حالا باربیکیوی کره ای نه فقط داخل مرزهای این کشور؛ بلکه در سراسر دنیا در حال شیوع پیدا کردن است. در واقع، می‌توان اینگونه ادعا کرد که فراوانی گوشت به عنوان اصلی‌ترین ماده غذایی تشکیل دهنده باربیکیو، موجب رونق رستوران‌های کی بی بی (K.B.B) شده است. کره‌ای ها به آماده‌سازی و مصرف غذاهای پر خرج‌تر، جدید، سرشار از گوشت قرمز و ماهی عادت کرده‌اند.

جغرافیای کره همچنان اجازه استقلال در تولید گوشت را نمی‌دهد و گوشت باربیکیوی کره ای از ایالات متحده تامین می‌شود؛ گوشت گاو، خوک، مرغ و حتی غذاهای دریایی در مقادیر بسیار بالا از آمریکا وارد می‌شوند.

اجزای تشکیل‌دهنده باربیکیوی کره ای

رایحه گوشتی که روی ذغال پخته، و طعم دودی به خود گرفته و حسابی چرب شده بنیان باربیکیوی کره ای را تشکیل می‌دهد. بنابراین، هرچند که شما می‌توانید از گزینه‌های تمام گیاهی و گریل سبزیجات هم برای باربیکیو استفاده کرده و آن را تبدیل به دورهمی‌ای وگان کنید، اما طرفداران این مدل بسیار کم هستند. چه بخواهید باربیکیوی کره‌ ای را همراه دوستان و عزیزانتان امتحان کنید و یا یک قدم جلوتر بروید و در مهمانی بعدی همه را به صرف خوراک‌های گوشتی کره‌ای دعوت کنید خوب است اجزای این نوع غذا را بشناسید.

گوشت

باربیکیو کره‌ ای شامل انبوهی از گوشت‌های برش خورده به شیوه‌های خاص است که هم ضخامت متفاوتی دارند و هم به لحاظ روش آماده‌سازی و اینکه متعلق به کدام بخش از بدن حیوان باشند با هم فرق دارند. بعضی از این انواع گوشت باید مزه‌دار شوند و بعضی را می‌توان صرفا با نمک صرف کرد. اما این اطلاعات را از کجا باید دانست؟

از جمله رایج‌ترین انواع پروتئین‌هایی که در باربیکیو کره‌ ای مصرف می‌شود گوشت گاو و خوک است. بسته به اینکه گوشت متعلق به کدام قسمت از بدن حیوان باشد می‌توان آن را صرفا با نمک و ادویه آغشته کرده و گریل کرد، یا اینکه ابتدا مدتی مزه‌دارش کرده و بعد کباب کرد.

در باربیکیوی کره ای مزه گوشت گاو اهمیت زیادی دارد. مانند بسیاری از دیگر انواع روش‌های پخت استیک، برش‌های اصلی گوشت غالبا با کمترین مقدار استفاده از ادویه و نمک، گریل می‌شوند. قسمت‌هایی که به لحاظ بافت سخت‌تر باشند قبل از گریل شدن ابتدا مزه‌دار می‌شوند.

گالبی (Galbi – دنده‌های کوتاه) و بولگوگی (که معمولاً از برش‌های نازک گوشت راسته، دنده یا سینه به دست می‌آید)، رایج‌ترین قسمت‌هایی هستند که مزه‌دار می‌شوند. برای مزه‌دار کردن هر دوی این برش‌ها، از ترکیبی ترش و شیرین استفاده می‌شود که پایه آن را سس سویا می‌سازد. البته ترکیب مرینیت را سبک و حجم آن را کم می‌گیرند تا بر گوشت غلبه نکند. سایر مواد تشکیل‌دهنده این مرینیت عبارت است از نان تست، روغن کنجد، گلابی آسیایی، شکر قهوه ای و میرین ژاپنی (Mirin).

مزه دار کردن گوشت با مرینت کره ای
مزه‌دار کردن بعضی از گوشت‌ها در باربیکیوی کره‌ ای رایج است.

