فوت و فن سوسیس بندری – ۴ ترفند ویژه ساندویچی ها

فوت و فن سوسیس بندری

سوسیس بندری از آن دسته غذاهای محبوب ایرانی است که در دنیا به عنوان یکی از غذاهای محبوب خیابانی در ایران به شمار می‌رود و اکثر ساندویچی‌های کشور آن را ارائه می‌دهند. از آن‌جایی که تهیه سوسیس بندری ساده است می‌تواند گزینه خوبی برای زمان‌هایی باشد که فرصت ندارید اما می‌خواهید یک غذای خوشمزه بپزید. نکته مهم اما سوای سادگی این غذای ساندویچی این است که تمامی فوت و فن های تهیه سوسیس بندری را از انتخاب مواد تا پخت و پز و نحوه سرو آن بدانید.

در این مقاله از کتاب کاله به دنبال تکمیل تمامی روش‌های تهیه سوسیس بندری از جمله طرز تهیه سوسیس بندری آبادانی و طرز تهیه سوسیس بندری با سیب زمینی که قبلا آموزش داده‌ایم، جزییات و ترفندهای این غذا را بررسی می‌کنیم.

فوت و فن تهیه سوسیس بندری: راهنمای جامع از مواد تا تزیین

فوت و فن تهیه سوسیس بندری

تهیه سوسیس بندری کار سختی نیست، کافی است مواد اولیه این غذا یعنی سوسیس و پیاز و اگر زمان دارید و می‌خواهید سیب‌زمینی را خرد کنید و بعد هر کدام را سرخ کنید و سس سوسیس بندری را با رب گوجه تهیه کنید و روی مخلوط مواد بریزید و بگذارید بپزد تا سوسیس بندری شما آماده شود. اما این فقط روش پخت سوسیس بندری است. خوب است نکات و فوت و فن تهیه سوسیس بندری را از تهیه مواد گرفته تا پخت هم بدانید. اما این نکات چیست؟

۱- انتخاب درست مواد اولیه و میزان درست آن‌ها

برای تهیه سوسیس بندری، انتخاب مواد اولیه باکیفیت و تازه، از انتخاب ادویه گرفته تا سوسیس، به طور اساسی مهم است و شاید اولین و مهمترین فوت و فن تهیه سوسیس بندری باشد. از طرف دیگر انتخاب میزان درست مواد هم بسیار مهم است مثلا در این غذا علیرغم اسمش پیاز نقش مهمی دارد پس توصیه می‌شود میزان پیاز و سوسیس این غذا را یکسان در نظر بگیرید.

مواد اصلی سوسیس بندری:

  • گوشت سوسیس (برای تهیه سوسیس بندری، انتخاب سوسیس آماده با کیفیت و مرغوب بسیار مهم است. مطمئن شوید که سوسیس مورد استفاده دارای ترکیب مطلوب گوشت و ادویه‌ها است.) حتی می‌توانید نکات مهم درمورد نگهداری سوسیس را هم در کتاب کاله بخوانید.
  • پیاز (برای افزایش طعم و مزه این غذا استفاده می‌شود پس انتخاب پیاز و میزان مناسب آن خیلی مهم است.)
  • سیب‌زمینی (برای ایجاد تنوع و طعم خاص به سوسیس بندری استفاده می‌شود.)
  • رب (رنگ این غذا به رب آن بسته است پس باید رب مناسب و خوش‌رنگ استفاده کنید.)

۲- ایجاد مزه و طعم مناسب هر ذائقه

بعد از انتخاب مواد اولیه خوب، نوبت آن است که با استفاده درست از ادویه‌ها و بهترین ترکیب‌ها به این غذا طعم عالی اضافه کنید. این مسئله از انتخاب میزان نمک گرفته تا حتی اضافه کردن سبزیجات خرد شده برای افزایش طعم و مزه مناسب تعیین‌کننده است.

البته دقت داشته باشید تنوع در انتخاب ادویه‌های این غذا مهم است اما نباید به گونه‌ای افراطی تا حدی باشد که مزه اصلی سوسیس از بین برود. پس از انتخاب ادویه مناسب و میزان دقیق آن به عنوان فوت و فن تهیه سوسیس بندری هیچ وقت غافل نشوید.

  • زردچوبه اصلی‌ترین ادویه ایرانی است اما به این غذا رنگ و طعم ویژه‌ای می‌افزاید.
  • فلفل قرمز و سیاه هم دیگر ادویه ضروری این غذاست که بسته به ذائقه خود می‌توانید میزان آن را کم و زیاد کنید.
  • ادویه کاری هم از آن دسته ادویه‌هایی است که در تهیه خوراک سوسیس بسیار کاربردی است پس خوب است از این ادویه هم برای تهیه این غذا به میزان مناسب استفاده کنید.
  • زعفران ادویه‌ای است که معمولا در این غذا استفاده نمی‌شود اما اگر می‌خواهید رنگ غذایتان بهتر باشد استفاده از میزان کمی زعفران دم کرده در این غذا، به متیمایز شدنش کمک می‌کند.

۳- پخت مناسب و درست مواد

اهمیت تزیین در فوت و فن سوسیس بندری

در هنگام پخت سوسیس بندری دقت به زمان و دمای مناسب برای نرم و لذید شدن سوسیس‌ها بسیار مهم است از طرف دیگر اگر به این غذا سیب زمینی اضافه می‌کنید باید مراقب باشید که سیب زمینی‌ها خیلی نرم و له شوند در غیر این‌صورت مزه سوسیس را تحت‌الشعاع قرار خواهند داد.

با توجه به این که روش اصلی پخت این غذا معمولا این است که همه مواد اولیه را سرخ می‌کنند، خوب است میزان سرخ کردن مواد به میزان کافی باشد تا مواد خیلی سرخ نشوند یا نسوزند که ارزش غذایی‌شان از بین برود.

از طرف دیگر توصیه می‌شود مواد را تا حد ممکن سرخ نکنید، بنابراین شاید بد نباشد همه مواد را ابتدا بپزید و بعد در نهایت مواد را در کمی روغن تفت دهید تا غذایی سالم‌تر داشته باشید.

۴- تزیین و سرو درست سوسیس بندری

سوسیس بندری هم به شکل ساندویچ تهیه می‌شود هم می‌توانید آن را به شکل در دیس بریزید و با مخلفات مختلف تزیینش کنید. معمولا چه به صورت ساندویچی باشد چه لقمه‌ای همراه این غذا، خیارشور، گوجه، پیاز و حتی ترشی سرو می‌شود. تزیین آن هم بسته به سلیقه می‌تواند متفاوت باشد.

نویسنده

حبیبه مجیدی

مترجمی بودم که دوست داشت روزنامه‌نگار باشد؛ روزنامه‌نگاری شدم که به دنیای روابط عمومی آنلاین کشیده شد و در نهایت نویسنده‌ای شدم تا همچنان بیاموزم.

بیشتر بخوانید

دیدگاه ها