طرز تهیه آش ترخینه؛ همراه با آموزش تهیه ترخینه

آش ترخینه
متوسط
4 نفر
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
60 تا 90 دقیقه

احتمالا نام آش ترخینه زیاد به گوشتان خورده باشد. اما در مورد آش ترخینه دوغ چطور؟ امروز طرز تهیه ترخینه به همراه طرز تهیه آش ترخینه با تمام نکات و فوت و فن‌هایش به شما آموزش داده می‌شود. این آش به خصوص در روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها بیشتر هم می‌چسبد.

ترخینه آش را می‌توانید به صورت آماده از عطاری‌ها تهیه کنید. با مواد لازمی که در پخت این دستور تهیه آمده است، می‌توانید برای چهار نفر آش ترخینه دوغ تهیه کنید. اگر می‌خواهید برای تعداد بیشتر یا کمتری آش درست کنید، کافی است مواد لازم را ضرب یا تقسیم بر تعداد کنید.

این آش یکی از آش‌های سنتی و قدیمی ایرانی است که در بعضی از شهرهای کشورمان مثل اراک، ملایر، کرمانشاه، همدان و بروجرد به صورت مناسبتی طبخ می‌شود. البته این آش خوشمزه را بیشتر به نام شهر اراک می‌شناسند؛ چرا که تهیه آش ترخینه دوغ در این شهر جایگاه ویژه‌ای دارد. به طور مثال، در مناسبت‌های مهمی مثل روز اول عید نوروز و سیزده بدر برای وعده ناهار این آش را درست می‌کنند. در ادامه، با طرز تهیه آش ترخینه دوغ همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه ترخینه

  • بلغور گندم نیم کیلوگرم
  • نمک یک قاشق چای‌خوری
  • ماست کفیر پروبیوتیک ناری کالهیک‌ونیم کیلوگرم
  • زردچوبه یک قاشق چای‌خوری
  • زعفران نصف قاشق چای‌خوری
  • پونه خشک یک قاشق غذاخوری
  • فلفل سیاهنصف قاشق چای‌خوری

مواد لازم برای تهیه آش ترخینه دوغ

  • پیاز سه عدد
  • سیر هشت حبه
  • نخود 75 گرم
  • کشک پاستوریزه کالهیک لیوان
  • عدس 75 گرم
  • ترخینه سه عدد
  • لوبیا چیتی 75 گرم
  • سبزی آش 500 گرم
  • نعنا خشک یک قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه ترخینه

مرحله اول

برای شروع تهیه آش ترخینه کافی است بلغور گندم و مقداری آب را داخل یک کاسه بریزید و کنار قرار دهید تا حدود شش ساعت خیس بخورند. بهتر است از شب قبل آن را خیس کنید که برای فردا آماده باشد.

مرحله دوم

بلغوری را که از شب قبل خیسانده بودید، آبکش کنید تا آب اضافه آن خارج شود. داخل یک کاسه ماست کفیر ناری را با همزن دستی بزنید تا یکدست و نرم شود.

مرحله سوم

یک قابلمه بردارید و بلغور گندم و ماست را روی حرارت ملایم بگذارید. به کمک یک قاشق چوبی هر چند دقیقه یکبار مواد را هم بزنید تا ته نگیرند. حدود یک ساعت زمان می‌برد تا بلغور بپزد. در دقیقه‌های آخر پخت، زعفران، فلفل سیاه، نمک، زردچوبه و پونه خشک را به مقداری که باب ذائقه خودتان است اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند و ادویه‌ها به خورد مواد بروند.

مرحله چهارم

وقتی مواد حالت خمیری پیدا کردند، حرارت را خاموش کرده و صبر کنید تا ترخینه خنک شود. به اندازه بزرگی یک عدد پرتقال از مواد بردارید و با دست آن را گرد کنید. در آخر، آن را کمی فشار دهید تا تخت شود. ترخینه‌ها را روی یک سینی چیده و در جای خشک قرار دهید تا کاملا خشک و آماده مصرف شوند.

طرز تهیه آش ترخینه دوغ

مرحله اول

برای تهیه آش ترخینه فراموش نکنید که از شب قبل باید لوبیا چیتی‌ها و نخودها را به صورت جداگانه داخل یک کاسه ریخته و با مقداری آب بخیسانید. دو تا سه مرتبه آب آن‌ها را خالی کرده و مجددا کاسه را از آب پر کنید. این کار باعث می‌شود تا نفخ حبوبات از بین رود.