هنگام خرید گوشت گاو برای درست کردن گالبی یا بولگوگی در مهمانی خانگی باربیکیوی کره ای ، دنبال برش‌هایی بگردید که برای گریل کردن در خانه مناسب هستند. مثلا برای گالبی، دنده‌های کوتاهی مناسب است که به شیوه برش طولی فلانکن ( Flunken Cut- اندکی بیشتر از نیم سانت ضخامت با تکه‌ای از استخوان در میان هر برش از گوشت) آماده شده باشند، اما به خاطر داشته باشید که این برش‌ها خیلی سریع کباب می‌شوند و برای اینکه بوی ذغال بگیرند، حرارت باید بسیار بالا باشد، بنابراین نیاز به گریل ذغالی دارید.

اگر دنده‌های کوتاه با برش فلانکن پیدا نکردید، یا اگر تکه‌های ضخیم‌تر گوشت گاو را ترجیح می‌دهید، باز هم می‌توانید گالبی درست کنید. به عنوان نمونه، گالبی را حتی می‌توان از قطعات استیک بدون استخوان تهیه کرد که به شکل نواری برش خورده‌اند.

برای تهیه بولگوگی حواستان باشد که نباید از گریل معمولی برای آن استفاده کنید، مگر اینکه توری کباب‌پزی با قطر حفره‌های کوچک داشته باشید تا از ریختن قطعات خرد شده کوچکتر گوشت به داخل گریل جلوگیری کنید، در غیر این صورت بهتر است بولگوگی را در تابه‌ای روی اجاق گاز خود بپزید.

سِسام (Ssam): کاهو و برگ گیاه پِریلا

سبزیجات پهن برگی که برای پیچیدن گوشت و لقمه کردن آن استفاده می‌شوند سسام نام دارند. در کنار حجم زیاد پروتینی که در چند وعده از طریق مصرف گوشت کبابی به بدن می‌رسد، مصرف سبزیجات راهی است تا نوعی تعادل بین مواد غذایی ایجاد شود.

فینیشینگ‌های سسام

همراه با سِسامجانگ (Ssamjang) و گوشت‌های کبابی، باید انتظار مجموعه‌ای از فینیشینگ‌ها را سر میز داشته باشید که روی لقمه‌هایتان بپاشید. فلفل سبز کره‌ای برش خورده، حبه‌های سیر و پیازچه، همراه با دانه‌های کنجد برشته شده از جمله فینیشینگ‌ها هستند.

سبزیجات در باربیکیوی کره ای
سسام همان کاهو و برگ‌های پریلاست که برای پیچیدن دور گوشت استفاده می‌شود.

بانچان (Banchan)

بانچان اصطلاحی کلی برای مخلفات جانبی کوچکی است که همراه با هر وعده غذایی کره‌ای مصرف می‌شود. این مسئله در مورد باربیکیو هم صادق است؛ به این صورت که برای جلوگیری از خستگی ناشی از خوردن غذای یکنواخت گوشتی، انواع دورچین‌ها را کنار آن سرو می‌کنند تا تنوع ایجاد شود.

بانچان شامل سبزیجات ترشی و تخمیری، از جمله همه انواع کیمچی است. سبزیجات ترشی انداخته مانند شاهی یا اسفناج؛ آنچوی (ماهی کیلکای) خشک سرخ شده و املت رول هم دیگر انواع آن هستند. یک ترفند برای جذاب‌تر کردن مزه گوشت گریل این است که تکه‌های بزرگ کیمچیِ ناپا Napa را هم روی گریل بریزید و همراه گوشت مصرف کنید.

برنج

برنج یکی از اجزای اصلی هر وعده غذایی در کره است. البته در باربیکیو، برخلاف بیشتر وعده‌های غذایی، نقش برنج مکمل است. زیرا در باربیکیو، گوشت است که در کانون توجه قرار می‌گیرد.

نوشیدنی‌ها: آبجو، سوجو (Soju)، مکگئولی (Makgeolli)

با این همه نمک، گرما و گوشتی که موقع صرف باربیکیو سر میز است، برای پایین دادن این حجم سنگین پروتئین نیاز به مقدار زیادی نوشیدنی دارید. از این لحاظ، باربیکیوی کره ای ترکیبی از غذا و بار نوشیدنی است. چون دهان بزاق زیادی ترشح کرده و تشنه می‌شوید، سر کشیدن دو یا سه دور انواع نوشیدنی طبیعی است.

