طرز تهیه آبگوشت سنتی و اصیل به سبک دیزی سراها

طرز تهیه آبگوشت سنتی
آسان
۶ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
بیش 90دقیقه

یکی از اصیل‌ترین غذا‌های باب طبع یک ایرانی، آبگوشت سنتی است. این غذای خوشمزه هنگامی که در ظرف‌های سنگی پخته می‌شود، با نام دیزی شناخته می‌شود. آبگوشت، انواع مختلفی مثل آبگوشت کشک، بزباش، گندم، بلغور و غیره را دارد. ما در این جا می‌خواهیم طرز تهیه آبگوشت سنتی یا همان دیزی را درست مثل طرز تهیه آبگوشت بزباش و طرز تهیه آبگوشت بز باش تهرانی که قبلا بررسی کرده بودیم را به شما آموزش دهیم. فراموش نکنید که طرز تهیه این غذا بسیار آسان است و با رعایت چند نکته می‌توانید این غذا را محشر درست کنید.

مواد لازم برای تهیه آبگوشت خوشمزه

  • گوشت گوسفندی با استخوان و چربی ۳۰۰ گرم
  • لوبیا سفید نصف پیمانه
  • نخود نصف پیمانه
  • پیاز یک عدد بزرگ
  • گوجه فرنگی چهار عدد
  • رب گوجه فرنگی دو قاشق غذاخوری
  • سیب زمینی دو عدد
  • لیمو عمانی سه عدد
  • سیر دو حبه
  • دارچین یک قاشق چای‌خوری
  • نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه آبگوشت سنتی

۱. خیساندن حبوبات آبگوشت

خیساندن حبوبات آبگوشت

اولین مرحله از طرز تهیه آبگوشت سنتی مربوط به این است که حبوبات را از شب قبل خیس کرده و ۲ تا ۳ بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود. اما اگر فراموش کردید یا زمان نداشتید می‌توانید حبوبات را بجوشانید و آبش را دور بریزید تا نفخش گرفته شود.

۲. پخت مواد آبگوشت

پخت آبگوشت

اکنون در این مرحله گوشت، دنبه، لوبیا، گوجه فرنگی، نخود و سیر و پیازی که از وسط دو قسمت کردیم را داخل قابله بریزید و شش برابر حجم تمامی مواد آب اضافه کنید. بهتر است مقدار آب اضافه شده به قدری باشد که حین مراحل پخت دیگر آبی اضافه نکنید تا طعم آبگوشت سنتی بهتر شود اما اگر آب بیشتری احتیاج بود حتما از آب جوش استفاده کنید.

در قابلمه را بسته و شعله را اضافه کنید و منتظر بمانید تا آب به جوش آید سپس کف‌های روی سطح آب را به وسیله یک قاشق جدا کنید.

زردچوبه و فلفل را اضافه کرده، در قابلمه را ببندید و شعله را ملایم کنید تا آبگوشت آرام آرام بپزد. یکی از رموز لذیذ شدن این غذا آهسته پختن یا حرارت ملایم است.

۳. اضافه کردن سیب زمینی و لیمو عمانی

اضافه کردن لیمو عمانی و سیب زمینی برای تهیه آبگوشت سنتی

بعد از حدود دو تا سه ساعت نوبت به اضافه کردن سیب زمینی و لیمو عمانی‌ها می‌رسد. سیب زمینی‌ها را از وسط نصف کرده و لیمو عمانی‌ها را سوراخ کنید سپس داخل آبگوشت بریزید.

نکته مهم: دقت کنید که لیمو عمانی باید در یک ساعت آخر مراحل پخت اضافه شود تا آبگوشت طعم تلخی نگیرد.

۴. اضافه کردن رب و ادویه

پس از گذشت ۱۵ دقیقه رب گوجه فرنگی، نمک و دارچین را اضافه کنید و اجازه دهید تا مواد یک تا دو ساعت آرام آرام بپزد. به طور کلی یادتان باشد در طرز تهیه آبگوشت لعابدار باید اجازه دهید آبگوشت به آرامی و در زمان طولانی بپزد. در این مرحله دنبه را بیرون آورده و با گوشتکوب بکوبید و دوباره داخل قابلمه برگردانید تا خوب پخش شود. پیاز‌های پخته شده را از آبگوشت خارج کنید.

آبگوشت سنتی شما آماده است، در ظرفی مناسب سرو کرده و نوش جان کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه آبگوشت سنتی

طرز تهیه آبگوشت سنتی

تهیه آبگوشت به شکل سنتی چه بزباش باشد چه طرز تهیه آبگوشت متنجنه کار ساده‌ای است که نیاز به حوصله و زمان دارد تا حاصل کار یک غذای خوشمزه باشد که طعم تاریخ را برایتان تداعی کند. اما برای تهیه آن بهتر است نکات و فوت‌وفن‌های تهیه آبگوشت را هم بدانید.

مهمترین راز آبگوشت خوشمزه آرام پختن آن است

آبگوشت به طور سنتی به آرامی پخته می‌شود تا طعم‌ها و بافت‌های آبگوشت شکل بگیرد. این غذا روی اجاق گاز و معمولا در قابلمه فلزی سنتی تهیه می‌شود اما می‌توانید از آرام پز هم برای تهیه آن استفاده کنید. اما اگر از زودپز برای نتایج سریع‌تر استفاده می‌کنید، حتما گوشت را با ادویه‌ها و پیازها تفت دهید تا عطر و طعم بیشتری به آن اضافه شود.

اهمیت خیساندن حبوبات آبگوشت

برای تهیه غذاهایی مثل آبگوشت یا آش که حبوبات نقش مهمی دارند و حجم نسبتا زیادی را در غذا به خود اختصاص می‌دهند، خیساندن آن از شب قبل در آب برای گرفتن نفخ آن ضروری است. اما اگر زمان کافی ندارید حتما آن را بجوشانید و آب آن را دور بریزید. یکی از روش‌های جذاب برای گرفتن نفخ حبوبات این است که خیار را با پوست از وسط نصف کنید و بگذارید هنگام پخت حبوبات بجوشد بعد آن را از غذا خارج کنید.

گوشت مناسب آبگوشت

بهترین گوشت برای آبگوشت قسمت‌های با استخوان گوسفندی یا بره مثل گوشت گردن است که باید همراه با دنبه باشد. اما اگر دنبه و چربی را دوست ندارید یا به هر دلیل منع مصرف چربی دارید می‌توانید دنبه را حذف کنید. اما نکات کلی برای انتخاب گوشت را در کتاب کاله بخوانید. اگر منع مصرف گوشت قرمز دارید می‌توانید تجربه تهیه آبگوشت مرغ را هم در کتاب کاله کسب کنید.

دیدگاه ها