طرز تهیه استانبولی با مرغ فوق خوشمزه و آسان

طرز تهیه استانبولی با مرغ
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

استانبولی پلو پلویی خوشمزه و سریع است که می‌توانید هم بدون گوشت، هم با گوشت قرمز و مرغ تهیه کنید. قبلا در کتاب کاله روش پخت استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده و طرز تهیه استانبولی با رب با ۳ دستور آسان و خوشمزه را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه استانبولی با مرغ را بررسی خواهیم کرد.

مواد لازم برای تهیه استانبولی با مرغ

  • برنج ۳ پیمانه
  • مرغ ۲ تکه
  • پیاز ۱ عدد
  • سیب زمینی ۳-۴ عدد
  • نمک، فلفل و ادویه به مقدار لازم
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
  • گوجه ۴-۵ عدد

طرز تهیه استانبولی با مرغ

۱. آماده کردن مواد

اولین مرحله از طرز تهیه استانبولی با مرغ این است که مرغ را بپزید. برای این کار مرغ را در قابلمه بگذارید و با یک پیاز که به چهار قسمت تقسیم کرده‌اید، مقداری آب رویش بریزید و بگذارید خوب بپزد. هم‌زمان که مرغ می‌پزد برنج را خوب بشویید و در مقداری آب و نمک بگذارید تا خیس بخورد. هم زمان که مرغ می‌پزد سیب زمینی را خرد کرده و گوجه را رنده کنید.

۲. پخت مایه استانبولی پلو

اکنون و در این مرحله از طرز تهیه استانبولی پلو زمان آن است که سیب زمینی را پوست بگیرید و به شکل مکعب‌های کوچک خرد کنید. بعد پیاز را خرد کرده در یک ماهیتابه مناسب بریزید و بگذارید با روغن خوب سرخ شود وقتی پیاز سبک شد و به رنگ طلایی در آمد، سیب زمینی را داخل ماهیتابه بریزید و بگذارید کمی سرخ شود. هم زمان مرغ پخته شده را از قابلمه خارج و ریش‌ریش کنید بعد مرغ را داخل ماهیتابه بریزید تا خوب طلایی شود. در نهایت گوجه رنده  شده را به همراه نمک، فلفل و ادویه مناسب را اضافه کنید و بگذارید خوب بپزد و آب اضافه‌اش بخار کند. در نهایت رب را اضافه کنید تا مایه استانبولی رنگ قرمز بهتری بگیرد.

۳. پخت استانبولی پلو

پخت استانبولی پلو با مرغ

وقتی مایه استانبولی پلو آماده شد. زمان آن رسیده که استانبولی پلو با مرغ و سیب زمینی را دم کنید. برای این کار هم می‌توانید استانبولی را به شیوه آبکش بپزید هم دم کنید.

البته دقت داشته باشید که دمی این غذا معروف‌تر است. بنابراین کافی است مواد و برنج را با هم مخلوط کنید و به میزان لازم آب اضافه کنید و بگذارید آب غذا خوب بخار شود بعد در قابلمه را دم‌کنی بگذارید تا استانبولی پلو یا دمی گوجه سیب زمینی شما دم بکشد. معمولا بعد از ۴۵ دقیقه برنج شما دم می‌کشد فقط حواستان باشد حرارت گاز کم باشد تا برنج شما نسوزد.

نکته مهم:

اگر دوست دارید استانبولی شما مجلسی باشد بهتر است آن را آبکش کنید. برای این کار برنج را داخل آبی که جوش آمده بریزید تا بجوشد بعد از این که برنج کمی نرم شد آن را آبکش کنید. در یک قابلمه مناسب یک لایه سیب زمینی برای ته دیگ بگذارید و رویش یک لایه برنج بریزید و بعد کمی از مخلوط. این کار را تا زمانی که همه برنج و مخلوط استانبولی پلو تمام شود ادامه دهید. بعد دم کنی را روی در قابلمه بگذارید و اجازه دهید استانبولی پلوی شما به مدت ۴۰ دقیقه دم بکشد.

نکات تکمیلی برای تهیه استانبولی

طرز تهیه استانبولی با مرغ

همان‌طور که دیدید طرز تهیه استانبولی پلو با مرغ ریش ریش کار ساده‌ای است و به راحتی می‌توانید آن را تهیه کنید اما توجه به نکات و فوت‌وفن‌های تهیه این غذا به شما کمک می‌کند حاصل کارتان یک استانبولی خاص باشد.

انواع روش‌های تهیه استانبولی پلو

استانبولی از آن غذاهاست که حرف و حدیث در موردش زیاد است چون عده‌ای لوبیا پلو را هم استانبولی می‌دانند. بنابراین خوب است با انواع روش‌های تهیه استانبولی یا همان کته گوجه آشنا شوید. یکی دیگر از روش‌های متفاوت‌های تهیه این غذا تهیه استانبولی با مرغ و عدس و تهیه استانبولی با لوبیا و عدس است. اما سوای این دو مورد موارد زیر هم وجود دارد.

استانبولی پلو با گوشت مرغ چرخ کرده

یکی از روش‌های تهیه استانبولی این است که در آن از گوشت مرغ چرخ شده استفاده کنید. طرز تهیه استانبولی با گوشت مرغ چرخ کرده دقیقا مثل روش مرغ ریش ریش است با این تفاوت که مرغ را دیگر نمی‌پزید و مرغ چرخ کرده را در پیاز تفت می‌دهید و باقی موارد را تکرار می‌کنید. عده‌ای هم در کنارش از زرشک استفاده می‌کنند. معمولا زرشک برای تزیین و اضافه کردن طعم ترش به استانبولی اضافه می‌شود.

استانبولی پلو با مرغ و قارچ

اضافه کردن قارچ هم یکی از کارهای جذابی است که می‌تواند استانبولی پلوی شما را خاص کند. برای اضافه کردن قارچ کافی است بعد از سرخ شدن مرغ آن را به مواد اضافه کنید.

بهترین گزینه‌ها برای سرو همراه استانبولی پلو

استانبولی از آن دسته غذاهاست که می‌توانید همه چیز از سالاد شیرازی گرفته تا سبزی خوردن و انواع ترشی و ماست را در کنارش سرو کنید و لذت ببرید. عده‌ای همراه استانبولی پلو تخمر مرغ نیمرو هم سرو می‌کنند. طرز تهیه تخم مرغ نیمرو عسلی را در کتاب کاله بخوانید.

+

دیدگاه ها