علاوه بر این، عمل نوشیدن در فرهنگ کره، یک فعالیت جمعی است و آداب خاص خود را دارد:

  • قبل از اینکه برای خودتان نوشیدنی بریزید، ابتدا باید برای دیگران بریزید (بر اساس سن و ترتیبات خاص دیگر).
  • اگر میزبان برای شما نوشیدنی می‌ریزد، باید لیوانتان را با دو دست نگه دارید.
  • اگر قرار است همه با هم به سلامتی هم بنوشند، شما نیز باید با آنها هماهنگ باشید.  

باربیکیو همراه با نوشیدنی، سرگرم‌کننده است. البته حواستان باشد چون به دفعات انواع گوشت را برایتان سرو می‌کنند، و شما نیز به دفعات خواهید نوشید، باید محتوا و حجم نوشیدنی مصرفی را بسنجید و سبک نگه دارید.

خورش یا سوپ

در مراسم کباب‌خوری به شیوه کره‌ای، انواع خورش/سوپ نیز حاضر است. معمولا موقعی خورش/ سوپ را صرف می‌کنند که چند دور گوشت گبابی خورده شده باشد و افراد کم‌کم احساس سنگینی کنند.

سوپ سبزیجات کره ای
در باربیکیوی کره‌ای، سر کشیدن سوپ برای کم کردن از سنگینی معده انجام می‌شود.

تجربه باربیکیو کره‌ ای در سه مکان متفاوت

مکان این تجربه‌های سه‌گانه که نقل خواهیم کرد، محله کِی تاون (K-town) شهر نیو مالدِن در انگلستان است. می‌خواهیم ماجرای سه باربیکیوی کره ای را دنبال کنیم که هر کدام سعی می‌کنند برای مشتریانشان محیطی خاص را فراهم کنند. بنابراین، نوع مشتریان، دکوراسیون محل، کیفیت گوشت، آشپزخانه، قیمت و تکنیک‌های آماده‌سازی و برش و نگهداری گوشت، کلاس کاری پیشخدمت‌ها در هر کدام متفاوت است.

حتی اگر کره‌ای نباشید هم از گذراندن زمان در چنین باربیکیویی لذت می‌برید، ولی دانستن نحوه ترکیب گوشت‌ها با چاشنی‌ها و سبزیجات و اینکه از کدام قسمت گوشت، انتظار چه مزه‌ای را می‌توانید داشته باشید نیاز به تجربه دارد. در این قسمت می‌خواهیم راجع به انواع گوشت به کره‌ای، اتیکت خوردن گوشت‌های مختلف و چگونگی سفارش دادن در رستوران باربیکیو صحبت کنیم.

باربیکیوی کره ای سلف سرویسی (بوفه)

حتی در باربیکیوی ارزان قیمت هم گزینه‌ها فراوان است و به چند ده مدل گوشت می‌رسد. از جمله برش‌هایی که از قسمت‌های مختلف گاو آنگوس سیاه (Black Angus) تهیه می‌شود. نقطه تمایز این باربیکیو ادعایی است که مبنی بر سرو گوشت تازه تنها در همان روز دارد. یک موضوع مهم در مورد گوشت باربیکیو هم اینکه هنگام و بعد از برش خوردن گوشت خام تا زمانی که سر میز بیاید، رنگ و مزه آن به سرعت تغییر می‌کند. باربیکیوهایی از این دست ارزان هستند، مثلا با پرداخت حدود ۲۵ دلار می‌توانید هر اندازه که بخواهید گوشت میل کنید.

اینجا آشپز خود شمایید! در باربیکیوی کره ای اجاق کوچکی به شکل فرورفته وسط میز کار گذاشته شده است تا انواع گوشت‌هایی را که به ترتیب سر میز می‌آورند به اندازه دلخواه گریل کرده و میل کنید.

باربیکیوی کره ای سلف سرویس
باربیکیوی کره‌ ای سلف سرویس یا بوفه ارزان‌ترین مدل است.

