طرز تهیه دامپلینگ کره ای یا مندو

دامپلینگ کره ای یا مندو
آسان
10 نفر
آماده سازی
60 تا 90 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

مندو (Mendu) نامی کلی است که برای اشاره به انواع دامپلینگ کره ای به کار می‌رود. تمام مندوها از فیلینگی از مواد مختلف تشکیل شده‌اند که دور آن را دورپیچی نازک می‌پیچند و به شکل‌های مختلفی می‌پزند. مندو را می‌توان به صورت آب‌پز، سرخ کرده یا همراه با سوپ مخصوصی تهیه کرد که در این دستور هر سه روش را آموزش می‌دهیم.

معمولا در کره جنوبی، مادران و همسران در هر بار تهیه مندو، صدها عدد از این پیراشکی‌های خوشمزه را درست کرده و در فریزر می‌گذارند تا طی ماه‌های آینده برای وعده‌های غذایی استفاده شود.

مقدار مواد این دستور پخت کره ای برای تهیه ۸۰ مندو کافی است.

مواد لازم برای تهیه مندو یا دامپلینگ کره‌ ای

  • خمیر دورپیچ مندو ۸۰ عدد
  • گوشت گوساله (چرخ کرده) ۵۰۰ گرم
  • حبه سیر بزرگ (له شده و خرد شده) ۴ عدد
  • زنجبیل (پوست کنده و چرخ کرده) ۱ قاشق چایخوری
  • سس سویا ۱ قاشق غذاخوری
  • فلفل سیاه (آسیاب شده) ۱ قاشق چایخوری
  • روغن کنجد ۱ قاشق غذاخوری
  • کدو (خرد شده به روش خلالی) ۵۰۰ گرم
  • پیاز (اندازه متوسط ، خرد شده) ۱۴۰ گرم
  • نمک کوشر ۱ قاشق چایخوری
  • روغن سرخ کردنی ۱ قاشق چایخوری
  • دانگمیون یا نودل شفاف یا نودل نشاسته سیب زمینی ۵۵ گرم
  • پیازچه (خرد شده) ۱۱۳ گرم
  • جوانه لوبیا ۳۵۰ الی ۴۰۰ گرم
  • توفو سفت ۳۰ گرم

طرز تهیه دامپلینگ کره‌ ای

مرحله اول

ابتدا گوشت را آماده می کنیم.

برای این کار ماهیتابه را از قبل روی گاز قرار بدهید و شعله را متوسط رو به بالا بگذارید. مقداری روغن سرخ کردنی ریخته و سپس چرخ کرده را یکی دو دقیقه تفت بدهید.

مرحله دوم

حالا سیر خرد شده، زنجبیل، سس سویا و پودر فلفل آسیاب شده را یکی‌یکی به گوشت اضافه کنید. تا زمانی که گوشت قهوه‌ای و طلایی شود به تفت دادن آن روی حرارت ادامه بدهید.

مرحله سوم

حالا گوشت را از روی حرارت بردارید و یک قاشق چایخوری روغن کنجد به آن اضاف کرده و آن را داخل کاسه بزرگتری بریزید. بهتر است یک کاسه فلزی بزرگ انتخاب کنید چون قرار است تمام مواد فیلینگ داخل آن ترکیب شوند.

گوشت چرخ کرده برای تهیه دامپلینگ را داخل کاسه بزرگی بریزید.

مرحله چهارم

کدو، پیاز و نمک را در یک کاسه دیگر با هم مخلوط کنید. برای اینکه نمک به خورد این سبزیجات برود از دستتان استفاده کنید و آنها را زیر و رو کنید. حالا به مدت ده دقیقه کاسه را کنار بگذارید.

مرحله پنجم

حالا نوبت آماده‌سازی نودل و اضافه کردن پیازچه است. ابتدا قابلمه بزرگی را از آب پر کنید و آن را روی حرارت متوسط به بالا جوش بیاورید. نودل‌های نشاسته‌ای را به مدت پنج الی هفت دقیقه بپزید تا نرم شوند.

حالا نودل‌ها را زیر آب سرد آبکشی کنید و آنها را در توری مخصوصی بریزید تا آب اضافی از لابه‌لایش خارج شود. حواستان باشد که آبی که نودل را داخلش پختید دور نریزید، بلکه آن را نگه دارید.

حالا نودل‌هایی را که آب اضافی‌شان رفته است روی تخته بریزید و با چاقو آنها را خرد کنید و داخل همان کاسه‌ای بریزید که گوشت چرخ کرده را اضافه کرده‌اید. سپس پیازچه‌های خرد شده را نیز به این ترکیب اضافه کنید.

مرحله ششم

برای آماده‌سازی جوانه‌های لوبیا به این ترتیب عمل کنید:

همان آبی که نودل‌ها را داخلش پخته بودید دوباره روی گاز بگذارید تا جوش بیاید و جوانه‌ها را به مدت یک دقیقه داخلش بپزید.