مرحله دوم

ترخینه‌ها را حدود دو ساعت داخل یک کاسه قرار دهید و روی آن‌ها آب بریزید تا خیس بخورند. یک قابلمه مناسب موادتان بردارید. نخود و لوبیا را آبکش کرده و داخل قابلمه بریزید. حدود یک و نیم لیتر آب روی مواد بریزید و در قابلمه را ببندید تا مواد بپزند. بعد از دو ساعت آب ترخینه را هم گرفته و همراه حبوبات داخل قابلمه بریزید. در این فاصله عدس را با مقداری آب داخل یک کاسه بریزید تا خیس بخورند.

مرحله سوم

در این مرحله از طرز تهیه آش ترخینه دوغ، پیاز را شسته و پوست بگیرید. سپس، به صورت نگینی خرد کنید. داخل یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا روغن داغ شود. پیاز خرد شده را داخل روغن تفت دهید تا طلایی و نرم شود.

مرحله چهارم

حبه‌های سیر را پوست بگیرید و به صورت ریز خرد کنید. پیازهای تفت داده شده را به یک کاسه منتقل کنید و سیر را به تابه اضافه کنید تا سرخ شود. بعد از این که سیر سرخ شد، پیازهای سرخ شده را به آن اضافه کنید و کمی با سیر تفت دهید. به آن‌ها مقداری زردچوبه و فلفل بزنید. شعله را  خاموش کنید و به تفت دادن ادامه دهید. حواستان باشد که تابه داغ است و اگر شعله را خاموش نکنید، مواد ممکن است بسوزند.

مرحله پنجم

داخل یک تابه دیگر مقدار کمی روغن ریخته و روی حرارت قرار دهید. نعنای خشک را داخل تابه بریزید و مرتب هم بزنید تا زمانی که تغییر رنگ دهند. شعله را خاموش کنید و در حالی که به تفت دادن ادامه می‌دهید، تابه را کنار بگذارید.

مرحله ششم

در این مرحله سری به حبوبات بزنید. اگر نیم‌پز شده بودند، عدس را به آن‌ها اضافه کنید چون عدس سریع‌تر می‌پزد. سبزیجات آش را که از قبل پاک کرده، شسته و آب اضافی‌شان را گرفته‌اید، روی تخته آشپزی یا داخل خردکن خرد کنید. توجه کنید که سبزی آش نباید خیلی زیاد ریز خرد شود و نسبت به سبزی خورشتی باید درشت‌تر باشد.

مرحله هفتم

بعد از این که حبوبات پخت، مقداری نمک به آن اضافه کنید. سپس سبزی آش را اضافه کنید اما در قابلمه را اصلا نبندید. بعد از حدود 10 دقیقه، نصف پیاز داغ و سیر داغ را داخل قابلمه بریزید. بعد از نیم ساعت سبزی‌ها کاملا پخته می‌شود و می‌توانید کشک را به آن اضافه کنید.

مرحله هشتم

بعد از آن که کشک را اضافه کردید، اجازه دهید تا حدود یک ربع دیگر آش روی حرارت جا بیفتد. سپس، آن را داخل کاسه مناسب ریخته و با پیاز داغ و سیر داغ باقیمانده تزئین کنید. آش ترخینه دوغ شما آماده است. نوش جان!

فوت و فن‌های طرز تهیه آش ترخینه دوغ

  • اگر نمی‌خواهید خودتان در منزل ترخینه درست کنید، قرص ترخینه را به صورت آماده از بقالی یا عطاری تهیه کنید.
  • اگر می‌خواهید در منزل ترخینه درست کنید، حتما در فصل تابستان باید زیر نور مستقیم آفتاب ترخینه‌ها را بخوابانید.
  • خوردن آش همیشه می‌چسبد؛ چه تابستان و چه زمستان. اگر می‌خواهید آش درست کنید و دنبال دستورهای جدید پخت آش هستید، آش دوغ هم انتخاب خوبی است. آش دوغ آنقدر تنوع دارد که شاید هرگز فکرش را هم نمی‌کردید. این آش در مناطق مختلف ایران مطابق ذائقه خاص آن منطقه پخته می‌شود. بنا به این که ذائقه شما چه نوع آش دوغی می‌پسندند می‌توانید طرز تهیه آش دوغ ترکی، طرز تهیه آش دوغ سنتی کردستان یا طرز تهیه آش دوغ اردبیل را امتحان کنید.
  • از دیگر آش‌های معروف اراک هم آش رشته‌ای است که برای نذری می‌پزند و آش بی بی سه‌شنبه یا بی بی سکینه هم نام دارد.

دیدگاه ها