برش‌های گوشت عموما بسیار نازک هستند، بنابراین اگر حواستان نباشد خیلی سریع بیش از حد می‌پزند و سفت می‌شوند. میزان آبدار و نرم بودن گوشت بسته به سلیقه خودتان است. چیزی که لذت این نوع باربیکیو را دو چندان می‌کند گزینه‌های بسیار زیادی است که برای ترکیب مزه انواع گوشت‌ها با چاشنی‌ها و سس‌های دورچین دارید.

انواع اتیکت‌های رفتاری در باربیکیوی کره ای

هنگام حضور در مراسم صرف غذا در کره جنوبی، سن افراد و مهمان یا میزبان بودنشان باعث می‌شود تا رفتارهای خاصی سر میز انجام شود که مشابه قوانین غذا خوردن در رستوران کره‌ای است. این اتیکت‌ها خودش را هنگام ریختن و صرف نوشیدنی، آماده کردن باربیکیو و تقسیم آن بین افراد سر میز، و در قالب کلمات و اصطلاحات خاص برای خطاب کردن افراد نشان می‌دهد.

اولین اتیکت در مورد نوشیدنی است. در یک جمع، جوان‌ترین فرد از نظر سنی وظیفه دارد تا برای باقی میهمانان نوشیدنی بریزد. نوشیدنی رایج نوعی نوشیدنی الکی سنتی کره‌ای است که عموما از برنج تهیه می‌شود. شیوه صحیح نگاه داشتن لیوان از طرف مهمانان آن است که دستهایشان را دو طرف لیوان بگیرند و به حالت درخواست برای نوشیدنی نگه دارند تا میزبان لیوانشان را پر کند.

البته، در صورتی که مهمانان بزرگتر از میزبان باشند، میزبانی که نوشیدنی می‌ریزد باید با خم کردن سر و دست و چشم دوختن به پایین و تواضع این کار را انجام بدهد. هرچند در تعاملات جوانان با همدیگر این شیوه فرق دارد و بسته به فاصله افراد از هم نحوه ریختن هم می‌تواند غیررسمی‌تر باشد.

اما اگر فردی که نوشیدنی را تقسیم می‌کند، نسبت به بقیه بزرگتر باشد، این مهمان است که باید مودبانه با خم کردن سر و جلو گرفتن لیوان از او تقاضا کند. کره‌ای ها قبل از نوشیدن اصطلاح  jjan را استفاده می‌کنند که معادل «به سلامتی» است. باز هم فردی که جوان‌تر است هنگام نوشیدن رویش را از دیگران برمی‌گرداند، زیرا در فرهنگ سنتی کره اگر شخص این کار را انجام ندهد نشانه بی‌احترامی به بزرگترها و گستاخی او در نگاه کردن به دیگران است.

نوشیدنی در باربیکیوی کره ای
نوشیدنی در فرهنگ غذایی کره‌ای، بهانه‌ای برای معاشرت بیشتر است.

از اصطلاحات مورد استفاده کره‌ای‌ها هنگام حضور با دوستان در باربیکیو می‌توان به دُونگزانگ dongsaeng اشاره داشت، یعنی برادر کوچک که برای اشاره به خواهر یا برادر کوچکتر دوست و یا هر شخص کوچکتر به طور کلی هم استفاده می‌شود. برای خطاب کردن افراد دیگری که سن‌شان از شما بالاتر است (اگر گوینده مرد باشد)، از کلمه هیُونگ hyung استفاده می‌شود. در عین حال، کلمه دونگزانگ در صورتی که توسط زنان نسبت به مردان سر میز استفاده شود معنی چندان مثبتی ندارد. زنان یا دقیق‌تر دختران جوان، خطاب به مردی که میزبانی را به عهده دارد از کلمه اُپّا oppa استفاده می‌کنند که دلالت بر خوش‌مشربی و جنتلمن بودن او می‌کند. دوستان متولد یک سال هم چینگو chingu نامیده می‌شوند.

اتیکت دیگر در مورد این است که چه کسی وظیفه آماده کردن و پختن گوشت را به عهده دارد. کار پخت گوشت‌ها با استفاده از انبرک برای برگرداندن و قیچی مخصوص برش گوشت به قطعات مختلف انجام می‌شود. باز هم در یک جمع، فرد جوان‌تر باید به رسم ادب و نشانه توجه به مهمان‌ها کار برگرداندن گوشت‌ها و آماده کردنشان را برای هر نفر به عهده بگیرد. این کار نیاز به مهارت و سرعت و دقت دارد، زیرا ورقه‌های نازک و چربی‌دار گوشت خوک خیلی سریع آب می‌شوند.