حالا آب را دور بریزید و جوانه‌ها را زیر آب سرد بشویید و داخل توری بیندازید تا آبش کشیده شود.

قبل از اینکه جوانه‌ها را اضافه کنید آنها را با دستتان خوب بفشارید تا آب اضافی خارج شود و بعد همراه نودل و چرخ کرده و پیازچه داخل کاسه بریزید.

با استفاده از دست مواد داخل کاسه را ترکیب کنید.

مرحله هفتم

ماهیتابه‌ای را بردارید و یک قاشق غذاخوری روغن داخل آن بریزید.

آب اضافی کدوها و پیازها را با دستتان بگیرید و آنها را داخل ماهیتابه بریزید و به مدت یک دقیقه تفت بدهید. سپس آنها را به کاسه مواد فیلینگ اضافه کنید.

کدو را داخل ماهیتابه تفت بدهید.

مرحله هشتم

برای آماده‌سازی توفو و مزه‌دار کردن آن به این ترتیب عمل می‌کنیم:

ابتدا اینکه اگر توفوی شما سفت است خوب است حداقل نیم ساعت قبل از استفاده آن را داخل ظرف آبی قرار بدهید تا نرم شود. سپس از یک پارچه نخی تمیز استفاده کرده و آن را روی کاسه‌ای پهن کنید. توفو را داخل پارچه قرار داده و روی آن را با پارچه بپوشایند. سپس آن را با دستتان محکم فشار بدهید تا آب اضافه خارج شود. حالا توفو را به کاسه فیلینگ اضافه کنید.

اضافه کردن توفو به مواد با آبگیری کامل آن انجام می‌شود.

مرحله نهم

یک قاشق چایخوری نمک، نصف قاشق چایخوری فلفل سیاه آسیاب شده و دو قاشق چایخوری روغن کنجد را به فیلینگ اضافه کرده و هم بزنید تا به خورد مواد برود.

تمام مواد مندو با هم ترکیب شده‌اند.

مرحله دهم

برای درست کردن دامپلینگ‌ها ابتد یک کاسه کوچک را پر از آب کنید تا کنار دستتان داشته باشید. هدف این است که موقع درست کردن مندو یا دامپلینگ‌ها انگشتان را با آب مرطوب کنید و راحت‌تر بتوانید مندوها را ببندید.

سینی بزرگی (مثلا سینی فر) را دم دست بگذارید و روی آن را با کاغذ روغنی بپوشانید.

اگر از خمیر آماده دامپلینگ استفاده می‌کنید یک عدد را از داخل بسته‌بندی خارج کنید و روی کف دستتان مطابق عکس قرار بدهید. (اگر نتوانستید این خمیرها را تهیه کنید می‌توانید دستور تهیه خمیر خانگی دورپیچ مندو را بخوانید). انگشت اشاره‌تان را داخل آب بزنید و لبه‌های خمیر را مرطوب کنید. به این ترتیب لبه‌های خمیر راحت‌تر به هم می چسبند.

یک قاشق از مواد فیلینگ را بردارید و در مرکز خمیر قرار بدهید. خمیر را روی فیلینگ بکشید و لبه‌های مرطوب آن را فشار دهید تا به هم بچسبد.

در انتها با استفاده از انگشتان دستی که به آن مسلط هستید بالای خمیر را مطابق شکل اندکی بپیچانید و چین بیندازید تا از بسته شدن دامپلینگ مطمئن شوید.

مراحل مختلف قرار دادن مواد در مرکز خمیر دامپلینگ و بستن آن.

همین کار را برای باقی خمیرها تکرار کنید تا زمانی که تمام شوند و مندوها را کنار هم قرار بدهید. فاصله مابین مندوها باید به اندازه‌ای باشد که به هم نچسبند.

مندوهای پیچیده شده و آماده طبخ هستند.

حالا مندوها را به مدت چهار الی پنج ساعت در فریزر قرار بدهید تا فریز شوند و سپس آنها را از داخل کیسه فریزرهای زیپ دار قرار بدهید و در فریزر بگذارید. هر بار که خواستید آنها را استفاده کنید ابتدا چند ساعت در یخچال بگذارید و بعد از یخ‌زدایی به روش دلخواه بپزید.

دستور تهیه دامپلینگ سرخ شده

مرحله اول

ابتدا ماهیتابه‌ای را روی گاز قرار بدهید و سه الی چهار قاشق روغن سرخ‌کردنی داخل آن بریزید. حالا چهار الی هشت مندو را داخل ماهیتابه بچینید، حواستان باشد که ماهیتابه نباید شلوغ شود و فضای کافی برای جابجا کردن آنها داشته باشید. شعله را متوسط قرار دهید و به مدت دو دقیقه یا تا زمانی که قسمت پایینی مندو طلایی و سرخ شود به سرخ کردن آن ادامه بدهید.

