طرز تهیه استانبولی با رب با ۳ دستور آسان و خوشمزه

طرز تهیه استانبولی با رب
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

استانبولی یا دمی گوجه، یکی از غذاهای محبوب و پرطرفدار ایرانی است که به دلیل طعم و عطر دلچسب، طرز تهیه آسان و مواد اولیه ساده، در بین خانواده‌های ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد. این غذا با برنج، گوجه فرنگی، سیب زمینی و پیاز و رب تهیه می‌شود و می‌توان به آن گوشت چرخ کرده، لوبیا سبز، نخود فرنگی و یا مرغ هم اضافه کرد. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه استانبولی ساده و طرز تهیه استانبولی با مرغ را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه استانبولی با رب را به روش‌های مختلف بررسی می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه استانبولی با رب

  • سیب زمینی ۳-۴ عدد
  • برنج ۲ لیوان
  • پیاز ۱ عدد
  • رب ۲ قاشق غذاخوری
  • گوشت چرخ کرده ۲۵۰-۳۰۰ گرم
  • نمک، فلفل و ادویه مناسب به مقدار لازم

طرز تهیه استانبولی با رب و گوشت

اولین روش برای تهیه استانبولی با رب و گوشت چرخ کرده این است که برنج را شسته و به مدت ۳۰ دقیقه در آب خیس کنید. هم زمان پیاز را نگینی خرد کرده و در روغن تفت دهید تا طلایی شود بعد گوشت چرخ کرده را به پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا رنگش تغییر کند. اکنون رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگش باز شود.

حالا سیب زمینی را نگینی خرد کرده و به مواد اضافه کنید و کمی تفت دهید در نهایت نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به مواد اضافه و مخلوط کنید. در انتها آب برنج را خارج کنید و با مواد استانبولی با رب داخل قابلمه مناسب بریزید و به اندازه ۲ بند انگشت آب بریزید و شعله را زیاد کنید تا آب به جوش آید بعد که آب جوش آمد حرارت را کم کنید تا آب بخار شود و شعله را کم کنید و در قابلمه را بگذارید تا استانبولی شما دم بکشد.

طرز تهیه استانبولی با رب ساده بدون گوشت

اگر گوشت چرخ کرده ندارید یا می‌خواهید غذایتان کاملا گیاهی باشد می‌توانید استانبولی ساده بدون گوشت را امتحان کنید. برای تهیه استانبولی با رب ساده ابتدا برنج را خوب بشویید بعد به مدت حداقل ۳۰ دقیقه در آب خیس کنید. هم‌زمان پیاز را نگینی خرد کرده و در روغن تفت دهید تا طلایی شود. بعد پیاز داغ را از ماهیتابه خارج کنید و سیب زمینی‌های نگینی را در روغن تفت دهید در نهایت پیاز داغ را به ظرف برگردانید و رب را هم بریزید و تفت دهید تا کمی رنگش باز شود.

در نهایت نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را اضافه و مخلوط کنید. آب برنج را دور بریزید و بعد برنج و مایه استانبولی آماده را در قابلمه مدنظرتان بریزید و رویش به اندازه ۲ بند انگشت آب بریزید و روی شعله گاز با حرارت زیاد قرار دهید تا به جوش آید بعد که جوش آمد شعله گاز را کم کنید تا آب خوب بخار شود بعد شعله گاز را کم کنید، در قابلمه را بگذارید تا به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت دم بکشد.

استانبولی با رب گوجه فرنگی و لوبیا سبز

یکی از روش‌های جالب تهیه استانبولی این است که در آن لوبیا سبز هم ریخته شود. برای تهیه استانبولی با رب گوجه و لوبیا سبز باید دقیقا مراحل بالا را طی کنید فقط از قبل حتما لوبیا را با مقداری آب بپزید و بعد از ریختن سیب زمینی آن را هم داخل ماهیتابه بریزید و کمی با رب و باقی مواد تفت دهید و در نهایت درست مثل روش‌های بالا برنج را دم کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه استانبولی با رب

طرز تهیه استانبولی با رب

درست است که طرز تهیه استانبولی با رب گوجه فرنگی ساده است، اما فوت و فن‌هایی وجود دارد که می‌تواند طعم و مزه این غذای محبوب را به طور قابل توجهی ارتقا دهد. در ادامه به تعدادی از این نکات اشاره می‌کنیم:

انتخاب برنج مناسب برای استانبولی

برای پخت استانبولی، از برنج ایرانی با کیفیت استفاده کنید. برنج‌های ایرانی مانند طارم، هاشمی و دمسیاه عطر و طعم بی‌نظیری به استانبولی می‌دهند. ضمنا دقت داشته باشید برنج را به مدت ۳۰ دقیقه تا یک ساعت در آب خیس کنید تا پخت بهتری داشته باشد.

نقش تفت دادن پیاز در استانبولی

پیاز را نگینی خرد کنید و در روغن تفت دهید تا طلایی و خوش‌بو شود. تفت دادن کامل پیاز، طعم و مزه استانبولی را بسیار بهتر می‌کند.

نکات مهم برای رب استانبولی

اولا از رب گوجه فرنگی باکیفیت و غلیظ استفاده کنید. به یاد داشته باشید که رب گوجه فرنگی در این غذا طعم و رنگ استانبولی را تعیین می‌کند. ضمنا حتما رب گوجه فرنگی را به همراه پیاز تفت دهید تا طعم و رنگ آن باز شود.

زعفران و ادویه‌جات برای خوشمزه شدن استانبولی پلو

برای خوشمزه‌تر شدن استانبولی می‌توانید از زعفران دم کرده و ادویه‌جاتی مانند پودر سیر و پودر لیمو عمانی استفاده کنید.

ته دیگ استانبولی پلو

اگر دوست دارید ته دیگ نان یا سیب زمینی داشته باشید بهتر است برنج را آبکش کنید و درست مثل طرز تهیه لوبیا پلو آبکش عمل کنید. به این ترتیب علاوه بر استانبولی پلو خوشمزه یک ته دیگ خوشمزه هم خواهید داشت.

دیدگاه ها