روش صحیح پخت گوشت این است که هر طرف را یک بار برگردانید. اما در باربیکیوی کره ای می‌توان از پیشخدمت نیز درخواست کرد تا نظارت بر آماده‌سازی گوشت را انجام بدهد. سیستمی که به این منظور در نظر گرفته شده ساده است. کافی است زنگی را که گوشه میز و مقابلتان قرار دارد فشار بدهید تا شماره میز شما، روی شمارشگر مخصوصی روشن شود و پیشخدمت به سمت شما بیاید.

همچنین برای صدا زدن پیشخدمت از کلمه یُوگیُو yeogiyo استفاده می‌شود، یعنی«ببخشید، یک لحظه تشریف بیارید اینجا»، اما حالت نادوستانه‌تری که از طرف مشتریان ناراضی از تاخیر یا سرویس استفاده می‌شود، جُوگیُو یا چُوگیُو jeogiyo است که معادل «هی با تو هستم، یه سر بیا اینجا» معنی می‌دهد.

سرو غذای کره ای
در رستوران باربیکیوی کره‌ ای می‌توانید از پیشخدمت هم درخواست کنید تا گوشت را بپزد.

برای خوردن گوشت به سه شکل می‌توانید عمل کنید. مثلا با استفاده از چاپ‌استیک و به صورت ساده، یا با آغشته کردن گوشت به انواع سس‌ها و چاشنی‌ها، و یا همراه با مقداری کیمچی یا هر سبزی و ترشی دیگری. روش چهارم، خوردن گوشت و سالاد با هم است. در این روش، چند تکه گوشت را روی یک دسته سبزیجات خام چیده و سپس با کمک چاپستیک هر تکه را همراه مقداری سبزی لای برگ‌های کاهو یا پریلا ریخته و لقمه می‌کنند.

گذشته از برگ کاهو و پریلا، ممکن است چیزی مشابه کاغذ روغنی را هم مشاهده کنید که به شکل دایره‌ای برش خورده است. اینها در واقع کاغذ برنجی هستند که مانند سبزی از آنها هم برای پیچیدن گوشت استفاده می‌کنند. کره‌ای‌ها حتی ترب سفید را نیز به دایره‌های بسیار نازک برش زده و برای استفاده جهت ساخت لقمه به کار می‌برند.  

باربیکیویِ ترکیبیِ بار و باربیکیو

تفاوت این مکان با قبلی در این است که بار و باربیکیو کنار هم در فضایی بزرگ و مدرن قرار دارند. همه نوع گوشتی در آن پیدا می‌شود و به یک نسبت، برای غذا خوردن با خانواده و دوستان هر دو مناسب است. کیفیت گوشت ارائه شده در این مکان باکیفیت‌تر از باربیکیوی بوفه‌ای است. گوشت را از چند شرکت مختلف تهیه می‌کنند و افراد مسئول برش زدن قطعات مختلف گوشت، به یکدستی و ارائه گوشتی با ابعاد و ضخامت یکسان توجه دارند. هرچه باشد زیبایی یکی از اصول آشپزی کره‌ای است.

در این نوع باربیکیو می‌توانید نسخه‌های مختلفی از یک برش یکسان را ببینید. به عنوان مثال، هم شکل ساده و هم شکل اسپایسی گوشت‌ها یافت می‌شوند. می‌‎توانید انتظار ابتکارات خاصی مثل فوندوی پنیر را هم کنار غذا داشته باشید. آغشته کردن تکه‌های گوشت با فوندوی پنیر ابتکاری مدرن است که به مذاق خوش می‌آید.

گوشت مزه دار کره ای
در باربیکیوی کره‌ ای ترکیبی، باربیکیو و بار کنار هم قرار دارند.

