طرز تهیه خمیر دامپلینگ خانگی یا مِندو (مندو پی)

خمیر مندو یا دامپلینگ خانگی
آسان
8 نفر
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

اگر دوست دارید تا دستور غذاهای کره‌ای مانند دامپلینگ یا مندوی کره‌ای را امتحان کنید احتمالا یکی از چالش‌هایی که شما را از این تصمیم منصرف می‌کند پیدا نکردن خمیر دامپلینگ آماده است. در این دستور می‌خواهیم روش آماده‌سازی خمیر دامپلینگ خانگی یا خمیر مندوی اکسترا لارج (extra-large) را آموزش بدهیم که برای تهیه دستورهایی مانند مندوی کیمچی کینگ سایز مناسب است. اما شما می‌توانید با تقسیم تکه‌های خمیر به تعداد بیشتر (قبل از وردنه‌کشی) در نهایت خمیرهایی با ابعاد کوچکتر را برای مصرف خانگی تهیه کنید.

مندو یا دامپلینگ کره ای علاوه بر اینکه یک اسنک و پیش غذای سالم است که به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود، می‌تواند در نقش دورچین کنار سایر غذاهای کره ای مانند جاپچائه، گیمباپ و بیبیم‌باپ مصرف شود.

به علاوه، حتی اگر به فروشگاه موادغذایی کره‌ای دسترسی دارید، باز هم خوب است یک بار هم که شده خمیر خانگی مندو را امتحان کنید، چون مزه آن بسیار متفاوت خواهد بود. بر اساس این دستور، می‌توانید شانزده عدد خمیر دایره‌ای بزرگ داشته باشید که قطرشان بین دوازده الی پانزده سانتی‌متر است.

مواد لازم برای تهیه خمیر مندو یا دامپلینگ کره‌ای

  • آرد همه کاره ۲ + یک چهارم فنجان
  • نمک کوشر نصف قاشق چایخوری
  • آب دو سوم فنجان

مراحل تهیه خمیر مندو یا دامپلینگ کره‌ای

مرحله اول

دو فنجان آرد، نمک کوشر، و آب را در یک ظرف بزرگ با هم ترکیب کنید. از قاشقی چوبی یا دستتان استفاده کنید و یک چانه خمیر درست کنید. سپس چند دقیقه تا زمانی که خمیر اندکی نرم‌تر شود آن را با دستتان ورز بدهید. برای ورز دادن به شکل درست، تصاویر را نگاه کنید. شما باید از هر دو دست خود برای باز کردن و بستن و ورز دادن خمیر استفاده کنید. خمیر را داخل پلاستیک بگذارید تا هوا نکشد و به مدت ده الی سی دقیقه آن را در فضای آشپزخانه قرار بدهید.

مرحله دوم

خمیر را از پلاستیک دربیاورید. حالا خمیر اندکی نرم‌تر و مرطوب‌تر است و راحت‌تر می‌توان با آن کار کرد. به مدت پنج الی هفت دقیقه آن را ورز بدهید تا زمانی که نرم و ارتجاعی شده باشد.

مرحله سوم

خمیر را روی تخته‌ای قرار بدهید که از قبل روی سطحش را مقداری آرد پاشیده‌اید و آن را به دو قسمت تقسیم کنید. یک قسمت را داخل پلاستیک بگذارید تا خشک نشود.

مرحله چهارم

نصفه خمیر دیگر را به هشت قطعه به اندازه مساوی، مطابق تصویر، تقسیم کنید. اگر خواستید خمیرهایی با ابعاد کوچک‌تر و تعداد بیشتری داشته باشید می‌توانید موقع تقسیم کردن و برش زدن، بیشتر از این تعداد تقسیم کنید. با استفاده از وردنه هر یک از تکه‌های خمیر را طوری پهن کنید که قطری به اندازه دوازده الی پانزده سانتی‌متر داشته باشد. خمیرها را طوری وردنه بکشید که لبه‌های خمیر نازک‌تر از مرکز خمیر باشد. با توجه به اینکه در انتها بعد از اضافه کردن فیلینگ به خمیرها، لبه‌ها را با دست تا می‌زنیم نیازی نیست که لبه خمیر هم ضخیم باشد.

مرحله پنجم

حالا نیمه دیگر خمیر را از پلاستیک خارج کنید و مطابق توضیح داده شده باقی خمیرها را درست کنید.

مرحله ششم

شما می‌توانید از این خمیر بلافاصله برای درست کردن مندو استفاده کنید. یا اینکه خمیرها را فریز کنید.

برای فریز کردن این نکات را به یاد داشته باشید:

  1. یک سینی بردارید و روی آن مشمع بکشید و خمیرها را رویش قرار بدهید. خمیرها باید به شکلی روی سینی چیده شوند که فضای کافی مابین‌شان وجود داشته باشد. برای جدا کردن هر کدام از لایه‌های خمیرهایی که روی هم قرار می‌دهید روی آنها یک لایه مشمع فریزر بکشید.
  2. وقتی که تمام خمیرها را به این روش در سینی قرار دادید در انتهای کار یک بار کل سینی را مشمع بکشید و در فریزر قرار بدهید. این خمیرها را تا یک ماه می‌توانید برای تهیه مندو کره‌ای استفاده کنید.

مرحله هفت

چطور از خمیر مندوی فریز شده استفاده کنیم؟ به مدت ده الی بیست دقیقه قبل از استفاده از مندوها آنها را در فضای آشپزخانه قرار بدهید تا یخ‌زدایی شوند.

maangchi

دیدگاه ها