 

مرحله دوم

در طول مدت سرخ شدن یکی دوبار مندوها را برگردانید و به سمت دیگر را نیز سرخ کنید تا زمانی که همه قسمت‌های آن طلایی و ترد شده باشد. با سس دیپینگی که آموزش داده شد سرو کنید.

دامپلینگ به روش سرخ شده از انواع محبوب روش‌های تهیه این غذاست.

روش تهیه مندو یا دامپلینگ آب‌پز

مرحله اول

یک قابلمه انتخاب کنید و آب را داخل آن جوش بیاورید. سپس چهار الی هشت دامپلینگ را به آن اضافه کنید. به مدت هفت دقیقه در ظرف را بگذارید و اجازه بدهید تا مندوها روی حرارت متوسط بپزند. می‌توانید همراهشان از سس دیپینگ استفاده کنید.

آبپز کردن دامپلینگ دومین روش پخت آن است.

 

روش تهیه سوپ دامپلینگ (ماندوگوک manduguk)

مرحله اول

به اندازه دو فنجان عصاره گیاه یا عصاره ماهی کیلکا را داخل ماهیتابه کوچکی بریزید و نصف قاشق چایخوری نمک به آن اضافه کنید.

مرحله دوم

چهار  الی پنج عدد دامپلینگ را به همراه یک حبه سیر له شده و خرد شده و یک پیازچه خرد شده داخل عصاره بریزید.

مرحله سوم

برای اینکه از به هم چسبیدن دامپلینگ‌ها جلوگیری کنید آنها را به آرامی هم بزنید و به مدت حدودا پنج دقیقه بپزید. علامت آماده بودن دامپلینگ‌ها این است که شناور شوند و روی سطح بیایند.

مرحله چهارم

یک عدد تخم‌مرغ را شکسته و به سوپ در حال قُل خوردن اضافه کنید. یک دقیقه صبر کنید تا تخم‌مرغ بپزد.

مرحله پنجم

سوپ را از روی حرارت بردارید و یک قاشق چایخوری روغن کنجد و یگ چهارم قاشق چایخوری فلفل سیاه آسیاب شده به آن اضافه کنید. سوپ شما آماده است می‌توانید نوش جان کنید.

سوپ دامپلینگ ترکیبی عالی برای مصرف دامپلینگ و سوپ در کنار هم است.

مواد لازم برای تهیه سس دیپینگ

  • سس سویا ۱ قاشق غذاخوری
  • سرکه ۱ قاشق غذاخوری
  • کنجد برشته نصف قاشق چایخوری
  • گوچوگارو (gochu-garu) فلفل قرمز تند کره‌ای (اختیاری) به مقدار لازم
  • پیازچه خرد شده ۱ قاشق غذاخوری

دستور تهیه سس دیپینگ برای دامپلینگ

مرحله اول

تمام مواد نامبرده را در کاسه کوچکی با هم ترکیب کنید و موقع سرو دامپلینگ‌ها کنار غذا قرار بدهید. می‌توانید دامپلینگ را هنگام میل کردن مقداری در سس فرو ببرید.

سوالات رایج درباره دامپلینگ کره ای

دامپلینگ‌ها چطور نامگذاری می‌شوند؟

مندوها بسته به اینکه فیلینگشان از چه موادی تشکیل شده باشد نام‌گذاری می‌شوند. مثلا گُوگی مندو (gogi mandu)، مندویی است که ماده اصلی فیلینگ آن را گوشت تشکیل می‌دهد، یا سائِوو مندو (saewu mandu) با میگو پر شده است. همینطور یاچائه مندو (yachae mandu) داریم که فیلینگ آن از سبزیجات تشکیل شده است. کیمچی مندو نیز از انواع معروف دامپلینگ‎‌های کره‌ای است که داخل آن با کیمچی پر شده است.

چند نوع مندو داریم؟

به طور کلی، صدها نوع مختلف مندو در کره وجود دارد که بسته به هر منطقه و ذائقه افراد با مواد مختلفی داخلشان را پر می‌کنند. با این حال، رایج‌ترین سبزیجاتی که برای پر کردن مندو استفاده می‌شود عبارت است از کلم چینی، کلم پیچ معمولی، کیمچی، جوانه لوبیا، قارچ، کدو، سیر، پیازکوهی، پیاز، پیازچه و از این قبیل که در این دستور هم از همین سبزیجات استفاده می‌شود. از دیگر مواد رایج در دامپلینگ‌های کره‌ای می‌توان به سیب زمینی شیرین و نودل نشاسته‌ای اشاره داشت.

آیا مندو یا دامپلینگ کره ای غذای اصلی است؟

مندو به عنوان میان وعده، پیش غذا یا وعده غذایی سبک طبخ می‌شود.

دیدگاه ها