از آیتم‌های دیگر، بولگوگی یا «گوشت آتشین»، برش‌هایی نازک و مزه‌دار شده، اغلب از گوشت گاو است که آن را روی باربیکیو کباب می‌کنند. همراه کردنش با تخم مرغ آب‌پزی که زرده آن به صورت پوره عرضه می‌شود ترکیب جالبی است. می‌توانید با چاپستیک یک تکه از بولگوگی را با مقداری زرده تخم‌مرغ بردارید و بخورید.

بعد از این ضیافتِ گوشتی یک کاسه سوپ سر بکشید و نگران صدای هورت کشیدن هم نباشید. زیرا در فرهنگ غذایی کره هورت کشیدن سوپ و خورش بی‌ادبی تلقی نمی‌شود. همچنین انجام بازی‌هایی مثل تایتانیک (Titanic) سر میز بین دوستان رایج است.

باربیکیوی لوکس کره‌ای  

سومین تجربه، مربوط به باربیکیویی باکلاس است که زنان پیشخدمتش، لباس سنتی کره‌ای به تن و آرایش مو و صورت قدیمی دارند. سرآشپزها لباس مخصوص به تن می‌کنند و تفاوت عمده‌شان با دیگر مکان‌ها، علاوه بر قیمت بالاتر چند صد دلاری و دکور شیک‌تر و گلدان‌های گل ارکیده، گوشت تازه تازه است. منظور از تازگی، حفظ درجه حرارت یکنواخت در محیط برش زدن گوشت است تا از کیفیت یکسان رنگ، مزه و طعم گوشت برای همه اطمینان حاصل شود.

در رستوران‌های لاکچری انواع اختصاصی برش گوشت را می‌توان دید. مثلا برشی به نام Flower Meat را در نظر بگیرید. این گوشت، رگه‌های چربی متوازنی دارد که ظاهری مثل سنگ مرمری بی‌نقص به آن می‌بخشد. هرچند عمده گوشت مصرفی در باربیکیو گوشت قرمز است، اما در اصل محدودیتی برای سرو گوشت دریایی وجود ندارد.

باربیکیو کره ای لوکس
رستوران‌های لوکس باربیکیو کره‌ای، دقت خاصی در برش زدن گوشت و تزیین آن دارند.

تکه‌های سفید گوشت ماهی سی بس (Seabass) روی سطحی پوشیده از پیاز سفید حلقه شده سرو می‌شود و سس تند قرمز فلفل را هم روی آن پخش می‌کنند که طرفداران خاصی دارد. البته پخت ماهی در آشپزخانه انجام می‌شود و آن را آماده سر میز می‌آورند. بدون هر نوع استخوان و یا تیغ. طبق اتیکت خوردن غذا در رستوران کره‌ای، گوشت مرمری کبابی را لای سبزیجات و برگ کاهو پیچیده و یک باره داخل دهان می گذارند. سوپی که در این رستوران شیک سرو می‌شود هم مفصل‌تر از قبلی است. اساسا نوعی کاسرول از حیوانات دریایی، همراه رشته و سبزیجات به اضافه رب و ادویه‌جات است. از جمله جانورانی که در این سوپ پیدا می‌کنید، اختاپوس، خرچنگ، صدف و ماهی است.

باربیکیو کره ای در آمریکا: تجربه‌ای ترکیبی

به لحاظ چیدمان مکان، رستوران باربیکیوی کره ای در آمریکا می‌تواند معماری و مبلمانی شبیه نیمکت‌های یُغور با روکش‌های قرمز و قهوه‌ایِ چرم مصنوعی داشته باشد تا دو یا سه نفر در هر نیمکت، کنار هم دور یک میز مستطیل شکل بنشینند. قبل از خوردن باربیکیو،  Jalmukesumneda می‌گویند یعنی «من می‌خواهم امروز خوب غذا بخورم». اگر بخواهید سالاد را هم همراه باربیکیوی میل کنید، بایستی مقداری از آن را با چاپستیک برداشته و در ظرفتان بریزید. سپس روی بستر شکل گرفته از سالاد، چند تکه گوشت کبابی قرار بدهید و آن را همراه با کاغذ برنجی با چاپستیک برداشته و میل کنید.

