چطور زعفران دم کرده درست کنید؟

زعفران دم کرده
متوسط
6 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

درست کردن زعفران دم کرده نکات خاصی دارد که پیش از استفاده می‌بایست بدانید. درست است که تهیه آن اصلا کار سختی نیست، اما دانستنش باعث می‌شود زعفران بیشتر رنگ پس بدهد.

زعفران در دسته گیاهان پیازدار قرار دارد. پیاز زعفران یک پوشال قهو‌ای رنگ دارد که از آن محفاظت می‌کند. بعد از کاشته شدن پیاز، گیاه شروع به رشد کرده و در نهایت گل می‌دهد. گل زعفران به رنگ بنفش و دارای شش گلبرگ است که از سه کلاله قرمز رنگ محافظت می‌کند.

این سه کلاله گران‌ترین ادویه در جهان، یعنی زعفران، را می‌سازد. این ماده خوش‌رنگ و عطر در آشپزی برای طعم و رنگ دادن به غذا در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زعفران خاصیت ضد افسردگی دارد و به بهبود سلامت تنفسی، سلامت قلب، پوست و سیستم گوارش کمک می‌کند و باعث افزایش هوش می‌شود. معمولا از این گیاه پرخاصیت و خوش‌طعم در آشپزی به صورت دم کرده استفاده می‌شود.

اما زعفران خوش رنگ و خوش عطر و بو را چطور باید دم کرد؟ سوال دیگری که بعد از دم کردن زعفران پیش می‌آید این که چطور زعفران دم کرده را باید تا نوبت استفاده بعدی نگهداری کرد؟

مواد لازم برای تهیه زعفران دم کرده

  • زعفران یک قاشق سوپ‌خوری
  • آب جوشیک‌سوم پیمانه (یک‌سوم لیوان شیشه‌ای فرانسوی)

طرز تهیه زعفران دم کرده

مرحله اول

برای دم کردن زعفران بهتر است ابتدا زعفران را خوب آسیاب کنید تا کاملا پودر شود. با این کار زعفران بهتر رنگ پس می‌دهد.

مرحله دوم

زعفران را به چند روش می‌توانید دم کنید. اگر می‌خواهید برای تهیه برنج زعفرانی استفاده کنید، زعفران پودر شده را داخل یک استکان یا قوری ریخته و مقداری آب جوش داخل آن بریزید. استکان را روی برنج در حال دم قرار دهید تا با دم کشیدن برنج، زعفران هم هم زمان دم بکشد. روش دیگر، این است که زعفران را با آب جوش مخلوط کرده و داخل ظرف نشکن روی سماور قرار دهید تا به روش بن ماری دم بکشد. دم کشیدن زعفران به زمانی بین 20 تا 30 دقیقه نیاز دارد.

نکات طرز تهیه زعفران دم کرده

  • لازم نیست که زعفران را با قند و شکر آسیاب کنید، چون اگر این کار را انجام دهید، زمان دم کردن زعفران بیشتر می‌شود.
  • برای رنگ‌دهی بیشتر می‌توانید زعفران ساییده شده را داخل یک استکان ریخته و یک تکه یخ روی آن قرار دهید. بعد از ذوب شدن یخ، مقداری آب جوش روی آن بریزید و مدتی صبر کنید تا زعفران دم بکشد. با این روش، زعفران بیشتر رنگ می‌دهد. دقت کنید که این روش دماوری زعفران نسبت به روش‌های دیگر زمان بیشتری لازم دارد.
  • به مقدار آبی که داخل زعفران می‌ریزید دقت کنید. میزان آبی که می‌ریزید نباید از زعفران بیشتر باشد؛ زیرا زعفران حالت آبکی پیدا می‌کند.
  • سعی کنید به مقدار نیاز زعفران را آسیاب کنید و اگر بیش از حد مصرف زعفران آسیاب کردید، آن را درون ظرف دربسته نگهداری کنید تا عطرش را از دست ندهد.
  • اگر بیشتر از حد مورد مصرف‌تان زعفران دم کرده‌اید، می‌توانید آن را داخل فریزر نگهداری کنید و چند دقیقه قبل از مصرف آن را از فریزر بیرون بیاورید. همینطور می‌توانید آن را در ظرف شیشه‌ای دربسته‌ای در یخچال نگهداری کنید. بهتر است زمان نگهداری در یخچال بیشتر از دو هفته نباشد. بیشتر از این مدت زعفران دم کرده بو و مزه خود را از دست می‌دهد.
  • با زعفران دم کرده می‌توانید ته چین مرغ زعفرانی، ته چین ماست با مرغ زعفرانی و ته چین زعفرانی درست کنید و سفره غذا را با عطر و رنگ زعفران پر کنید.

دیدگاه ها