طرز تهیه سوسیس بندری آبادانی اصل با تمام رازهای خوشمزگی

پخت مواد برای تهیه سوسیس بندری آبادانی
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

سوسیس بندری یکی از ساندویچ‌های ایرانی است که خاستگاهش به استان‌های جنوبی برمی‌گردد. این غذا به دلیل طعم فوق‌العاده لذیذی که داشته بعدها از جنوب کشور به شهرهای دیگر منتقل شد و امروزه به یکی از محبوب‌ترین ساندویچ‌ها تبدیل شده است. سوسیس بندری اصیل با ترکیبی از سوسیس، پیاز و مقداری ادویه درست می‌شود، اما در برخی رستوران‌ها مواد دیگری مانند قارچ و پنیر خلال شده به آن اضافه می‌شود. قبلا طرز تهیه سوسیس بندری با سیب زمینی را به شما آموزش داده بودیم و این بار می‌خواهیم طرز تهیه سوسیس بندری آبادانی اصل را مرور کنیم.

مواد لازم جهت تهیه سوسیس بندری آبادانی

  • سوسیس ۴ عدد
  • پیاز (بزرگ) ۳ عدد
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
  • سس کچاپ ۱ قاشق غذاخوری
  • پاپریکا ۱ قاشق چایخوری
  • پودر سیر ½ قاشق چایخوری
  • پودر پیاز ۱ قاشق چایخوری
  • نمک و فلفل سیاه و قرمز به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم

طرز تهیه سوسیس بندری آبادانی

۱. آماده کردن پیاز و سوسیس

خرد کردن پیاز برای تهیه سوسیس بندری آبادانی

برای درست کردن سوسیس بندری خوشمزه، ابتدا پیازها را پوست بگیرید و خرد کنید.

خرد کردن سوسیس برای طرز تهیه سوسیس بندری

سپس سوسیس‌ها را به اندازه‌های استاندارد (نه خیلی کلفت و نه خیلی نازک) خرد کنید. برای پختن سوسیس و پیاز ایرانی مانند ساندویچ‌های نوستالژیک، بهتر است سوسیس‌ها را به شکل اریب خرد کنید.

۲. سرخ کردن پیاز

سرخ کردن پیاز برای تهیه سوسیس بندری آبادانی

حالا در این مرحله از طرز تهیه سوسیس بندری آبادانی تابه مناسبی را روی حرارت قرار دهید و کمی روغن اضافه کنید سپس پیاز خرد شده را به تابه اضافه کنید و خوب تفت دهید تا پیاز کاملا نرم شود.

نکته: پیاز را زیاد تفت ندهید چون خشک می‌شود.

۳. سرخ کردن سوسیس

سرخ کردن سوسیس های برای طرز تهیه سوسیس بندری آبادانی

پیاز را از ماهیتابه خارج می‌کنیم و کنار می‌گذاریم. سرخ کردن سوسیس اختیاری است. می‌توانید آن‌ها را هم بجوشانید و هم سرخ کنید. اگر می‌خواهید سوسیس‌ها را سرخ کنید باید مدت کوتاهی روی حرارت زیاد این کار را انجام دهید چون اگر سوسیس‌ها را با حرارت کم به مدت طولانی تفت دهید سوسیس‌های سوسیس بندری آبادانی شما خوب نرم نمی‌شوند.

۴. مخلوط کردن پیاز، رب و ادویه‌ها

اضافه کردن رب برای تهیه سوسیس بندری

وقتی سوسیس خوب پخت یا سرخ شد آن‌ها را از ماهیتابه خارج کرده و کنار بگذارید. بعد رب گوجه فرنگی را با کمی روغن در تابه‌ای حاوی پیاز بریزید سپس تابه را روی حرارت بگذارید و رب گوجه فرنگی را خوب تفت دهید تا طعم و بوی خامی آن گرفته شود.

بعد از این‌که رب گوجه فرنگی خوب سرخ شد، سس کچاپ و پودر گوجه فرنگی، پاپریکا، پودر سیر، پودر پیاز، نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز را به تابه اضافه کنید و چند دقیقه دیگر تفت دهید تا مواد مخلوط شوند.

۵. تهیه سس بندری سوسیس

برای تهیه سس سوسیس بندری یک لیوان آب جوش به تابه اضافه کنید و مخلوط کنید سپس سوسیس را به تابه اضافه کنید و اجازه دهید سوسیس‌ها بپزند. بعد از اینکه سوسیس بندری پخت، حرارت را کم کنید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه دیگر غذا بپزد. غذای شما آماده است.

طرز تهیه سوسیس بندری آبادانی

حالا سوسیس بندری آبادانی را با نان باگت، نوشابه و مخلفات دلخواه مانند سبزی تازه یا ترشی سرو کنید. نوش جان!

نکات تکمیلی و فوت و فن تهیه سوسیس بندری

درست کردن سوسیس بندری آبادانی کار آسانی است اما دانستن نکات و فوت و فن سوسیس بندری می‌تواند به شما کمک کند یک سوسیس بندری خاص خودتان داشته باشید.

ادویه کاری، ادویه اصلی سوسیس بندری

ادویه کاری یکی از ادویه‌هایی است که به سوسیس بندری اضافه می‌شود تا طعم فوق العاده‌ای به این غذا بدهد. در صورت تمایل می‌توانید هنگام اضافه کردن نمک و فلفل به این غذا مقداری چاشنی کاری هم اضافه کنید. اصولا در تهیه ساندویچ سوسیس بندری از فلفل، ادویه و سس‌های بسیار تند استفاده می‌شود. اما اینکه چقدر تند باشد بستگی به ذائقه شما دارد.

انواع روش پخت سوسیس بندری

افزودن سیب زمینی به سوسیس بندری اختیاری است. واقعیت این است که اضافه کردن سیب زمینی به سوسیس بندری باعث می‌شود طعم و مزه سوسیس تحت‌الشعاع قرار بگیرد. بنابراین اگر دنبال سوسیس بندری اصل هستید بهتر است سیب زمینی استفاده نکنید. هر چند همانطور که احتمالا دیده باشید ریختن فلفل دلمه‌ای با گوجه‌فرنگی، سیر و ادویه‌ها هم کاری رایج است.

استفاده از گوجه فرنگی خرد شده به جای رب

می‌توانید برای تهیه سوسیس بندری آبادانی به جای رب از گوجه‌فرنگی خرد شده استفاده کنید، اما بهتر است قبل از افزودن آن به مواد، خوب گوجه‌ها را بپزید.

دیدگاه ها