از آنجا که در آمریکا آزادی در همه چیز و از جمله صرف غذا به شیوه ابداعی شخصی هم وجود دارد، تغییر اتیکت غذای معمول در کشورهای مبدا نیز رایج است. مثلا، می توانید سالاد سبزیجات را با ترشی خیار یا کیمچی هم ترکیب کنید. در واقع وجود سبزیجات و سالاد کنار گوشت، انتخابی سالمتر برای کسانی است که دغدغه کاهش وزن یا چاق نشدن را دارند. بانچان‌های کنار غذا یک جورهایی مجانی هستند و جز غذا حساب می‌شوند، نه آپشنی اضافه و امکان متعادل‌سازی انواع طعم‌های موجود سر میز را فراهم می‌کنند.

در مورد سس‌ها، از سس سویا که محبوب‌ترین و واجب‌ترین آیتم سر میز غذای کره‌ای است گرفته، تا سس روغن کنجد و حتی نمکِ چایِ سبز پیدا می‌شود. همچنین، گوشت ها هم با سس‌ها و چاشنی‌های مختلفی مزه‌دار می‌شوند. به عنوان نمونه، گوشت شکم خوک به صورت ساده، مزه‌دار شده با میسو (Miso)، خوابانده شده در مزه سیر، از جمله این مرینیت‌ها هستند.

باربیکیوی کره ای در امریکا
باربیکیوی کره‌ ای در آمریکا می‌تواند دستورالعمل مصرف متفاوتی داشته باشد.

به طور کلی، در باربیکیوی کره ای تلاش می‌شود تا گوشت تا حد ممکن آبدار و ترد باشد، بنابراین نهایتا یک الی دو بار آن را روی حرارت برمی‌گردانند. وقتی گوشت شروع به پس دادن چربی می‌کند، زمان مناسب برگرداندن فرا رسیده است، اصطلاحا در این موقع می‌گویند وقتی اشک گوشت درآمد آن را برگردانید. همچنین بعضی از انواع گوشت مانند گوشت شکم خوک بهتر است بدون سس خاصی و صرفا با افزودن نمک مصرف شود، زیرا سس در این مورد مزه اصلی گوشت را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

حتی امعا و احشای حیوانات نیز در باربیکیو کره ای جای دارند و این از یک عادت قدیمی و رایج غذایی در آسیا برمی‌آید که خوردن روده بزرگ و کوچک در آن رایج است. تازه خوردن استخوان سر میز هم عادی است. همینطور از جمله اتیکت‌های صرف غذا در باربیکیوی کره‌ ای این است که اگر میزبان مرد است و خانم‌هایی در جمع حضور دارند، او میزبانی را به عهده بگیرد. یعنی کار نظارت بر پخت گوشت و تقسیم کردنش را بین افراد انجام بدهد، چون میزبانی توسط زنان معمول نیست.

در حین صرف باربیکیو ممکن است که سینی یا توری‌ای که روی اجاق قرار دارد به مرور سیاه و چرب شود، می‌توانید از پیشخدمت تقاضا کنید تا یکی تمیزش را بیاورد. هنگام پختن گوشت و میزبانی، از چنگک به نحوی استفاده کنید که وقتی خواستید گوشت را با قیچی برش بزنید، آن را در فاصله مناسب از روی باربیکیو نگه داشته و از پایین شروع به قطعه قطعه کردنش کنید.

اشتباهاتی که نباید هنگام حضور در باربیکیوی کره ای مرتکب شوید:

  • سوختن یا خشک شدن گوشت‌ها به علت اینکه کسی حواسش به آنها نیست. یک نفر باید همیشه یک چشم به گوشت داشته باشد.
  • عوض نکردن سینی یا توری. هر گاه توری یا سینی باربیکیو سیاه شد حتما درخواست کنید تا عوضش کنند.
  • اگر  دورچین برایتان نیاوردند حتما تقاضا کنید تا بیاورند، چون دورچین‌ها جز غذای اصلی هستند.

غذا خوردن در باربیکیوهای ارزان‌تر کره‌ای هم ممکن است، اما باید انتظار چیزهایی مثل کیفیت پایین‌تر غذا، چربی بیشتر روی تکه‌های گوشت، ضخامت کم تکه‌های گوشت و تنوع پایین انواع گوشت سرو شده را داشته باشید. تازه بعید نیست گوشت یخی برای شما بیاورند که خب نیازی به توضیح ندارد!

دیدگاه ها